Ujasnit si, čeho, kdy a jak dosáhnout však není jednoduché. Stalo se už i vám, že váš cíl jste neuměli po čase vyhodnotit, protože byl nejednoznačný či dokonce nedosažitelný? Jak si správně stanovit cíle?
1. Stanovte si cíl v souladu s vizí vašeho byznysu.
Vize je „nejvyšším cílem“ vašeho byznysu a určuje jeho strategické směřování. K jejímu naplnění by proto mělo směřovat všechno – vaše mise, hodnoty, strategie pro dosažení vašich cílů i samotné cíle s akčními plány na denní, týdenní i měsíční bázi.
Při stanovování cíle si proto zodpovězte důležitou otázku:
Podporuje tento cíl naplnění mé vize?
Pokud vaši vizi podporuje a zapadá do ní, můžete se do jeho hlubšího rozpracování i dosažení pustit s jistotou.
2. Definujte váš cíl metodou SMART
Co znamená SMART? Chytrost, ale to asi víte. 🙂 V tomto případě je to zkratka, kde každé písmeno charakterizuje, jaká kritéria by měl váš cíl splňovat. Měl by být specifický, měřitelný, dosažitelný, relevantní a časově ohraničený. Touto jednoduchou metodou si můžete stanovit nejen byznysové, ale také projektové, marketingové či osobní cíle.
- S – specifický (specific) – dejte cíli konkrétní rozměr s konkrétními kroky k jeho dosažení. Při specifikaci si pomozte zodpovězením otázek:
Čeho přesně chci dosáhnout?
Proč toho chci dosáhnout? Jak toho chci dosáhnout?
Kdo se bude podílet na dosahování cíle?
- M – měřitelný (measurable) – přidejte k cíli čísla. Pomozte si zodpovězením otázek: Kolik se toho má udělat?
Jak mohu změřit či zkontrolovat dosažení cíle?
- A – dosažitelný (achievable) – stanovte si cíl realisticky. Právě s touto charakteristikou cíle mají mnozí problémy, protože se nechají unést svými sny a ambicemi. Nezapomínejte proto, že váš cíl musí být realistický a přiměřený vašim možnostem. Zároveň by však měl být i poněkud ambiciózní, aby vás posunul vpřed a přesáhl vaše aktuální možnosti. Pomozte si zodpovězením otázek:
Jaké konkrétní kroky a v jakém pořadí musím učinit k dosažení cíle?
Jaké překážky se mohou objevit?
Je cíl dosažitelný odpovědnými osobami?
Je cíl dosažitelný ve stanoveném termínu či množství?
- R – relevantní (relevant) – obhajte přínos cíle. Jeho dosažení by vám mělo pomoci v naplňování vaší vize, poslání, projektu či úkolu. Díky relevanci vašeho cíle dokážete určit jeho prioritu oproti jiným cílům a v případě potřeby tak můžete jeho naplnění posunout. Zamyslete se nad otázkami:
Co všechno se jeho dosažením změní?
Vyplatí se mi do něj investovat čas a peníze?
- T – časově ohraničený (time-based, trackable) – přidejte k cíli časové ohraničení – timing. Vycházejte přitom ze zkušeností a nenechte se zaslepit vidinou rychlého dosažení. Pomozte si zodpovězením otázek:
Je můj cíl krátkodobý nebo dlouhodobý?
Pokud je dlouhodobý, jaké má milníky a kdy jich dosáhnu?
Dokdy dokážu svého cíle dosáhnout?
3. Rozpracujte cíl do SMARTER podoby.
Metoda SMART se v praxi častokrát rozšiřuje o další dvě písmenka E a R. Podle jejích principů by měl být cíl navíc i podnětný a zaznamenaný.
- E – podnětný (exciting) – ujistěte se, že cíle chcete opravdu dosáhnout. Právě vaše zanícení bude největší hnací silou při jeho dosahování, zamyslete se proto nad otázkami:
Proč je dobré jít za tímto cílem?
Proč ho chci dosáhnout?
Je pro mě představa dosažení tohoto cíle motivující a vzrušující?
- R – zaznamenaný (recorded) – cíl si zaznamenejte. Nenechávejte si cíl jen ve své hlavě. Zapište si jej – ideálně tam, kde k němu budete moci pravidelně zaznamenávat své pokroky. Nápomocné a velmi motivující je také o svém cíli mluvit.
U metody SMARTER se můžete setkat i s jinými významy písmen E a R. Může jít např. o kombinaci:
- E – hodnotný (evaluate) a R – kontrolovaný (revise),
- E – etický (ethical) a R – zaznamenaný (recorded).
Je proto vhodné vybrat si metodologii, která bude vám a vašemu byznysu při stanovování cílů nejvíce užitečná.
A na závěr ještě jedna rada. Nezapomínejte, důležitá není jen radost z dosažení cíle, ale také radost z cesty, kterou se k němu dostanete. Oslavujte proto každý jeden zdolaný krok k vašemu cíli. Právě to vás motivuje k ještě lepším výkonům. 🙂