3min. doba čtení

Zdražování se nevyhnou ani e-shopy. Máme se toho bát?

Ceny v e-shopech byly oproti kamenným provozům dlouhodobě nižší. Tento trend se nyní mění. Současná situace způsobí zdražování i v online prostoru. Jak budou reagovat zákazníci a mají se e-shopy obávat ztráty zákazníků? 

Zdražování se nevyhnou ani e-shopy. Máme se toho bát?

Výrazné zdražování se týká téměř všech produktů. Hlavním důvodem je v posledních týdnech samozřejmě válka na Ukrajině a sankce, které na Rusko uvalily mnohé země. Tyto události způsobily nárůst cen paliv, plynu a uhlí. To následně zvýšilo náklady na dopravu, elektřinu, stavební materiály a mnohé další produkty. Výsledkem byl dominový efekt. Dodavatelé začali přenášet své náklady na výrobce, výrobci zase přenesli své náklady na maloobchodníky a prodejci zákazníkům. A ti to pocítili ve svých peněženkách.

Pozor na pokušení zvyšovat marži

Někteří podnikatelé ze zvyšování cen profitují. Zejména ti, kteří nakoupili zboží mnohem dříve a mají zásoby ve skladech. Nyní si mohou účtovat vyšší marži a vydělat víc.

„Samozřejmě, pro mnohé podnikatele se to může zdát lákavé, zvláště když ceny všech produktů rostou. Takový obchodní model je však krátkodobým opatřením. Z dlouhodobého hlediska to ovlivní i podnikatele, protože zákazníci se vzdají nákupu výrobků, které nepotřebují,“ poznamenává Wojciech Kyciak, předseda představenstva společnosti Bezokularow.pl S.A. 

Některé e-shopy nemají zásoby a musí dovážet produkty od výrobců za nové, vyšší ceny. Nepomáhá tomu ani zmiňovaný nárůst cen energií či problémy dodavatelských řetězců, které se po pandemii zdánlivě nadechly, ale válka uštědřila logistice další ránu. To jim znemožňuje udržovat jejich současnou nabídku. Ceny se zvýšily o několik desítek procent. 

Inflace není pro e-commerce hrozbou

Zákazníci, kteří vidí, že ceny rostou, jsou ochotni platit víc. Obávají se, že za měsíc, dva nebo šest měsíců to bude ještě dražší. Takové chování podporuje prodej, ale zároveň selektuje výběr produktů podle důležitosti, protože spotřebitelé budou v utrácení rozvážnější.

Přesvědčte spotřebitele o důležitosti vašich produktů. 

Potvrzuje to i výzkum americké společnosti Adobe, která se kromě poskytování softwaru zabývá také marketingem v nejširším smyslu slova. Její analytici tvrdí, že nárůst tržeb v sektoru elektronického obchodu v USA v lednu a únoru letošního roku činil 3,8 miliardy dolarů (celkové výdaje 138 miliard) a byl způsoben zejména vyššími cenami. Přesto počet objednávek mírně klesl.

Sdílet článek
Týdenní podcast UPdate
Podobné články
4min. doba čtení

Týdenní přehled Ecommerce Bridge

Dnes vám přineseme pohled předsedy představenstva společnosti Tesco Johna Allana na současné dodavatelské praktiky, povíme si o službě Amazon Smile a prozradíme vám něco málo o novém online tržišti, které ještě letos otevře společnost Kaufland. 

Redakce Redakce
Přečíst článek