6 min. doba čtení

Ženy jako tichá síla v pozadí marketingových úspěchů

V dnešním světě, který se neustále mění a dynamicky rozvíjí, je zásadní zohlednit a uznat přínos každé individuální zkušenosti a perspektivy. V marketingu to nabývá ještě většího významu, protože budování hlubokých vztahů s lidmi vyžaduje empatii, kreativitu a širší úhel pohledu. Proto je nezbytné vyzdvihnout sílu, která působí v tichosti, mnohými je podceňována nebo přehlížena, ale jejíž přínos je o to významnější. Touto silou jsou ženy.

Janka Szabová Janka Szabová
Head of Performance
Ženy jako tichá síla v pozadí marketingových úspěchů
Zdroj: Depositphotos

Intuice a empatie jako klíčové nástroje pro ženy ve vedoucích pozicích

Ve hře o získání pozornosti a loajality zákazníků mají ženy schopnost vnímat detaily a díky své intuici rozpoznat různé signály, které ostatní mohou přehlédnout. Díky své empatii získávají schopnost chápat emocionální podhoubí, které se často skrývá za rozhodnutími nebo chováním lidí. Přestože je v marketingu mnoho žen, jejich přítomnost ve vedoucích pozicích je stále velmi sporadická.

Anička Olvecká, vedoucí marketingu společnosti NAY a mentorka Femme Palette, se také věnuje podpoře a vzdělávání žen. “Osobně si myslím, že žen v marketingu není málo. Všímám si však, že na vedoucích pozicích, zejména v agenturním světě, je žen málo. Myslím, že problém je trochu širší. Často se setkávám s ženami, které se bojí promluvit nebo se bojí vystoupit na veřejnost, a tady vidím prostor pro jejich podporu, aby byly více vidět, aby byly odvážnější. Většinou je ten strach neopodstatněný, protože jde o zkušené a moudré ženy. Obchodní partneři a klienti nemají problém přijmout ženy ve vedoucích pozicích. Horší je to s firemním prostředím. Pokud se partnerské vztahy utužují při večeřích nebo skleničkách, je těžší to skloubit s péčí o malé děti. Společnost od žen stále častěji očekává takzvané ‘udržování ohně’.”

Klišé říká, že ženy nejsou dostatečně silné pro vedoucí pozice. Jako by však fyzická síla byla jediným klíčem k budování respektu a sebeúcty. Ve skutečnosti vyžadují vůdčí schopnosti mnohem více. Ženy přinášejí do firemní kultury emoční inteligenci a schopnost budovat silné a stabilní týmy. Jejich týmový přístup oceňuje práci celé skupiny, nejen jednotlivce. A mýtus, že ženy jsou příliš emocionální na to, aby byly objektivními lídry? Emoce nejsou na pracovišti jen omezením, ale mohou být mocným nástrojem. Díky své přirozené empatii jsou ženy schopny lépe porozumět potřebám a obavám nejen svých klientů, ale i svých týmů. Tato schopnost vede k podpůrnému pracovnímu prostředí, kde zaměstnanci cítí, že jejich hlas je slyšet a oceňován.

Jana Zajícová, generální ředitelka a spoluzakladatelka společnosti CREATIVE sites, miluje práci s lidmi a již více než 18 let vede firmy a týmy: “Ženské vlastnosti, jako je empatie, lidský přístup a intuice, považuji ve vedoucí pozici za velmi přínosné. Vedou k vstřícné a otevřené firemní kultuře, vzájemné vstřícnosti a nižší fluktuaci. Vždy si kladu otázku: Co se z této situace můžeme naučit? Neúspěchy nevnímám jako selhání, je to zpětná vazba. Vždy mě více zajímá, co je správné, než kdo má pravdu, takže jsem přirozeně vytvořil bezpečné firemní prostředí, kde se všichni můžeme učit a rozvíjet. Jedna rada na závěr: Správní lidé ve správné kultuře vedou k výjimečným výsledkům. Práce s lidmi, objevování jejich talentů a darů je také krásnou ženskou výsadou.”

Snažme se vytvářet příležitosti a bořit stereotypy

Je důležité, abychom vytvářeli příležitosti pro všechny. Naše kariéra by se měla měřit zkušenostmi, znalostmi a ne stereotypy, které jsou nám vnucovány. Kariérní postup by měl záviset na potenciálu a dovednostech, což dokazuje Natália Adamica Saganová, která ve společnosti Mergado začínala jako copywriterka a poté se vypracovala až na pozici generální ředitelky.

“V Mergade jsem začínala jako copywriter, kdy podporu, obsah a marketing tvořili čtyři lidé. Jak se ale Mergado rozrůstalo, bylo potřeba rozšířit tým lidí, kteří nejsou vývojáři a s příchodem nových zaměstnanců se naskytla příležitost stát se vedoucí týmu. Byla to moje první zkušenost s vedením a byla docela bouřlivá, protože tým se rozrostl ze 4 na 15 lidí. Michal Janík, majitel Mergada, ve mně viděl potenciál, a tak jsme se před rokem dohodli na změně mé pozice. Myslím, že člověk musí mít talent na vedení lidí, ale také se musí neustále učit, a to je směr, kterým se ubírám. Pro nás není rozhodující pohlaví, ale zkušenosti a to, co může člověk na dané pozici společnosti přinést.”.

