5 min. doba čtení

Úvod do Google Tag Manager

Na trhu je celá řada systémů pro správu značek, ale tím nejpopulárnějším je jednoznačně Google Tag Manager. Ten využívá 82 % webů z těch, které nějaký Tag Manager používají. Tak se na něj pojďme podívat blíž! Protože kdo jednou kouzlo GTM pozná, má už navždycky jednodušší život. Aspoň ten digitální.

Albert Macas Albert Macas
Performance Specialist & Web Analyst
Úvod do Google Tag Manager

Co je Google Tag Manager

GTM je skvělý nástroj, který usnadňuje správu měřících kódů. Pokud GTM nevyužíváte, po přečtení tohoto článku budete vědět, proč byste měli. Nasazení GTM je první věc, kterou na novém webu doporučuji udělat. Mezi hlavní přednosti patří uživatelská přívětivost a jednoduchost. Základní měřící kódy zvládne přes GTM nasadit každý. Zároveň tím ušetříme vývojářům drahocenný čas a tím i naši peněženku.

I přes jednoduchost GTM je možné nastavení sofistikovaného měření, které by Vás možná ani nenapadlo, že je možné využívat.

Nasadit základní kódy přes GTM zvládne každý.

Jak funguje

GTM je javascriptový kód, který nasadíte na web. Přes tento kód následně vkládáme všechny ostatní měřící kódy. Vkládání všech měřících kódů přes GTM zaručí, že budou tyto kódy pod dozorem GTM měřit správně a budou pěkně na jednom místě.

Všechny měřící kódy nasazujeme zásadně přes GTM.

K čemu slouží

Není jednodušší cesta, než nasazení nástrojů, pro které má GTM připravené jednotlivé měřící kódy, tedy “značky”. Těchto značek je mnoho. Od Universal (Google) Analytics, AdWords, přes LinkedIn až po Bing a Twitter nabízí GTM připravené značky, které nasadíte na pár kliknutí. V českém prostředí nesmíme opomenout měřící kódy Skliku, které nasadíme přes Custom HTML značku. Ta umožňuje vložení jakéhokoli kódu, pro který GTM nemá značku již připravenou. Stejná situace nastává u nasazení facebookového pixelu.

Custom HTML značka má mnoho využití. Dokážeme přes ní nasadit cookie lištu, ale klidně i live chat. GTM musí milovat i UX designéři, protože i pro ně má GTM připravené značky. Na pár kliků nasadíte HotJar nebo Google Optimize.

Přes GTM nasadíte jakoukoli analytickou nebo reklamní platformu, ale poradí si i s cookie lištou nebo live chatem na webu.

Pravidla

V GTM snadno nastavíte, kdy se má měřit událost do Google Analytics. Ať už to je kliknutí, odeslání formuláře nebo časovač. Zajímavou možností je měření scrollování, kdy se odesílá událost při scrollování stránky v 25 %, 50 %, 75 % a 100 %. Následně dokážete velmi snadno vyhodnotit, který článek byl pro čtenáře zajímavější a dočetli ho až do konce. Nastavení je na pár kliknutí a nemusíte znát javascript.

E-commerce

Úplně jiných rozměrů GTM získává při měření internetového obchodu. Základním kamenem úspěchu internetového obchodu jsou přesná data, která nám umožní reklamní investice přesně vyhodnotit a následně dělat lepší marketingová rozhodnutí.

I na toto vyhodnocení Google myslel a v Analytics vytvořil rozšíření elektronický obchod. Pro správné měření je nutné využívat datovou vrstvu (DataLayer), která vypisuje data o produktech a objednávkách.

Základním kamenem úspěchu internetového obchodu jsou přesná data, která nám umožní reklamní investice přesně vyhodnotit a následně dělat lepší marketingová rozhodnutí.

Každý e-shop má na pozadí databázi, která obsahuje data o produktech (název, cena, kategorie). Následně se tato data zobrazují ve výpisu a na detailu produktů. Tato data může vývojář odesílat i do datové vrstvy, ze které je GTM předá dále do jednotlivých analytických a reklamních systémů.

