
Obchodníci v posledních letech spouštějí slevové akce mnohem dříve – trvají týden, nebo i celý měsíc. Návštěvníci e-shopů tak v průběhu listopadu vyhledávají na e-shopech zboží v průměru třetinu častěji než v předchozích týdnech. Během víkendu Black Friday pak zájem o produkty roste až dvojnásobně. „Zákazníci stále častěji využívají déle trvajících slev k dřívějšímu pořizování dárků, čímž se vyhýbají stresu spojenému s nákupy na poslední chvíli,“ říká Gejza Nagy, spoluzakladatel a CEO slovenské technologické firmy Luigi’s Box. Ta se specializuje na zvyšování prodejů e-shopům pomocí umělé inteligence a strojového učení.
Který segment vede?
Podle dat Luigi’s Box je viditelný nárůst objemu vyhledávání na e-shopech již od prvního listopadového týdne, kdy ve většině segmentů narostla aktivita uživatelů o 10 – 30 % oproti předchozím týdnům. Na samotný víkend počas Black Friday pak aktivita zákazníků na e-shopech vyrostla téměř na dvojnásobek.
Nejvíce se zákazníci zajímali o zdravotnické pomůcky a léky (růst vyhledávání o 121,6 %), knihy (93 %), hračky a další dětské zboží (92,5 %), elektroniku (78,9 %) či kosmetiku, která oproti předchozímu měsíci zaznamenala o 72,7 % více vyhledávacích dotazů.
A zatímco módní segment zaznamenal růst pouhých 18 % oproti jiným týdnům, jde stále o segment s největším objemem vyhledávání celkově. Zákazníci totiž při nákupu oděvů zadají až šestkrát více dotazů do vyhledávací funkce, než u jiných segmentů.
Data pochází z analýzy 3 500 e-shopů, které používají inteligentní nástroje společnosti Luigi’s Box.
Jak zareagují e-shopy?
Zatímco v předchozích letech byl slevový víkend Black Friday pro zákazníky velkým lákadlem, ekonomická situace i vnímání slevových akcí samotnými zákazníky vedly k proměně nákupního chování.
„Za poslední rok a půl je viditelný mírný pokles online prodejů napříč téměř celou e-commerce. Zákazníci více přemýšlí nad tím, co nakoupí, zaměřují se spíše na kvalitu a tak nakoupí i méně. Rostoucí citlivost na ceny také vede k vyšší konkurenci mezi obchody, přičemž důležitost lokality zůstává stále výrazným tématem v oblasti maloobchodu,“ dodává Nagy.
Zákazníci jsou také mnohem více kritičtí k tomu, pokud na e-shopu nenajdou zamýšlené zboží. Mnozí z nich totiž na slevové akce čekají i několik týdnů, a na e-shop jdou ‚na jistotu‘. Funkci vyhledávání tak používají zejména ve chvíli, kdy již vědí, co chtějí nakoupit. Pokud se však jejich předpokládaný produkt ve výsledcích vyhledávání nezobrazí, v průměru každý třetí zákazník e-shop ihned opustí.
Při správném nastavení vyhledávače skončí podle zkušeností Luigi’s Box pouhých 1 až 5 % vyhledávání bez výsledků. Naopak, u většiny webů, které optimalizaci neřeší, je to v průměru 10 až 20 %, v některých případech dokonce až 40 %. Optimalizace vyhledávání je tak pro e-shopy klíčová, v průměru totiž prodej přes vyhledávání představuje čtvrtinu jejich celkového obratu, v některých segmentech dokonce více než polovinu.