Dilema rychlé módy: Cena vs. kvalita
Na otázku, co si myslí o rychlé módě, odpovědělo 29 % respondentů, že s tímto konceptem souhlasí, dokud je taková móda cenově dostupná. Naopak 31 % z nich se rychlé módě vyhýbá kvůli nízké kvalitě, zatímco 6 % takové nákupy odmítá kvůli obavám o životní prostředí. Dalších 9 % si uvědomuje související ekologické problémy, ale nemá dostatek finančních prostředků na to, aby nakupovali jinde. 24 % respondentů stále neví, co si o rychlé módě myslet.
Pouze pro 9 % Čechů je udržitelnost v souvislosti s e-shopy zásadním aspektem. Mezi důležitá kritéria při výběru módního e-shopu zahrnují také slevy na oblíbené značky (35 %), kvalitu za dobrou cenu (35 %), předchozí zkušenost (35 %), doručení domů zdarma (33 %), informace o dostupných velikostech a modelech (30 %), možnost platby na dobírku (24 %), rychlé doručení (24 %), nízké ceny (21 %), dobrou zákaznickou podporu (17 %) nebo delší možnost bezplatného vrácení (14 %).
Srdce na správném místě, peněženka ale vede slovo
Stojí za zmínku, že velký počet Čechů se snaží osvojit si odpovědné nákupní chování, i když se potýkají s různými překážkami. 36 % respondentů se při nakupování oblečení a obuvi snaží brát udržitelnost v úvahu, přiznávají však, že rozhodující roli hraje rozpočet. 24 % Čechů obecně upřednostňuje ekologické značky a produkty, 15 % se pak snaží šetřit životní prostředí nakupováním menšího množství produktů. Naopak pro 22 % není udržitelnost rozhodujícím faktorem.
Zajímavé je, že z těch, kteří se rozhodli nakupovat méně, by jich 56 % nakupovalo více oblečení, kdyby měli více finančních prostředků, oproti 31 %, kteří by své nákupní návyky neupravili. “Tato rozporuplná data naznačují, že ačkoli čeští spotřebitelé o udržitelnosti mají povědomí, omezené finanční prostředky jsou v současnosti překážkou nákupu udržitelných výrobků. Cílem módních značek by tedy měla být převážně cenová dostupnost širšímu okruhu spotřebitelů. V praxi ale víme, že toto řešení tak jednoduché není, ” komentuje výsledky Eliška Hynková, Brand a PR manažerka GLAMI.
Ultra rychlá móda: Trend, který vzbuzuje obavy
Mezinárodní nákupní platformy, zejména asijské, se těší velké pozornosti světové veřejnosti. I přesto pouze 35 % Čechů uvádí, že nakoupili oblečení prostřednictvím Shein nebo Temu, zatímco 62 % to popírá a přibližně 3 % si to přesně nepamatuje. “Agresivní nástup asijských e-commerce gigantů je alarmující a vzhledem k makroekonomické situaci a s ní souvisejícími rostoucími náklady na oblečení a obuv je pochopitelné, že se lidé obracejí na tyto služby. Dlouhodobý dopad na ostatní hráče v oblasti (nejen) módní e-commerce je již viditelný. Dopad na životní prostředí se teprve ukáže,” doplňuje Hynková.
Jak jsme na tom v kontextu Evropy?
Nejpozitivnější vztah k cenově dostupné rychlé módě mají Rumuni (37 %), Slovinci (33 %) a Češi (29 %). Hlavním důvodem vyhýbání se rychlé módě je převážně její nízká kvalita, a to především u spotřebitelů v Řecku (40 %), Chorvatsku (39 %) a Itálii (37 %). Obyvatelé jižní Evropy také vyjadřují větší obavy o životní prostředí, což motivuje 14 % Italů, 13 % Řeků a Chorvatů k udržitelnějším módním nákupům.
Pokud jde o udržitelnost jako rozhodující faktor při nákupu oblečení a obuvi, existují zde značné rozdíly. Na jednom konci spektra jsou ti, kteří ji neberou v úvahu, v čele s Čechy (22 %), Bulhary a Rumuny (11 %). Na druhém konci jsou ti, pro které je udržitelnost značek a výrobků prioritou – Slovinci (45 %), Chorvati (33 %) a Slováci (31 %). Nákup menšího počtu výrobků jako šetrnější přístup k životnímu prostředí uznávají Maďaři (28 %), Slováci (25 %) a Bulhaři (24 %). Finance jsou však bariérou nejen pro Čechy, ale i ostatní země, neboť nadpoloviční většina všech respondentů uvedla, že kdyby měla více peněz, pravděpodobně nebo určitě by nakupovala více. Tyto výsledky naznačují, že rostoucí zájem spotřebitelů o udržitelnost může být poněkud zbožným přáním: prioritou je racionální přístup k nákupním rozhodnutím.
Tisková zpráva