3 min. doba čtení

Tyto Vánoce budou spíše o zážitcích, ukazuje průzkum

Fyzický, nebo zážitkový dárek? Letos v průzkumu Deloitte spotřebitelé jasně ukázali, co je láká. Stále více upřednostňují zážitky – jejich nákup oproti loňsku vzrostl o 16 %. Klasické dárky zatím stagnují a většina zákazníků se orientuje na levnější značky. Průzkum z amerického trhu odhaluje zajímavý pohled na změny ve vánočním nakupování a jejich význam pro e-commerce.

Tyto Vánoce budou spíše o zážitcích, ukazuje průzkum
Zdroj: DALL·E

Přes opatrnost rostou sváteční rozpočty

Průměrný spotřebitel plánuje utratit 1 778 USD, což představuje 8% meziroční nárůst. Za tím stojí zejména pozitivnější pohled na ekonomiku (nárůst o 9 %) a očekávání vyšších cen (70 % dotázaných). Zákazníci však zůstávají pragmatičtí – téměř dvě třetiny z nich preferují cenově dostupnější značky a aktivně vyhledávají slevy.

Zdroj: Deloitte

Zážitky se dostávají do popředí s meziročním nárůstem o 16 %, zatímco výdaje na klasické dárky mírně klesají (-3 %). Roste také zájem o ne-dárkové nákupy, jako jsou vánoční dekorace či sváteční oblečení (+9 %).

Zdroj: Deloitte

Průzkum Deloitte zdůrazňuje, že zákazníci během této sváteční sezóny upřednostňují výhodné nákupy. Aby zákazník dosáhl lepší ceny, využívá různé strategie, jako například čekání na slevy, přechod na levnější značky nebo obchody, privátní značky či omezení dárků pro sebe. Mnozí také soustředí své výdaje na výprodeje v říjnu a listopadu, aby co nejvíce ušetřili.

Přitom 48 % lidí nakupuje přes chytré telefony a 13 % využívá sociální sítě. Tento trend vedou zejména mladší generace jako Gen Z a Mileniálové.

Zajímavým trendem je dřívější začátek nákupní sezóny. Až 38 % zákazníků plánuje využít říjnové slevy, což je výrazný nárůst oproti loňským 24 %. Nejrušnějším obdobím však stále zůstává konec listopadu.

Cena je stále důležitější

Až 76 % manažerů očekává, že zákazníci upřednostní levnější alternativy. Pro e-commerce to znamená potřebu soustředit se na konkurenceschopné ceny a vlastní značky, přičemž si mohou udržet zákazníky pomocí lepších věrnostních programů a pohodlného nakupování přes různé kanály.

Mezi nejžádanější dárky stále patří oděvy a doplňky, potraviny a nápoje a zážitkové dárky jako vstupenky či wellness služby. Zajímavý je pokles popularity dárkových karet (-12 %).

Zdroj: Deloitte

Sváteční setkání zůstávají důležitou součástí oslav – čtvrtina dotázaných plánuje organizovat setkání s průměrným rozpočtem 261 dolarů.

Jak to využít v další sezóně

Spotřebitelé mění své návyky a očekávají více – od výhodných cen po unikátní zážitky. Aby obchodníci uspěli, musí se přizpůsobit novým trendům, být tam, kde zákazníci nakupují a nabízet hodnotu, která je přesvědčí. Zkuste v příštím roce myslet na tyto čtyři klíčové kroky, jak se připravit na sezónu:

  • Zkuste spustit slevové akce s předstihem a udržet jejich atraktivitu až do listopadu.
  • Dávejte důraz na zážitkové dárky a cenově dostupné alternativy.
  • Věnujte pozornost mobilním platformám a sociálním sítím.
  • Přehodnoťte věrnostní programy, abyste si udrželi zákazníky citlivé na cenu.
Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Influenceři chtějí férovou odměnu a tvůrčí svobodu, ne slavné značky
4 min. doba čtení

Influenceři chtějí férovou odměnu a tvůrčí svobodu, ne slavné značky

Značky, které se snaží spolupracovat s influencery, často míjejí podstatu. Nový výzkum ukazuje, že influenceři kladou mnohem větší důraz na sdílené hodnoty a jasné finanční podmínky než na to, zda jde o známou značku. A chtějí mít také slovo v kreativitě – což jim většina firem stále neumožňuje.

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Project Manager, Ecommerce Bridge
SEO se změnilo. Jste připraveni?
3 min. doba čtení

SEO se změnilo. Jste připraveni?

Vaši konkurenti už bodují na ChatGPT, Redditu a v AI vyhledávačích, zatímco vy stále budujete zpětné odkazy a optimalizujete pro Google. Mladší uživatelé dnes začínají hledat informace na sociálních sítích, nikoliv v tradičních vyhledávačích. Pokud vaše SEO strategie nefunguje i mimo Google, uniká vám zásadní změna v tom, jak lidé skutečně vyhledávají informace.

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Project Manager, Ecommerce Bridge