4min. doba čtení

Víme, co trápí slovenské marketéry, a prozradíme to i vám (průzkum)

Marketing je o datech. S dobrými daty můžeme vytvářet efektivnější kampaně, doručovat relevantnější zprávy, využívat potenciál kanálů a efektivně čerpat rozpočet.

Víme, co trápí slovenské marketéry, a prozradíme to i vám (průzkum)

Protože dat není nikdy dost, začali jsme je shromažďovat také. Vytvořili jsme kvalitativní průzkum, díky kterému jsme se dozvěděli, jakým problémům čelí slovenští marketéři na klientské straně.

V drtivé většině případů jsme vedli rozhovor s lidmi, kteří mají ve firmě marketing pod palcem, proto dokážou relevantně zhodnotit jeho slabé stránky.

Byli to hlavně marketingoví manažeři, ale mezi respondenty najdeme i samotné majitele. Problémy, které z průzkumu vyplynuly, mají mnoho slepých uliček. Pro některé je to vzdělávání, pro jiné zaměstnanci – ať už jejich odbornost, nebo problém s fluktuací. První příčky však obsadily problémy, s nimiž bojujeme téměř všichni. Níže si o nich povíme víc.

Upřímná slova, než vám prozradím pár smutných pravd

Výsledky průzkumu jsme zpracovali do e-booku, který sumarizuje to, co mnozí z vás už tuší. Abychom byli transparentní, nejdříve bychom si měli říct jednu věc. Byli bychom rádi, pokud bychom díky e-booku získali nové klienty, ale nešíříme ho jen jako součást naší akviziční strategie. Agenturní trh je u nás tak malý, že s velkou pravděpodobností mezi sebou už spolupracujeme, sdílíme klienty, brainstormujeme, nebo se aspoň od sebe učíme.

Proto tyto výsledky sdílíme se všemi: agenturami, potenciálními klienty, bývalými klienty, malými společnostmi, které si agenturu zatím dovolit nemohou, i freelancery.

Opakující se vzorec napříč sektory

Pokud si povídáme o klientské straně, co byste tipovali jako největší problém slovenských marketérů? Budget, nedostatečné kompetence, málo zkušeností, případně nekvalifikovaný tým? Všechno ze jmenovaného je problematické, a dokonce se nachází i v našem průzkumu, ale první místo může být jen jedno. A obsadil ho rozpočet.

Je relativně jedno, v jakém sektoru a segmentu se firma nachází, jaký má obrat, ziskovost, jakými prostředky disponuje. Marketing je do jisté míry poddimenzovaný ve většině společností, s nimiž jsme vedli hloubkové rozhovory.

Stanovit si funkční strategii nalinkovanou na realistickou časovou osu je sice pěkné, ale když vám neuvolní budget, případně ho ještě přistřihnou, strategie přestává mít smysl. Toto je však jen jeden z pohledů na celý problém.

Budget není jen vysoký a nízký

Z našeho průzkumu vyplývá více zjištění, která můžeme vnímat samostatně, ale zkušenému oku neunikne korelace. Rozpočet není nutně kamenem úrazu jen kvůli jeho výšce. Mnohokrát podstatnější je, jak se s ním zachází.

I když nepokrývá všechny „nice to have“ kanály a formáty, musí stačit na pilíře komunikace. Pokud nestačí, je to problém. Problém je také, když marketingové oddělení nedokáže identifikovat pilíře komunikace a priorizovat aktivity, které mají reálný impakt na stanovené cíle. Budget teda není jen vysoký nebo nízký. Je i neefektivně utracený.

Po boji je každý generál

Poukazovat na chyby a neposkytovat žádné řešení, toho je plný Facebook. Sami to nemáme rádi. Konstruktivní feedback navrhuje řešení, a to děláme i v našem e-booku, který shrnuje nabyté insighty.

I my se setkáváme s překážkami, na které naráží většina marketérů. Některé jsme zprocesovali a dokážeme se s nimi vypořádat velmi rychle, jiné jsou tak specifické, že si každý nový projekt vyžaduje unikátní přístup. Podstatné je, že řešení jsou díky dlouholetým zkušenostem stále jasnější a rychlejší. Ze zkušeností vycházíme i při návrzích, které kontrují problémům v průzkumu.

Nemáme monopol na pravdu. Vycházíme z našich zkušeností, omylů i úspěchů. Nebojíme se o ně podělit a stále jsme otevření konstruktivní diskuzi.

Sdílet článek
Hype
Tento článek ti přináší

Hype

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+