3min. doba čtení

Změny v online nakupování: výsledky studie preferencí zákazníků během Black Friday

Závěr listopadu plní nákupní košíky v e-commerce díky slevové akci Black Friday. Technologická firma Luigi’s Box si posvítila na 3 500 e-shopů ze svého portfolia a přináší zajímavé poznatky o změně nákupního chování.

Změny v online nakupování: výsledky studie preferencí zákazníků během Black Friday
Zdroj: Depositphotos

Obchodníci v posledních letech spouštějí slevové akce mnohem dříve – trvají týden, nebo i celý měsíc. Návštěvníci e-shopů tak v průběhu listopadu vyhledávají na e-shopech zboží v průměru třetinu častěji než v předchozích týdnech. Během víkendu Black Friday pak zájem o produkty roste až dvojnásobně. „Zákazníci stále častěji využívají déle trvajících slev k dřívějšímu pořizování dárků, čímž se vyhýbají stresu spojenému s nákupy na poslední chvíli,“ říká Gejza Nagy, spoluzakladatel a CEO slovenské technologické firmy Luigi’s Box. Ta se specializuje na zvyšování prodejů e-shopům pomocí umělé inteligence a strojového učení.

Který segment vede?

Podle dat Luigi’s Box je viditelný nárůst objemu vyhledávání na e-shopech již od prvního listopadového týdne, kdy ve většině segmentů narostla aktivita uživatelů o 10 – 30 % oproti předchozím týdnům. Na samotný víkend počas Black Friday pak aktivita zákazníků na e-shopech vyrostla téměř na dvojnásobek.

Nejvíce se zákazníci zajímali o zdravotnické pomůcky a léky (růst vyhledávání o 121,6 %), knihy (93 %), hračky a další dětské zboží (92,5 %), elektroniku (78,9 %) či kosmetiku, která oproti předchozímu měsíci zaznamenala o 72,7 % více vyhledávacích dotazů.

A zatímco módní segment zaznamenal růst pouhých 18 % oproti jiným týdnům, jde stále o segment s největším objemem vyhledávání celkově. Zákazníci totiž při nákupu oděvů zadají až šestkrát více dotazů do vyhledávací funkce, než u jiných segmentů.

Data pochází z analýzy 3 500 e-shopů, které používají inteligentní nástroje společnosti Luigi’s Box.

Jak zareagují e-shopy?

Zatímco v předchozích letech byl slevový víkend Black Friday pro zákazníky velkým lákadlem, ekonomická situace i vnímání slevových akcí samotnými zákazníky vedly k proměně nákupního chování.

„Za poslední rok a půl je viditelný mírný pokles online prodejů napříč téměř celou e-commerce. Zákazníci více přemýšlí nad tím, co nakoupí, zaměřují se spíše na kvalitu a tak nakoupí i méně. Rostoucí citlivost na ceny také vede k vyšší konkurenci mezi obchody, přičemž důležitost lokality zůstává stále výrazným tématem v oblasti maloobchodu,“ dodává Nagy.

Zákazníci jsou také mnohem více kritičtí k tomu, pokud na e-shopu nenajdou zamýšlené zboží. Mnozí z nich totiž na slevové akce čekají i několik týdnů, a na e-shop jdou ‚na jistotu‘. Funkci vyhledávání tak používají zejména ve chvíli, kdy již vědí, co chtějí nakoupit. Pokud se však jejich předpokládaný produkt ve výsledcích vyhledávání nezobrazí, v průměru každý třetí zákazník e-shop ihned opustí.

Při správném nastavení vyhledávače skončí podle zkušeností Luigi’s Box pouhých 1 až 5 % vyhledávání bez výsledků. Naopak, u většiny webů, které optimalizaci neřeší, je to v průměru 10 až 20 %, v některých případech dokonce až 40 %. Optimalizace vyhledávání je tak pro e-shopy klíčová, v průměru totiž prodej přes vyhledávání představuje čtvrtinu jejich celkového obratu, v některých segmentech dokonce více než polovinu.

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
10 výzev k akci (CTA), které zvýší vaše konverze
4min. doba čtení

10 výzev k akci (CTA), které zvýší vaše konverze

Znáte ten pocit, když si přečtete zajímavý článek, podíváte se na poutavý obrázek, projdete celý obsah a… a zanecháte za sebou jen tichou přehlídku? To je běžná realita dnešního webu, kde jsme bombardováni informacemi. Ale co kdyby to mohlo být jinak? Co kdybychom mohli z pasivních návštěvníků udělat aktivní účastníky?

Andrej Kajan Andrej Kajan
CEO
Přečíst článek
6 tipů, jak vybrat správnou prodejní platformu pro prodej přes internet
9min. doba čtení

6 tipů, jak vybrat správnou prodejní platformu pro prodej přes internet

Prodej přes internet patří v dnešní době mezi nejpohodlnější způsoby prodeje. Nemusíte mít kamenný obchod, za který platíte pronájem. Stačí si jen vybrat vhodnou prodejní platformu, která bude odpovídat vašemu produktu, technickým zkušenostem a finančním možnostem. Taková platforma vám výrazně zjednoduší celý proces prodeje. Jak prodávat přes internet co nejjednodušeji?

Martin Semerád Martin Semerád
Marketing SimpleShop
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+