5 min. doba čtení

U reklam v segmentu zdraví vítězí fakta. Sliby na důvěru nestačí

V roce 2025 utratí značky v segmentu zdraví, farmacie a zdravotnictví v USA za reklamu více než 31 miliard dolarů – což je více než v odvětvích jako telekomunikace, cestování či technologie. I když značky investují miliardy, jen malá část spotřebitelů důvěřuje zdravotnické reklamě více než jiné.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
U reklam v segmentu zdraví vítězí fakta. Sliby na důvěru nestačí
Zdroj: Depositphotos

Tento výrazný nesoulad mezi dosahem a důvěryhodností je hlavním tématem zprávy společností EMARKETER a StackAdapt. Ty oslovily více než 1 000 dospělých Američanů s cílem zjistit, jak spotřebitelé vnímají zdravotnický marketing a kde podle nich selhává.

Podobný trend ukazuje i průzkum Edelman Trust Barometer – v 15 zemích světa věří více než polovina lidí, že lídři v oblasti byznysu, vlády i médií účelově zkreslují informace o zdraví.

Problém s důvěrou v segmentu zdraví

Zdravotnický marketing má široký dosah, ale čelí hluboké nedůvěře. Téměř 87 % respondentů vidělo v uplynulém roce reklamu týkající se zdraví, nejčastěji v televizi, na sociálních sítích a platformách CTV. To, že se reklama dostane k lidem, však neznamená, že je jim blízká. Více než třetina lidí zdravotnickým reklamám nedůvěřuje a téměř 60 % Američanů podporuje zákaz farmaceutické reklamy v televizi.

Léta kritiky na adresu zdravotnických firem, že jim jde více o zisky než o pacienty, zasévala hlubokou nedůvěru. V takovém prostředí klasické reklamní strategie jednoduše nefungují.

Výsledky Edelman Trust Barometer přitom ukazují, že největší důvěru mají lidé ve své lékaře a blízké – lékaři mají až 82 % důvěry, zatímco vláda, média či farmaceutické firmy zaostávají.

v segmente zdravia

Zdroj: EMARKETER

Sázka na autenticitu se vyplácí

Lidé očekávají, že reklamy na zdravotnické produkty budou odpovídat vážnosti jejich rozhodnutí. Co funguje? Fakta, střídmý tón a důvěryhodní komunikátoři – zejména lékaři nebo odborníci. Podle výzkumu z amerického trhu:

  • 45,1 % spotřebitelů by reklamním sdělením důvěřovalo více, pokud by se vyhýala přehnaným tvrzením.
  • 40,6 % si cenní, pokud má značka prokazatelnou důvěryhodnost.
  • 38,8 % chce vidět větší transparentnost ohledně rizik, vedlejších účinků a reálných výsledků.

Vsadit na celebrity a influencery může být v tomto případě na škodu věci. Známé tváře v tomto segmentu nefungují – více než polovina respondentů uvedla, že by je jejich účast v reklamě spíš odradila.

Zjištění Edelman ukazují, že pro velkou část spotřebitelů jsou empatie, osobní zkušenosti a jednoduše vysvětlená fakta důležitější než formální akademické tituly. Autenticita je tedy stejně podstatná jako odborné zázemí.

Vyplatí se vsadit na otevřenost, odborné informace a důkazy podložený obsah.

Novinky z Youtube kanálu Ecommerce Bridge
Přihlásit se k odběru

Video jako klíčový kanál budování důvěry

CTV (Connected TV) se u zdravotnických značek stává rozhodujícím kanálem budování důvěry. Tradiční televize má stále nejširší dosah, ale CTV rychle dohání. A nenabízí jen větší zapojení, ale i lepší cílení. V roce 2025 stráví dospělí Američané s CTV jen o 16 minut méně denně než s klasickou televizí – před čtyřmi lety byl rozdíl 96 minut.

Z těch, kteří už inzerují přes CTV, považuje až 69 % tento formát za nejdůležitější pro naplnění svých cílů. CTV umožňuje doručit přesný a důvěryhodný videoobsah v bezpečném mediálním prostředí. Data zpoza Atlantiku sice nemusejí přesně odrážet evropský kontext, ale spotřebitelské chování v USA často naznačuje trendy, které se postupně projevují i na našem trhu.

Mladí (zejména Gen Z) reagují na krátká, vizuálně atraktivní videa – zvláště, pokud se týkají témat jako duševní zdraví či rovný přístup ke zdravotní péči. Navíc Edelman upozorňuje, že mladí lidé dnes častěji důvěřují vrstevníkům a online komunitám než tradičním institucím.

Zájem tu je. Stačí ho jen správně aktivovat

Navzdory nedůvěře jsou spotřebitelé aktivní, pokud jde o jejich vlastní zdraví. Více než 64 % dotazovaných udělalo po zhlédnutí zdravotnické reklamy nějaký krok – nejčastěji si vyhledali více informací online nebo se poradili s lékařem.

Mladší věkové skupiny jsou navíc velmi citlivé na ceny. Více než polovina Gen Z porovnává ceny po zhlédnutí reklamy.

Pro značky to znamená, že relevantnost a transparentnost cen mohou přímo ovlivnit chování spotřebitele.

Co z toho vyplývá pro marketéry?

Pro značky a agentury působící v segmentu zdraví, wellness a wellbeingu je sdělení jasné:

  1. Bez důvěry je i ten největší rozpočet zbytečný.
  2. Video – zejména CTV – je klíčovým kanálem pro budování značky.
  3. Silné značky nepřesvědčují, ale vzdělávají.

Úspěšné kampaně se budou podobat spíše odborné edukaci než klasické reklamě – postavené na faktech, vysílané skrze důvěryhodné kanály a naladěné na hodnoty cílové skupiny. A zároveň budou zohledňovat potřebu empatie, autenticity a komunity, kterou dnešní spotřebitelé stále častěji očekávají.

Sdílet článek
Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge

Starám se o obsah na ecommercebridge.sk a ecommercebridge.cz. 💌 Filtruji témata z oblasti e-commerce a marketingu, abyste měli vše na jednom místě a získali přehled o tom, co se děje doma i ve světě. Tvořím i časopis Ecommerce Bridge. 📰

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Když značka mluví příliš mnoho a neřekne nic. Problém roztříštěné komunikace v e-commerce
3 min. doba čtení

Když značka mluví příliš mnoho a neřekne nic. Problém roztříštěné komunikace v e-commerce

Zákazníci dnes očekávají, že jim značka bude rozumět bez ohledu na to, zda právě otevřou aplikaci, kliknou na e-mail nebo navštíví web. Místo toho však často zažívají chaotickou komunikaci: v jednu chvíli je čeká připomínka v košíku, o pár hodin později obecný newsletter a mezitím push notifikace s nesouvisející akcí.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
AI-driven škálování přes prediktivní modely a bidding strategie
6 min. doba čtení

AI-driven škálování přes prediktivní modely a bidding strategie

AI revoluce mění pravidla digitální reklamy – prediktivní modely a bidding strategie poháněné umělou inteligencí dokážou v reálném čase odhadnout hodnotu každého kliknutí a automaticky upravovat nabídky pro maximální zisk. Díky inteligentnímu škálování kampaní už neplatíte za dohady, ale za výsledky.

Dávid Krumpár Dávid Krumpár
Head of Performance, Lighthouse Media Solutions
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+