3 min. doba čtení

Vratky jsou strašákem e-commerce. Téměř polovina zboží se již nikdy neprodá

O problémech s návratností se mluví již dlouho. Po zveřejnění výsledků studie z regionu DACH lze očekávat, že se toto téma opět otevře. V sázce jsou dvě cenné komodity: ekologie a peníze.

Vratky jsou strašákem e-commerce. Téměř polovina zboží se již nikdy neprodá
Zdroj: Depositphotos

V současné době se téměř všechny kategorie výrobků objednávají online a očekává se, že celosvětový trh e-commerce dosáhne do roku 2030 hodnoty 10 bilionů dolarů. Ačkoli se má za to, že online nakupování má ve srovnání s tradičním kamenným prodejem nižší uhlíkovou stopu, platí to pouze v případě, že se zboží nevrací. Jak uvádí Die Presse, ekologický dopad se dramaticky změní, když je zboží zasláno zpět.

Vracení zboží je pro segment elektronického obchodu významnou výzvou, zejména pokud jde o dopad na životní prostředí, zdůrazňuje mezinárodní výzkumný tým z Ben-Gurionovy univerzity v Negevu.

Vracení zboží je běžnou součástí online nakupování, přičemž průměrná míra vrácení zboží je 20-30 %, což je mnohem více než v kamenných obchodech (10 %). Problém je obzvláště závažný u oblečení, které je vráceno, protože nesedí nebo nesplňuje očekávání.

Studie poukazuje na to, že mnoho spotřebitelů si neuvědomuje, že vrácené zboží není automaticky vráceno prodejci. Místo toho tyto výrobky procházejí náročným procesem třídění, kontroly a často i čištění, oprav a přebalování. Náklady spojené s tímto procesem mohou někdy převýšit hodnotu výrobku při dalším prodeji.

V důsledku toho je mnoho vrácených výrobků prodáno se slevou, vyhozeno nebo dokonce zničeno, aniž by byly kdy použity.

Výzkumníci tento problém kvantifikovali na základě rozsáhlé databáze 630 000 vrácených oděvů v EU v roce 2021 a zjistili, že při současných postupech správy vráceného zboží se 44 % vráceného zboží nikdy nedostane k druhému zákazníkovi. Z toho je polovina recyklována, čtvrtina končí na skládkách, sedmina je spálena a zbytek se ztratí někde po cestě.

Důsledky těchto nevyužitých vyřazených předmětů pro životní prostředí jsou značné, protože se při jejich výrobě spotřebovávají zdroje a vypouštějí skleníkové plyny. Odhaduje se, že emise spojené s nakládáním s vrácenými výrobky jsou 4 až 16krát nižší než emise z výroby těchto výrobků. Výzkumníci naznačují, že efektivnější procesy nakládání s vráceným zbožím by mohly snížit množství odpadu z vráceného zboží na polovinu.

Co mohou e-shopy udělat pro snížení počtu vráceného zboží? Řešením se zdá být zlepšení řízení vratek a zvýšení povědomí o dopadu na životní prostředí. Přijetím efektivnějších procesů může odvětví snížit svou ekologickou stopu a vyřešit jeden z významných skrytých nákladů online nakupování.

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Slevy již nestačí k tomu, abyste si udrželi věrnost zákazníků
4 min. doba čtení

Slevy již nestačí k tomu, abyste si udrželi věrnost zákazníků

Kupující dnes mění značky častěji než kdykoli dřív. Věrnost zákazníků se rozpadá a tradiční taktiky – jako cenové akce či slevové kódy – přestávají fungovat. Nové zjištění průzkumu EMARKETER a Bloomreach ukazují, že pokud chtějí značky získat a udržet si věrné zákazníky, musí se zaměřit na to podstatné: budovat důvěru, pracovat s emocemi a dodat […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Meta představuje nové nástroje pro e-commerce: Omnichannel reklamy, AI a nová umístění
3 min. doba čtení

Meta představuje nové nástroje pro e-commerce: Omnichannel reklamy, AI a nová umístění

Meta zavádí nové nástroje a vylepšení reklamních nástrojů zaměřená na podporu maloobchodních a internetových obchodů. Společnost nadále investuje do modelů umělé inteligence a rozšiřuje možnosti pro inzerenty, aby maximalizovali prodejní výsledky online i v kamenných prodejnách.

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Project Manager, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+