Po pandemii dosáhly biometrické technologie vrcholu popularity – posloužily jako bezdotyková alternativa v retailu a pro potvrzování totožnosti. Podle průzkumu společnosti GetApp klesla důvěra v technologické společnosti v oblasti ochrany biometrických údajů z 28 % v roce 2022 na pouhých 5 % v roce 2024.
Tento trend se odráží také v poklesu důvěry spotřebitelů ve sdílení biometrických údajů, přičemž nejvýrazněji poklesla důvěra ve snímání otisků prstů, obličeje a hlasu.
Obavy z bezpečnosti dat, krádeže identity a omezení soukromí jsou příčinou této situace, přičemž 63 % spotřebitelů vyjádřilo nedůvěru v přesnost biometrických technologií.
Tyto obavy zesílily po nedávných případech nesprávné identifikace na základě rozpoznávání obličeje, které vyvolaly vážné etické otázky. Tlak proti sdílení biometrických údajů se shoduje s nástupem generativní umělé inteligence v loňském roce. Až 85 % spotřebitelů má obavy ze sdílení osobních údajů s nástroji této technologie.
Kromě obav spotřebitelů se biometrické technologie dostávají také pod regulační kontrolu vládních organizací, což může mít významný dopad na společnosti, které s nimi pracují. Podniky by měly k zavádění biometrických technologií přistupovat uvážlivě a zajistit, aby shromažďování a uchovávání biometrických údajů bylo v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů.
Průzkum společnosti GetApp 2024 Biometric Technologies Survey byl proveden v lednu 2024 mezi 1 000 americkými spotřebiteli s cílem zjistit více o postojích k používání biometrických údajů ve firmách. Průzkum GetApp 2023 Retail AI Security Risks byl proveden v červenci 2023 mezi 1 000 americkými spotřebiteli s cílem zjistit více o jejich postojích a chování, pokud jde o nástroje umělé inteligence pro online nakupování. Respondenti byli prověřováni z hlediska frekvence online nakupování, přičemž všichni respondenti nakupují online alespoň jednou měsíčně.