4 min. doba čtení

Udržitelnost jde stranou, Češi při nákupu oblečení a obuvi dbají hlavně na cenu

Nedávný průzkum GLAMI Fashion (Re)search potvrdil, že pro téměř třetinu Čechů je rychlá móda lákavá, protože je cenově dostupná. Přibližně stejný počet českých spotřebitelů se rychlé módě aktivně vyhýbá, nikoli však kvůli obavám o životní prostředí, nýbrž kvůli špatné kvalitě těchto produktů. Přestože povědomí o udržitelných praktikách v módním průmyslu roste, udržitelnost zatím není hlavním faktorem, který ovlivňuje rozhodování o nákupu; přednost má cena.

Udržitelnost jde stranou, Češi při nákupu oblečení a obuvi dbají hlavně na cenu
Zdroj: glami.cz

Dilema rychlé módy: Cena vs. kvalita

Na otázku, co si myslí o rychlé módě, odpovědělo 29 % respondentů, že s tímto konceptem souhlasí, dokud je taková móda cenově dostupná. Naopak 31 % z nich se rychlé módě vyhýbá kvůli nízké kvalitě, zatímco 6 % takové nákupy odmítá kvůli obavám o životní prostředí. Dalších 9 % si uvědomuje související ekologické problémy, ale nemá dostatek finančních prostředků na to, aby nakupovali jinde. 24 % respondentů stále neví, co si o rychlé módě myslet.

Pouze pro 9 % Čechů je udržitelnost v souvislosti s e-shopy zásadním aspektem. Mezi důležitá kritéria při výběru módního e-shopu zahrnují také slevy na oblíbené značky (35 %), kvalitu za dobrou cenu (35 %), předchozí zkušenost (35 %), doručení domů zdarma (33 %), informace o dostupných velikostech a modelech (30 %), možnost platby na dobírku (24 %), rychlé doručení (24 %), nízké ceny (21 %), dobrou zákaznickou podporu (17 %) nebo delší možnost bezplatného vrácení (14 %).

Srdce na správném místě, peněženka ale vede slovo

Stojí za zmínku, že velký počet Čechů se snaží osvojit si odpovědné nákupní chování, i když se potýkají s různými překážkami. 36 % respondentů se při nakupování oblečení a obuvi snaží brát udržitelnost v úvahu, přiznávají však, že rozhodující roli hraje rozpočet. 24 % Čechů obecně upřednostňuje ekologické značky a produkty, 15 % se pak snaží šetřit životní prostředí nakupováním menšího množství produktů. Naopak pro 22 % není udržitelnost rozhodujícím faktorem.

Zajímavé je, že z těch, kteří se rozhodli nakupovat méně, by jich 56 % nakupovalo více oblečení, kdyby měli více finančních prostředků, oproti 31 %, kteří by své nákupní návyky neupravili. “Tato rozporuplná data naznačují, že ačkoli čeští spotřebitelé o udržitelnosti mají povědomí, omezené finanční prostředky jsou v současnosti překážkou nákupu udržitelných výrobků. Cílem módních značek by tedy měla být převážně cenová dostupnost širšímu okruhu spotřebitelů. V praxi ale víme, že toto řešení tak jednoduché není, ” komentuje výsledky Eliška Hynková, Brand a PR manažerka GLAMI.

Ultra rychlá móda: Trend, který vzbuzuje obavy

Mezinárodní nákupní platformy, zejména asijské, se těší velké pozornosti světové veřejnosti. I přesto pouze 35 % Čechů uvádí, že nakoupili oblečení prostřednictvím Shein nebo Temu, zatímco 62 % to popírá a přibližně 3 % si to přesně nepamatuje. “Agresivní nástup asijských e-commerce gigantů je alarmující a vzhledem k makroekonomické situaci a s ní souvisejícími rostoucími náklady na oblečení a obuv je pochopitelné, že se lidé obracejí na tyto služby. Dlouhodobý dopad na ostatní hráče v oblasti (nejen) módní e-commerce je již viditelný. Dopad na životní prostředí se teprve ukáže,” doplňuje Hynková.

Novinky z Youtube kanálu Ecommerce Bridge
Přihlásit se k odběru

Jak jsme na tom v kontextu Evropy? 

Nejpozitivnější vztah k cenově dostupné rychlé módě mají Rumuni (37 %), Slovinci (33 %) a Češi (29 %). Hlavním důvodem vyhýbání se rychlé módě je převážně její nízká kvalita, a to především u spotřebitelů v Řecku (40 %), Chorvatsku (39 %) a Itálii (37 %). Obyvatelé jižní Evropy také vyjadřují větší obavy o životní prostředí, což motivuje 14 % Italů, 13 % Řeků a Chorvatů k udržitelnějším módním nákupům.

Pokud jde o udržitelnost jako rozhodující faktor při nákupu oblečení a obuvi, existují zde značné rozdíly. Na jednom konci spektra jsou ti, kteří ji neberou v úvahu, v čele s Čechy (22 %), Bulhary a Rumuny (11 %). Na druhém konci jsou ti, pro které je udržitelnost značek a výrobků prioritou – Slovinci (45 %), Chorvati (33 %) a Slováci (31 %). Nákup menšího počtu výrobků jako šetrnější přístup k životnímu prostředí uznávají Maďaři (28 %), Slováci (25 %) a Bulhaři (24 %). Finance jsou však bariérou nejen pro Čechy, ale i ostatní země, neboť nadpoloviční většina všech respondentů uvedla, že kdyby měla více peněz, pravděpodobně nebo určitě by nakupovala více. Tyto výsledky naznačují, že rostoucí zájem spotřebitelů o udržitelnost může být poněkud zbožným přáním: prioritou je racionální přístup k nákupním rozhodnutím.

Tisková zpráva

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Nová definice maskulinity: Jak mohou značky autenticky oslovit moderní muže?
4 min. doba čtení

Nová definice maskulinity: Jak mohou značky autenticky oslovit moderní muže?

Značky stojí před důležitou výzvou, jak změnit způsob zobrazování mužů ve svých kampaních. Podle nedávné zprávy společnosti Kantar se moderní publikum neumí ztotožnit se zažitými stereotypy o silných a nezdolných mužích. a k růstu značky. Podívejme se na závěry, ze kterých může e-commerce čerpat a využít je ve svůj prospěch.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+