3 min. doba čtení

Vyšetřování EU ukázalo, že 52 % prodejců použitého zboží porušuje práva spotřebitelů

Evropská komise nedávno zveřejnila znepokojivé výsledky rozsáhlého monitorování online prodejců použitého zboží. Podle oficiální zprávy EK a národních orgánů ochrany spotřebitele z 27 zemí až 52 % sledovaných e-shopů porušuje spotřebitelské právo Evropské unie.

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Project Manager, Ecommerce Bridge
Vyšetřování EU ukázalo, že 52 % prodejců použitého zboží porušuje práva spotřebitelů
Zdroj: Depositphotos

Co odhalilo vyšetřování?

„Výsledky tohoto monitorování jasně naznačují potřebu zvýšené ostražitosti v sektoru použitého zboží,“ uvedla Evropská komise ve své zprávě.

Vyšetřování, odborně označované jako sweep, zahrnovalo důkladnou analýzu 356 online obchodníků, přičemž potenciální porušení evropské legislativy byla identifikována u 185 z nich.

Klíčová porušení pro e-commerce podniky

Tato zjištění jsou obzvláště relevantní pro celý evropský e-commerce sektor, protože odhalují nejčastější oblasti, kde dochází k porušování práv spotřebitelů:

  • 40 % prodejců nesprávně informovalo zákazníky o jejich právu odstoupit od smlouvy do 14 dnů bez udání důvodu.
  • 45 % obchodů neposkytlo jasné informace o postupu při vrácení vadného zboží.
  • Až 57 % e-shopů nedodržovalo povinnost poskytnout minimální roční záruku i na použité zboží.

„Použité zboží hraje klíčovou roli v cirkulární ekonomice. Je důležité, aby všichni obchodníci, včetně těch, kteří se zabývají použitým zbožím, dodržovali práva spotřebitelů. Výsledky našeho nedávného průzkumu naznačují, že to tak ne vždy je. Vyzývám všechny dotčené obchodníky, aby zajistili, že jejich praktiky jsou plně v souladu s právem EU na ochranu spotřebitele,“ komentuje Michael McGrath, komisař pro demokracii, spravedlnost, právní stát a ochranu spotřebitele.

Environmentální tvrzení pod drobnohledem

Environmentální tvrzení se ukázala jako obzvláště problematická oblast. Z prodejců, kteří používali environmentální tvrzení (34 % z celkového počtu):

  • 20 % nemělo svá tvrzení o ekologičnosti dostatečně podložená,
  • 28 % poskytlo nepravdivé nebo zavádějící informace o environmentálních přínosech.

Tato zjištění přicházejí v době, kdy EU připravuje novou směrnici o posílení postavení spotřebitelů při přechodu na zelené hospodářství, která upřesní pravidla pro environmentální tvrzení.

Co to znamená pro evropský e-commerce

Pro evropské prodejce použitého zboží je toto oznámení jasným signálem, že národní orgány pravděpodobně zpřísní kontroly napříč trhem.

Evropská komise uvedla, že „spotřebitelské orgány nyní rozhodnou o dalších krocích vůči 185 identifikovaným obchodníkům“ a budou požadovat nápravu zjištěných nedostatků.

Vyšetřování se týkalo širokého spektra sektorů, jako použité oblečení, elektronika, hračky, knihy, nábytek, auta, sportovní vybavení či zahradnické potřeby.
Zúčastněné země zahrnovaly: Rakousko, Belgie, Bulharsko, Kypr, Česká republika, Dánsko, Estonsko, Finsko, Francie, Německo, Řecko, Maďarsko, Irsko, Itálie, Lotyšsko, Litva, Lucembursko, Malta, Polsko, Portugalsko, Rumunsko, Slovensko, Slovinsko, Španělsko a Švédsko, plus Island a Norsko.

Doporučení pro e-shopy v EU

Na základě zjištění EK by evropské e-shopy měly zaměřit svou pozornost zejména na:

  • jasné informování o právu na vrácení zboží do 14 dnů,
  • správné uvádění informací o zákonné záruce i na použité zboží (minimálně 1 rok),
  • důkladné podložení jakýchkoli environmentálních tvrzení,
  • transparentní zobrazování celkových cen včetně všech poplatků.

Tento článek vychází z oficiálních výsledků sweep vyšetřování, které zveřejnila Evropská komise 7. března 2025. Pro úplnou zprávu navštivte oficiální web Evropské komise.

Sdílet článek
Katarína Šimčíkova
Project Manager, Ecommerce Bridge
Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Budoucnost on-line prodeje šperků: Personalizace, technologie a nové trendy
3 min. doba čtení

Budoucnost on-line prodeje šperků: Personalizace, technologie a nové trendy

On-line nakupování šperků se za poslední roky výrazně proměnilo. Zákazníci už nehledají jen krásné doplňky, ale chtějí i pohodlný a intuitivní nákupní zážitek. Očekávají personalizovaná doporučení a možnost si šperk virtuálně prohlédnout ještě předtím, než se ho rozhodnou koupit. E-commerce v oblasti šperků se proto stále více přizpůsobuje moderním technologiím a novým trendům. Jak vypadá […]

Redakce Redakce
Přečíst článek
Nejlepší světoví e-commerce prodejci dosáhnou v roce 2025 obratu 6,56 bilionu dolarů
3 min. doba čtení

Nejlepší světoví e-commerce prodejci dosáhnou v roce 2025 obratu 6,56 bilionu dolarů

Nejnovější zpráva Retail Week přináší nové tržní poznatky o významných e-commerce společnostech. Neustálé hledání nákladově efektivních nákupních možností ze strany spotřebitelů vedlo přední maloobchodníky k vytvoření digitálních strategií, které úspěšně přitahují zákazníky zpět k jejich virtuálním nákupním košíkům. E-commerce sektor se nadále rychle rozšiřuje, přičemž analytici předpovídají, že v roce 2025 dosáhne objemu 6,56 bilionu […]

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Project Manager, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
PR v éře AI: Redakční obsah je stále nejcennější zdroj důvěry
4 min. doba čtení

PR v éře AI: Redakční obsah je stále nejcennější zdroj důvěry

S nástupem umělé inteligence a explozí automaticky generovaného obsahu se zásadně mění i způsob, jakým si značky budují důvěru a viditelnost. Pro e-commerce firmy to není jen otázka trendu – jde o to, jak jejich produkty, hodnoty a reputace budou prezentovány ve vyhledávání, které už dnes často zprostředkovává AI. Nová studie od Hard Numbers však […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+