Spotřebitelé přestávají šetřit, jejich nákupy s jarem rostou
„Po dvou letech útlumu vnímáme, že zákazníci odkládají nadměrnou opatrnost a česká e-commerce by měla znovu směřovat k tradičnímu růstu. Náš nejnovější výzkum to potvrzuje, nakupující v dubnu vydali za zboží z e-shopů výrazně více než v předchozích měsících. Zatímco v prvním čtvrtletí se průměrná útrata za zboží v internetových obchodech pohybovala pod hranicí čtyř tisíc korun, v dubnu to bylo o sedm set víc. To znamená nárůst o přibližně 20 %, což je velmi pozitivní signál pro všechny on-line prodejce,“ hodnotí výsledky výzkumu výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
„Češi utráceli více za zboží i služby, s blížícím se časem letních dovolených očekáváme přitom v tomto směru ještě další posun, a to především v souvislosti s nákupem zájezdů, ubytování či jízdenek a letenek.“
Vzrostla útrata za jednorázové nákupy v hodnotě nad pět tisíc korun
APEK každý měsíc kromě průměrné útraty také zjišťuje, zda a za kolik nakoupí spotřebitelé mimořádné jednorázové nákupy. Pro lepší rozlišení stanovila asociace ve svém výzkumu spodní hranici pěti tisíc korun, podle které se mohou respondenti výzkumu orientovat. On-line nákupy splňující tyto parametry udělalo v dubnu přes 12 % internetových zákazníků, což je obvyklý poměr v porovnání s předchozími obdobími.
„Zatímco v prvních třech měsících roku 2024 se hodnota jednorázových dražších nákupů pohybovala průměrně mezi deseti až dvanácti tisíci, v dubnu vydali spotřebitelé za tyto objednávky vyšších hodnot přes šestnáct tisíc korun. To opět potvrzuje větší chuť zákazníků nakupovat v e-shopech s větší mírou odvahy,“ doplňuje Jan Vetyška.
Výsledky aktuálního výzkumu tak potvrzují optimismus, který mají zástupci českých e-shopů směrem k celému letošnímu roku. „Jsme přesvědčeni, že po dvou náročných letech bude naše e-commerce opět meziročně výrazně růst. Předpokládám, že v porovnání s loňskem bude zvýšení obratů za prodané zboží nejméně v řádu vyšších jednotek procent,“ uzavírá Vetyška.
Asociace pro elektronickou komerci (APEK) nejzajímavější výstupy z výzkumu zveřejňuje pravidelně každý měsíc. Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru (CAWI) agenturou Nielsen ve spolupráci s agenturou ResSOLUTION na vzorku 1096 respondentů.
Tisková zpráva