Téměř polovina on-line zákazníků nakoupí většinu dárku v e-shopech
„Češi samozřejmě nakupují on-line celý rok. Proto není žádným překvapením, kolik z nich si objedná dárky v některém z e-shopů. Nás ale zajímalo také porovnání s plány na nákupy v kamenných obchodech a řada dalších detailů,“ komentuje výzkum výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Jak se ukázalo, všechny dárky se na internetu chystá objednat 5 % spotřebitelů, většinu dárků pak dalších 41 %. „Celkem 46 % on-line zákazníků tedy nakoupí nadpoloviční většinu vánočních překvapení v e-shopech. To je mírný nárůst oproti loňsku o téměř tři procentní body,“ doplňuje Vetyška.
Nejčastěji budeme objednávat hračky, knihy, kosmetiku a módu
V rámci dotazování se APEK zajímal také o to, v jakých kategoriích budou zákazníci nakupovat nejčastěji. Tradičně vedou hračky, které si nechá z internetového obchodu doručit více než 45 % vánočních nakupujících. Jen o procento méně spotřebitelů plánuje objednat knihy, na kosmetiku a parfémy se chystá 38 % zákazníků, na módu 37 %. „Jedná se samozřejmě o tradiční kategorie. Zapomenout bychom neměli ani na vouchery a nákup různých služeb obecně. Z pohledu obratů budou důležité také další skupiny zboží, jako černá i bílá elektronika, mobilní telefony nebo notebooky a počítače. Náš aktuální odhad na celkovou vánoční útratu v e-shopech je přitom v rozmezí 65 až 70 miliard korun,“ doplňuje Jan Vetyška.
Objednávky ve druhé polovině listopadu budou nejvyšší za celý rok
Blížící se vánoční nákupy potvrzuje také to, že největší skupina zákazníků plánuje objednat hlavní část dárků již takřka za „pár dní“ – ve druhé polovině listopadu. To je období, kdy e-shopy přichází s akčními nabídkami v rámci Black Friday a v posledních letech v něm Češi utrácí nejvíce z celého roku.
Vánoční výzkum byl pro Asociaci pro elektronickou komerci (APEK) realizován prostřednictvím internetového sběru (CAWI) agenturou Nielsen ve spolupráci s agenturou ResSOLUTION na vzorku 1320 respondentů, 1051 po screenu.