Ano, datová vrstva je stěžejní nejen pro rozšíření elektronický obchod v Google Analytics, ale i pro dynamickou značku remarketingu Google Ads a plnou implementaci FB pixelu.

Nejjednodušší nastavení Rozšířeného elektronického obchodu Google Analytics je přes GTM.

Jak GTM nastavit

Účet GTM si založíte ZDE, kde vás provede intuitivní prostředí a získáte javascriptový kód, který pošlete vývojáři nebo si ho sami nasadíte. Instrukce dostaneme společně s vygenerovaným kódem.

Pokud používáte WordPress, tak kód můžete vložit do souboru header.php. Pokud nechcete editovat zdrojové soubory šablony, tak se můžete pokusit najít (v případě zakoupené šablony) připravené kolonky pro měřící kódy, kam stačí GTM vložit. Poslední možností, kterou oceníte pokud plánujete rozjet e-shop na WooCommerce je plugin DuracellTomi’s Google Tag Manager, do kterého stačí vložit GTM ID a jako bonus vám vytvoří datovou vrstvu pro rozšíření elektronický obchod v Analytics.

Dále je to na vás

Nastavením celá tahle “sranda” začíná. A teď už se může jít na věc. GTM poskytuje nespočet možností, jak ho využít.

Stěžejním prvkem každého e-shopu je datová vrstva, ze které GTM odesílá data do analytických a reklamních systémů.

A jestli chcete do světu kódů nahlédnout pod pokličku, podívejte se na YouTube kanál od Measureschool, kde naleznete spoustu ukázek nasazení populárních nástrojů přes GTM. Skvělým zdrojem je i tento web, kde je k dispozici spousta užitečných návodů. Pro začátečníky mohou být velmi přínosné připravené značky a pravidla ve formě receptů, které můžete na pár kliknutí importovat do GTM.

Úžasným zdrojem je blog analytického guru Simo Ahavy, kde naleznete množství sofistikovaných návodů, které mohou pomoci ve složitých situacích.

Tak ať jsou vaše statistiky vždy v těch nejpozitivnějších číslech!

Sdílet článek
Albert Macas
Performance Specialist & Web Analyst

Albert je Performance Specialist & Web Analyst. Ve Fragile připravuje, spouští a optimalizuje výkonnostní PPC kampaně, zabývá se UX designem a zlepšuje konverzní poměr internetových obchodů. Studuje informační systémy a technologie, je fanouškem Google Home a ze svého bytu se snaží udělat chytrou domácnost.

Fragile
Tento článek ti přináší

Fragile

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
LinkedIn spustil Conversions API – nový nástroj pro B2B marketéry pro měření ROI
3 min. doba čtení

LinkedIn spustil Conversions API – nový nástroj pro B2B marketéry pro měření ROI

V digitálním marketingu je přesné měření úspěšnosti kampaní klíčové – obzvlášť v e-commerce, kde každá konverze přímo ovlivňuje obchodní výsledky. LinkedIn nedávno představil nové Conversions API, které slibuje zlepšení měření efektivity vašich kampaní. Ale jaký význam má tento nástroj pro e-commerce profesionály na českém a slovenském trhu?

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Nová pravidla Google Ads pro in-app konverze mohou ovlivnit výkon kampaní
2 min. doba čtení

Nová pravidla Google Ads pro in-app konverze mohou ovlivnit výkon kampaní

Google Ads oznámil důležitou aktualizaci pro inzerenty používající Offline Conversion Import (OCI). Do 30. dubna 2025 musí inzerenti při importování konverzí z aplikací zahrnout parametr conversion_environment. Tato změna má za cíl zlepšit přiřazování konverzí, efektivitu Smart Biddingu a celkový výkon kampaní, což je důležité pro firmy, které optimalizují své reklamní rozpočty.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+