Často kolem sebe slýchám, že ženy mají mnoho jiných povinností, ať už v rodině nebo v domácnosti. Proto prý nemají čas efektivně řídit firmu nebo samostatně podnikat. Oblast soukromí a profese se však nemusí vzájemně vylučovat. Mnohým ženám se tuto rovnováhu podařilo úspěšně udržet a pustily se do vlastního podnikání.

Příkladem je PPC expertka a autorka populárního PPC blogu Hana Kobzová, která se sama v oboru pohybuje více než 10 let a považuje to za jedno ze svých nejlepších rozhodnutí. Začátek kariéry na volné noze může být náročný, zejména když hledáte své první klienty. Marketing je však rychle se rozvíjející obor, takže neváhejte naskočit do rozjetého vlaku, kde poptávka po službách často převyšuje nabídku. Podle mého názoru je klíčem k úspěchu aktivní rozvoj osobní značky a neustálé zlepšování dovedností a znalostí – v marketingu je vždy co nového objevovat. Ale ta svoboda je k nezaplacení: možnost vybrat si kdy a odkud budete pracovat.”

Navíc znám marketéry, kteří kromě své práce zvládnou cestovat po světě a surfovat na vlnách na Bali. Jolana Berková, expertka na RTB kampaně a certifikovaná školitelka Google, pomáhá renovovaným značkám plnit jejich marketingové cíle a zároveň si plní své vlastní sny. Zvládnutí rovnováhy mezi pracovním a soukromým životem je pro mě nesmírně náročná výzva, která je však pro celkový životní úspěch klíčová. Rovnováha mezi pracovním a soukromým životem pro mě neznamená pracovat méně, ale pracovat efektivněji. Když mám náročného klienta, je důležité umět si stanovit hranice a nenechat se jimi pohltit. Klíčem k úspěšnému zvládnutí této výzvy je podle mého názoru nejen nalezení efektivních klientů a partnerství, ale také vzájemná podpora a přijetí v obou sférách života. Klíčem k úspěšnému zvládnutí této rovnováhy je schopnost stanovit si hranice a skutečně umět říci ne, když je to nutné.”

Pěstování rozmanitosti a týmové práce na cestě k inovacím a úspěchu

Na závěr bych ráda připojila svou myšlenku, která by měla představovat i poselství samotného článku. Místo toho, abychom se soustředili na pochybnosti, rozdíly a zavedené nálepky, zaměřme se na týmovou práci a podporu tam, kde vidíme talent a potenciál. Žádná firemní či podniková kultura by neměla vnímat pohlaví jako omezení, ale jako rozmanitost, která poskytuje různé nápady a perspektivy, což se promítá do lepších výsledků a inovací. Je na čase dostat tuto nenápadnou, ale neuvěřitelně významnou sílu žen ve světě marketingu do popředí. Buďme si navzájem inspirací.

Sdílet článek
Janka Szabová
Head of Performance

Janka je zkušená PPC specialistka, která získala hloubkové znalosti fungování reklamních systémů od odborníků, různých technologických firem a nástrojů ze slovenského onlinu. Tato nevšední kombinace znalostí z každé strany jí nyní pomáhá vést tým PPC specialistů a přinášet klientům ty nejlepší možné výsledky.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Zákazníci vyhledávají privátní značky stále více
2 min. doba čtení

Zákazníci vyhledávají privátní značky stále více

V důsledku rostoucího finančního tlaku spotřebitelé hledají cenově dostupné alternativy, aniž by museli dělat kompromisy v kvalitě. To vede k boomu „dupe“ produktů a privátních značek. V roce 2023 dosáhly výdaje na produkty vlastních značek rekordních 236,6 miliardy dolarů. V nejistých ekonomických časech proto maloobchodníci stále více investují do privátních značek, aby oslovili zákazníky, kteří […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Effie Awards 2024: Co spojuje nejúspěšnější reklamy?
3 min. doba čtení

Effie Awards 2024: Co spojuje nejúspěšnější reklamy?

Jak mohou značky zaujmout v přeplněném reklamním prostoru a dosáhnout výsledků? Odpověď hledají marketéři po celém světě. Nejnovější analýza Effie Awards Europe 2024 ve spolupráci se společností Kantar odhaluje, co stojí za úspěšnými kampaněmi. Kreativita totiž není jen o poutavých vizuálech – je to strategický nástroj, který dokáže značku odlišit, vyvolat emoci a dlouhodobě posílit […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
6 nejlepších příkladů retargetingových reklam
10 min. doba čtení

6 nejlepších příkladů retargetingových reklam

Když se řekne retargeting, většině z nás napadnou jednoduché bannerové reklamy zobrazující produkty, o které jsme se nedávno zajímali. Retargeting však dokáže mnohem více. Se správnými daty a technologiemi můžeme oslovit velmi specifické skupiny uživatelů nebo dosáhnout složitých cílů. Podívejme se na několik příkladů retargetingových reklam a co nám říkají o retargetingu obecně. Dozvíte se, […]

Vladimir Houba Vladimir Houba
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+