4 min. doba čtení

Víte, čeho chcete v byznysu dosáhnout? Stanovte si správné cíle

V životě i v byznysu platí, že k dosažení významného úspěchu se vyplatí mít strategii. Pokud ji zformulujete správně, vaše podnikání se bude ubírat správným směrem.

Jarmila G. Gaľová Jarmila G. Gaľová
Marketing consultant Row & Slide
Víte, čeho chcete v byznysu dosáhnout? Stanovte si správné cíle

Ujasnit si, čeho, kdy a jak dosáhnout však není jednoduché. Stalo se už i vám, že váš cíl jste neuměli po čase vyhodnotit, protože byl nejednoznačný či dokonce nedosažitelný? Jak si správně stanovit cíle?

1. Stanovte si cíl v souladu s vizí vašeho byznysu.

Vize je „nejvyšším cílem“ vašeho byznysu a určuje jeho strategické směřování. K jejímu naplnění by proto mělo směřovat všechno – vaše mise, hodnoty, strategie pro dosažení vašich cílů i samotné cíle s akčními plány na denní, týdenní i měsíční bázi.

 Při stanovování cíle si proto zodpovězte důležitou otázku:

Podporuje tento cíl naplnění mé vize?

 Pokud vaši vizi podporuje a zapadá do ní, můžete se do jeho hlubšího rozpracování i dosažení pustit s jistotou.

2. Definujte váš cíl metodou SMART

Co znamená SMART? Chytrost, ale to asi víte. 🙂 V tomto případě je to zkratka, kde každé písmeno charakterizuje, jaká kritéria by měl váš cíl splňovat. Měl by být specifický, měřitelný, dosažitelný, relevantní a časově ohraničený. Touto jednoduchou metodou si můžete stanovit nejen byznysové, ale také projektové, marketingové či osobní cíle.

  • S – specifický (specific) – dejte cíli konkrétní rozměr s konkrétními kroky k jeho dosažení. Při specifikaci si pomozte zodpovězením otázek:

Čeho přesně chci dosáhnout?

Proč toho chci dosáhnout? Jak toho chci dosáhnout?

Kdo se bude podílet na dosahování cíle?

  • M – měřitelný (measurable) – přidejte k cíli čísla. Pomozte si zodpovězením otázek:  Kolik se toho má udělat?

Jak mohu změřit či zkontrolovat dosažení cíle?

  • A – dosažitelný (achievable) – stanovte si cíl realisticky. Právě s touto charakteristikou cíle mají mnozí problémy, protože se nechají unést svými sny a ambicemi. Nezapomínejte proto, že váš cíl musí být realistický a přiměřený vašim možnostem. Zároveň by však měl být i poněkud ambiciózní, aby vás posunul vpřed a přesáhl vaše aktuální možnosti. Pomozte si zodpovězením otázek:

Jaké konkrétní kroky a v jakém pořadí musím učinit k dosažení cíle?

Jaké překážky se mohou objevit?

Je cíl dosažitelný odpovědnými osobami?

Je cíl dosažitelný ve stanoveném termínu či množství?

  • R – relevantní (relevant) – obhajte přínos cíle. Jeho dosažení by vám mělo pomoci v naplňování vaší vize, poslání, projektu či úkolu. Díky relevanci vašeho cíle dokážete určit jeho prioritu oproti jiným cílům a v případě potřeby tak můžete jeho naplnění posunout. Zamyslete se nad otázkami:

Co všechno se jeho dosažením změní?

Vyplatí se mi do něj investovat čas a peníze?

  • T – časově ohraničený (time-based, trackable) – přidejte k cíli časové ohraničení timing. Vycházejte přitom ze zkušeností a nenechte se zaslepit vidinou rychlého dosažení. Pomozte si zodpovězením otázek:

Je můj cíl krátkodobý nebo dlouhodobý?

Pokud je dlouhodobý, jaké má milníky a kdy jich dosáhnu?

Dokdy dokážu svého cíle dosáhnout?

3. Rozpracujte cíl do SMARTER podoby.

Metoda SMART se v praxi častokrát rozšiřuje o další dvě písmenka E a R. Podle jejích principů by měl být cíl navíc i podnětný a zaznamenaný.

  • E – podnětný (exciting) – ujistěte se, že cíle chcete opravdu dosáhnout. Právě vaše zanícení bude největší hnací silou při jeho dosahování, zamyslete se proto nad otázkami:

Proč je dobré jít za tímto cílem?

Proč ho chci dosáhnout?

Je pro mě představa dosažení tohoto cíle motivující a vzrušující?

  • R – zaznamenaný (recorded) – cíl si zaznamenejte. Nenechávejte si cíl jen ve své hlavě. Zapište si jej – ideálně tam, kde k němu budete moci pravidelně zaznamenávat své pokroky. Nápomocné a velmi motivující je také o svém cíli mluvit.

U metody SMARTER se můžete setkat i s jinými významy písmen E a R. Může jít např. o kombinaci:

  • E – hodnotný (evaluate) a R – kontrolovaný (revise),
  • E – etický (ethical) a R – zaznamenaný (recorded).

Je proto vhodné vybrat si metodologii, která bude vám a vašemu byznysu při stanovování cílů nejvíce užitečná.

A na závěr ještě jedna rada. Nezapomínejte, důležitá není jen radost z dosažení cíle, ale také radost z cesty, kterou se k němu dostanete. Oslavujte proto každý jeden zdolaný krok k vašemu cíli. Právě to vás motivuje k ještě lepším výkonům. 🙂

Sdílet článek
Jarmila G. Gaľová
Marketing consultant Row & Slide

Působím v marketingu již několik let, během kterých jsem získala zkušenosti v různých sférách a úrovních – od marketingového specialisty, přes eventového manažera až po copywriterku. V současnosti se věnuji zejména copywritingu a obsahovému marketingu.

Row & Slide
Tento článek ti přináší

Row & Slide

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Google rozšiřuje cílení pro Demand Gen kampaně
2 min. doba čtení

Google rozšiřuje cílení pro Demand Gen kampaně

Google aktualizoval Demand Gen kampaně. Přibyde optimalizované cílení na konkrétní věkové skupiny nebo pohlaví. Nová funkce přinese přesnější kontrolu nad tím, kdo vidí vaše reklamy, což je důležité pro efektivní cílení Googlu na konkrétní demografické segmenty.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Proč jsou tržiště v USA populární?
3 min. doba čtení

Proč jsou tržiště v USA populární?

Nová studie společností Digital Commerce 360 a Bizrate Insights ukazuje zajímavé vzorce toho, jak lidé v USA nakupují online. Průzkum, kterého se zúčastnilo 1 017 lidí, odhaluje motivace, preference a obavy spotřebitelů při nakupování na online trhu.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+