3 min. doba čtení

Visa a Mastercard jsou pod tlakem. Obchodníci volají po nižších poplatcích a větší transparentnosti

Podle informací agentury Reuters se největší evropští obchodníci a online hráči obrátili na Evropskou komisi s výzvou, aby zakročila proti vysokým a netransparentním poplatkům, které si účtují karetní společnosti Visa a Mastercard.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Visa a Mastercard jsou pod tlakem. Obchodníci volají po nižších poplatcích a větší transparentnosti
Zdroj: Depositphotos

Tito dva američtí giganti dnes ovládají zhruba dvě třetiny všech karetních plateb v eurozóně. Obchodníci však upozorňují, že ze schémových poplatků se stal netransparentní a nepřehledný systém, ze kterého nelze zjistit, za co přesně obchodníci platí.

Poplatky rostou, služba ne

Za výzvou stojí i známé značky jako Amazon, Ikea, Carrefour či H&M, které se spolu s dalšími obchodníky obrátily na Komisi ve společném dopise ze 13. května. Jak uvádí agentura Reuters, obchodníci se v něm opírají o analýzu The Brattle Group, která poukazuje na prudký nárůst poplatků bez odpovídajícího zlepšení služeb.

Ta ukazuje, že schémové poplatky karetních společností mezi lety 2018 až 2022 vzrostly kumulativně o téměř 34 %, tedy v průměru o 7,6 % ročně – nad rámec inflace. Zároveň však nebylo zaznamenáno žádné odpovídající zlepšení služeb pro obchodníky či zákazníky.

„Mezinárodní karetní schémata (ICS) dokázala zvyšovat své poplatky bez jakékoli konkurenční výzvy či regulačního dohledu. Zároveň vytvořila systém poplatků a pravidel natolik složitý a netransparentní, že zúčastněné strany nedokážou pochopit – natož zpochybnit – za co a proč vlastně platí,“ uvedli obchodníci v dopise.

Co požadují obchodníci?

Výzva směřovala ke třem klíčovým představitelům Evropské komise včetně komisaře pro hospodářskou soutěž a finanční služby. Podepsaly ji silné organizace jako EuroCommerce, Ecommerce Europe, Independent Retail Europe a další, jejichž členy jsou i eBay, Intersport, Worldline, Nexi či Teya.

Obchodníci v dopise vyzývají Evropskou komisi, aby vůči společnostem Visa a Mastercard podnikla konkrétní kroky v souladu s pravidly hospodářské soutěže. Požadují, aby se zavedla cenová regulace tzv. schémových poplatků – podobně jako dnes existují limity na interchange poplatky mezi bankami. Zároveň apelují na potřebu větší transparentnosti a zákazu diskriminace při určování výše poplatků pro jednotlivé hráče. V neposlední řadě žádají také zavedení nástrojů, které by umožnily regulačním orgánům systematicky dohlížet na to, jak karetní schémata nastavují svá pravidla a ceny.

Novinky z Youtube kanálu Ecommerce Bridge
Přihlásit se k odběru

Současná situace podle nich dokazuje, že Evropa je nepřiměřeně závislá na amerických poskytovatelích. Evropská unie sice už delší dobu pracuje na alternativách – včetně iniciativ jako digitální euro nebo European Payments Initiative (EPI) – podle obchodníků však postupují příliš pomalu a bez viditelného vlivu na trh.

Téma, které ovlivňuje celý online trh

Ačkoliv se diskuse vede zejména na úrovni velkých hráčů, důsledky vysokých schémových poplatků pociťují i menší e-shopy. Visa a Mastercard mají dominantní postavení i na našem trhu a poplatky, které si účtují, jsou v rámci e-commerce zahrnuty v cenách platebních bran. Ty je následně přenášejí na obchodníky – často bez možnosti kontroly nebo vyjednávání.

Pokud Evropská komise prosadí přísnější regulaci a větší transparentnost, může to výrazně ovlivnit podmínky pro všechny, kteří přijímají platby kartou – tedy prakticky pro celý online trh.

Sdílet článek
Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge

Starám se o obsah na ecommercebridge.sk a ecommercebridge.cz. 💌 Filtruji témata z oblasti e-commerce a marketingu, abyste měli vše na jednom místě a získali přehled o tom, co se děje doma i ve světě. Tvořím i časopis Ecommerce Bridge. 📰

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
In-game reklama má náskok v pozornosti, avšak ne v rozpočtech
5 min. doba čtení

In-game reklama má náskok v pozornosti, avšak ne v rozpočtech

Kdo z nás si alespoň jednou nezkrátil čekání hrou na mobilu? V roce 2025 patří digitální hry – ať už na telefonu, konzoli nebo počítači – mezi nejoblíbenější formy trávení času online. Z pohledu reklamy jsou ale stále nedoceněné. Přestože mladší generace tráví hraním desítky minut denně, značky jim věnují jen zlomek svých rozpočtů. A […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
isklad mění pravidla hry v e-commerce: Přináší inovace, které pomohou e-shopům přežít nápor globálních hráčů
7 min. doba čtení

isklad mění pravidla hry v e-commerce: Přináší inovace, které pomohou e-shopům přežít nápor globálních hráčů

Kvůli tlaku globálních hráčů z Asie a rozmachu online tržišť se prostředí e-commerce ve střední Evropě dynamicky mění. Mnoha internetovým obchodům hrozí zánik a ve hře zůstává ten, kdo se přizpůsobí. Rozhodující konkurenční výhodou se stává logistika. isklad, technologický lídr mezi fulfillment centry, proto přichází s přelomovými inovacemi, které mohou zamíchat kartami celého odvětví.

Alexander Jančo Alexander Jančo
Business development director (interim), Isklad
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+