Zalando je již pět let důležitým společníkem českých zákazníků v oblasti módy a životního stylu. Během této doby společnost investovala do zákaznického servisu, pohodlí a inspirace a stala se hlavní destinací Čechů hledajících inspiraci a módu napříč různými cenovými kategoriemi. A stejně tak i partnerem pro lokální značky při jejich rozšiřování a internacionalizaci.
Zalando vstoupilo na český trh v roce 2018, od té doby se česká společnost i chování zákazníků změnilo. Podíváme-li se na data, v roce 2018 si 58,6 % Čechů objednalo zboží a služby přes internet. Dnes se toto číslo zvýšilo téměř o třetinu a v roce 2022 tak činilo 77 % české populace (Digitální agenda EU).
Zalando společně s nákupním klubem Lounge by Zalando se s přibližně 15 miliony objednávek stalo cílovou destinací Čechů hledajících širokou nabídku oblečení, obuvi a doplňků napříč různými cenovými kategoriemi. Vůbec první nákup uskutečněný na platformě v České republice – růžové tenisky – znamenal začátek jistého trendu a zdůraznil silnou zálibu Čechů ve streetovém a sportovním oblečení. Tento trend vedl mimo jiné k tomu, že sportovní kategorie v Čechách překonává evropský průměr Zalanda.
Podíváme-li se na data podrobněji, zjistíme, že v roce 2018 byla nejčastěji nakupovaným zbožím u mužů trička a u žen trička a sportovní podprsenky. V roce 2023 převládají tenisky, trička a tepláky u mužů a různé modely černých kalhot u žen. Vůbec nejoblíbenější kategorií jsou pro Čechy právě trička. Mezi nejčastěji vyhledávané položky na platformě však patří mezi ženami šaty, mikiny a plavky a tepláky, mikiny a opět trička mezi muži.
Češi oceňují pohodlí. Obliba výdejních míst je v České republice téměř devětkrát vyšší, než například v Německu, což z ní činí jeden z nejvíce adaptovaných trhů na tento způsob doručení. Proto Zalando neustále pracuje na zvyšování úrovně komfortu, aby uspokojilo české zákazníky. V roce 2021 platforma zahájila spolupráci se Zásilkovnou a nyní rozšiřuje svou síť pick-up pointů přidaných do nabídky PPL.
„Je nám potěšením, že rozšiřujeme spolupráci se Zalandem právě v období oslav jejich pátého výročí. Nově poskytneme přístup k dalším 3 500 výdejním místům a 650 boxům. Přejeme společnosti Zalando šťastné výročí a mnoho spokojených zákazníků,“ říká Petr Horák, generální ředitel PPL CZ.
Zalando usiluje o to, aby byl výběr dokonalého módního kousku pro zákazníky co nejjednodušší. Společnost nadále pracuje na personalizaci zákaznické zkušenosti zavedením funkce Body Measurements, která umožní zákazníkům získat individuální poradenství ohledně velikosti na základě jejich skutečných tělesných měr. Zalando také pilotuje virtuální zkušební kabinku, jejímž prostřednictvím si zákazníci budou moci po zadání své výšky, váhy a pohlaví vytvořit 3D avatara a virtuálně si vyzkoušet vybraný sortiment zboží. V neposlední řadě je v současné době testována beta verze virtuálního módního asistenta poháněného ChatGPT, který bude zákazníkům pomáhat orientovat se v sortimentu Zalanda pomocí jejich vlastních slov nebo módních termínů.
Daniel Rogiński, generální ředitel společnosti Zalando pro Českou republiku, Slovensko a střední a východní Evropu, říká: „Od našeho vstupu do České republiky jsme se nepřestali učit o tomto trhu a jeho zákaznících. Neustále přizpůsobujeme naši nabídku jejich vyvíjejícím se preferencím a přinášíme ještě vyšší úroveň personalizace a technologické adaptace, kterými je Zalando známé, spolu s rozsáhlou lokálně relevantní nabídkou napříč všemi cenovými kategoriemi. Za pět let se toho hodně změnilo a nás těší, že naše úsilí čeští zákazníci oceňují, díky čemuž je Zalando nejoblíbenější módní značkou na tomto trhu. I nadále budeme naslouchat našim zákazníkům a naplňovat jejich očekávání.”
Podpora místního módního průmyslu
Zalando chce být také tzv. Starting Point for Fashion, tedy prvním místem, kam zákazníci přirozeně zamíří, když pomyslí na módu. Prostřednictvím partnerských služeb umožňuje platforma lokálním značkám oslovit více než 51 milionů aktivních zákazníků na všech 25 trzích. Mimo to Zalando nabízí partnerům službu Zalando Fulfillment Services, která jim umožňuje přístup k logistickým sítím, a také službu Zalando Marketing Service, která propojuje značky s největším evropským publikem na poli online módy. Ve čtvrtém čtvrtletí roku 2022 navíc Zalando spustilo nové řešení s názvem Multichannel Fulfillment (MCF), které umožňuje značkám vyřizovat objednávky učiněné na jiných než Zalando kanálech, například na vlastních webových stránkách nebo jiných platformách, prostřednictvím logistické sítě Zalando.