
V současné době se téměř všechny kategorie výrobků objednávají online a očekává se, že celosvětový trh e-commerce dosáhne do roku 2030 hodnoty 10 bilionů dolarů. Ačkoli se má za to, že online nakupování má ve srovnání s tradičním kamenným prodejem nižší uhlíkovou stopu, platí to pouze v případě, že se zboží nevrací. Jak uvádí Die Presse, ekologický dopad se dramaticky změní, když je zboží zasláno zpět.
Vracení zboží je pro segment elektronického obchodu významnou výzvou, zejména pokud jde o dopad na životní prostředí, zdůrazňuje mezinárodní výzkumný tým z Ben-Gurionovy univerzity v Negevu.
Vracení zboží je běžnou součástí online nakupování, přičemž průměrná míra vrácení zboží je 20-30 %, což je mnohem více než v kamenných obchodech (10 %). Problém je obzvláště závažný u oblečení, které je vráceno, protože nesedí nebo nesplňuje očekávání.
Studie poukazuje na to, že mnoho spotřebitelů si neuvědomuje, že vrácené zboží není automaticky vráceno prodejci. Místo toho tyto výrobky procházejí náročným procesem třídění, kontroly a často i čištění, oprav a přebalování. Náklady spojené s tímto procesem mohou někdy převýšit hodnotu výrobku při dalším prodeji.
V důsledku toho je mnoho vrácených výrobků prodáno se slevou, vyhozeno nebo dokonce zničeno, aniž by byly kdy použity.
Výzkumníci tento problém kvantifikovali na základě rozsáhlé databáze 630 000 vrácených oděvů v EU v roce 2021 a zjistili, že při současných postupech správy vráceného zboží se 44 % vráceného zboží nikdy nedostane k druhému zákazníkovi. Z toho je polovina recyklována, čtvrtina končí na skládkách, sedmina je spálena a zbytek se ztratí někde po cestě.
Důsledky těchto nevyužitých vyřazených předmětů pro životní prostředí jsou značné, protože se při jejich výrobě spotřebovávají zdroje a vypouštějí skleníkové plyny. Odhaduje se, že emise spojené s nakládáním s vrácenými výrobky jsou 4 až 16krát nižší než emise z výroby těchto výrobků. Výzkumníci naznačují, že efektivnější procesy nakládání s vráceným zbožím by mohly snížit množství odpadu z vráceného zboží na polovinu.
Co mohou e-shopy udělat pro snížení počtu vráceného zboží? Řešením se zdá být zlepšení řízení vratek a zvýšení povědomí o dopadu na životní prostředí. Přijetím efektivnějších procesů může odvětví snížit svou ekologickou stopu a vyřešit jeden z významných skrytých nákladů online nakupování.