3 min. doba čtení

Změny v online nakupování: výsledky studie preferencí zákazníků během Black Friday

Závěr listopadu plní nákupní košíky v e-commerce díky slevové akci Black Friday. Technologická firma Luigi’s Box si posvítila na 3 500 e-shopů ze svého portfolia a přináší zajímavé poznatky o změně nákupního chování.

Změny v online nakupování: výsledky studie preferencí zákazníků během Black Friday
Zdroj: Depositphotos

Obchodníci v posledních letech spouštějí slevové akce mnohem dříve – trvají týden, nebo i celý měsíc. Návštěvníci e-shopů tak v průběhu listopadu vyhledávají na e-shopech zboží v průměru třetinu častěji než v předchozích týdnech. Během víkendu Black Friday pak zájem o produkty roste až dvojnásobně. „Zákazníci stále častěji využívají déle trvajících slev k dřívějšímu pořizování dárků, čímž se vyhýbají stresu spojenému s nákupy na poslední chvíli,“ říká Gejza Nagy, spoluzakladatel a CEO slovenské technologické firmy Luigi’s Box. Ta se specializuje na zvyšování prodejů e-shopům pomocí umělé inteligence a strojového učení.

Který segment vede?

Podle dat Luigi’s Box je viditelný nárůst objemu vyhledávání na e-shopech již od prvního listopadového týdne, kdy ve většině segmentů narostla aktivita uživatelů o 10 – 30 % oproti předchozím týdnům. Na samotný víkend počas Black Friday pak aktivita zákazníků na e-shopech vyrostla téměř na dvojnásobek.

Nejvíce se zákazníci zajímali o zdravotnické pomůcky a léky (růst vyhledávání o 121,6 %), knihy (93 %), hračky a další dětské zboží (92,5 %), elektroniku (78,9 %) či kosmetiku, která oproti předchozímu měsíci zaznamenala o 72,7 % více vyhledávacích dotazů.

A zatímco módní segment zaznamenal růst pouhých 18 % oproti jiným týdnům, jde stále o segment s největším objemem vyhledávání celkově. Zákazníci totiž při nákupu oděvů zadají až šestkrát více dotazů do vyhledávací funkce, než u jiných segmentů.

Data pochází z analýzy 3 500 e-shopů, které používají inteligentní nástroje společnosti Luigi’s Box.

Jak zareagují e-shopy?

Zatímco v předchozích letech byl slevový víkend Black Friday pro zákazníky velkým lákadlem, ekonomická situace i vnímání slevových akcí samotnými zákazníky vedly k proměně nákupního chování.

„Za poslední rok a půl je viditelný mírný pokles online prodejů napříč téměř celou e-commerce. Zákazníci více přemýšlí nad tím, co nakoupí, zaměřují se spíše na kvalitu a tak nakoupí i méně. Rostoucí citlivost na ceny také vede k vyšší konkurenci mezi obchody, přičemž důležitost lokality zůstává stále výrazným tématem v oblasti maloobchodu,“ dodává Nagy.

Zákazníci jsou také mnohem více kritičtí k tomu, pokud na e-shopu nenajdou zamýšlené zboží. Mnozí z nich totiž na slevové akce čekají i několik týdnů, a na e-shop jdou ‚na jistotu‘. Funkci vyhledávání tak používají zejména ve chvíli, kdy již vědí, co chtějí nakoupit. Pokud se však jejich předpokládaný produkt ve výsledcích vyhledávání nezobrazí, v průměru každý třetí zákazník e-shop ihned opustí.

Při správném nastavení vyhledávače skončí podle zkušeností Luigi’s Box pouhých 1 až 5 % vyhledávání bez výsledků. Naopak, u většiny webů, které optimalizaci neřeší, je to v průměru 10 až 20 %, v některých případech dokonce až 40 %. Optimalizace vyhledávání je tak pro e-shopy klíčová, v průměru totiž prodej přes vyhledávání představuje čtvrtinu jejich celkového obratu, v některých segmentech dokonce více než polovinu.

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Zdraví na prvním místě i v e-commerce: Jak využít rostoucí poptávky po fitness produktech?
4 min. doba čtení

Zdraví na prvním místě i v e-commerce: Jak využít rostoucí poptávky po fitness produktech?

Spotřebitelské návyky se dlouhodobě mění ve prospěch zdraví a wellness. Počet lidí, kteří investují do svého zdraví, roste. A to vytváří nové příležitosti pro e-commerce značky. Analýza společností Experian a Reward, vychází z více než 1,4 miliardy kartových transakcí a ukazuje, že výdaje na fitness a výživu meziročně vzrostly o 6 %. Prodejci, kteří se […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Mall.sk končí jako samostatný e-shop. Co přinese přechod na Allegro?
3 min. doba čtení

Mall.sk končí jako samostatný e-shop. Co přinese přechod na Allegro?

Mall.sk prochází zásadní změnou. 31. března 2025 přestane fungovat jako samostatná platforma a jeho nabídka se přesune na Allegro. Tento krok je součástí širší strategie konsolidace technologických platforem v rámci skupiny Allegro. Pro obchodníky a zákazníky to přináší několik změn, které mohou ovlivnit konkurenci na slovenském e-commerce trhu.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+