3 min. doba čtení

Tyto Vánoce budou spíše o zážitcích, ukazuje průzkum

Fyzický, nebo zážitkový dárek? Letos v průzkumu Deloitte spotřebitelé jasně ukázali, co je láká. Stále více upřednostňují zážitky – jejich nákup oproti loňsku vzrostl o 16 %. Klasické dárky zatím stagnují a většina zákazníků se orientuje na levnější značky. Průzkum z amerického trhu odhaluje zajímavý pohled na změny ve vánočním nakupování a jejich význam pro e-commerce.

Tyto Vánoce budou spíše o zážitcích, ukazuje průzkum
Zdroj: DALL·E

Přes opatrnost rostou sváteční rozpočty

Průměrný spotřebitel plánuje utratit 1 778 USD, což představuje 8% meziroční nárůst. Za tím stojí zejména pozitivnější pohled na ekonomiku (nárůst o 9 %) a očekávání vyšších cen (70 % dotázaných). Zákazníci však zůstávají pragmatičtí – téměř dvě třetiny z nich preferují cenově dostupnější značky a aktivně vyhledávají slevy.

Zdroj: Deloitte

Zážitky se dostávají do popředí s meziročním nárůstem o 16 %, zatímco výdaje na klasické dárky mírně klesají (-3 %). Roste také zájem o ne-dárkové nákupy, jako jsou vánoční dekorace či sváteční oblečení (+9 %).

Zdroj: Deloitte

Průzkum Deloitte zdůrazňuje, že zákazníci během této sváteční sezóny upřednostňují výhodné nákupy. Aby zákazník dosáhl lepší ceny, využívá různé strategie, jako například čekání na slevy, přechod na levnější značky nebo obchody, privátní značky či omezení dárků pro sebe. Mnozí také soustředí své výdaje na výprodeje v říjnu a listopadu, aby co nejvíce ušetřili.

Přitom 48 % lidí nakupuje přes chytré telefony a 13 % využívá sociální sítě. Tento trend vedou zejména mladší generace jako Gen Z a Mileniálové.

Zajímavým trendem je dřívější začátek nákupní sezóny. Až 38 % zákazníků plánuje využít říjnové slevy, což je výrazný nárůst oproti loňským 24 %. Nejrušnějším obdobím však stále zůstává konec listopadu.

Cena je stále důležitější

Až 76 % manažerů očekává, že zákazníci upřednostní levnější alternativy. Pro e-commerce to znamená potřebu soustředit se na konkurenceschopné ceny a vlastní značky, přičemž si mohou udržet zákazníky pomocí lepších věrnostních programů a pohodlného nakupování přes různé kanály.

Mezi nejžádanější dárky stále patří oděvy a doplňky, potraviny a nápoje a zážitkové dárky jako vstupenky či wellness služby. Zajímavý je pokles popularity dárkových karet (-12 %).

Zdroj: Deloitte

Sváteční setkání zůstávají důležitou součástí oslav – čtvrtina dotázaných plánuje organizovat setkání s průměrným rozpočtem 261 dolarů.

Jak to využít v další sezóně

Spotřebitelé mění své návyky a očekávají více – od výhodných cen po unikátní zážitky. Aby obchodníci uspěli, musí se přizpůsobit novým trendům, být tam, kde zákazníci nakupují a nabízet hodnotu, která je přesvědčí. Zkuste v příštím roce myslet na tyto čtyři klíčové kroky, jak se připravit na sezónu:

  • Zkuste spustit slevové akce s předstihem a udržet jejich atraktivitu až do listopadu.
  • Dávejte důraz na zážitkové dárky a cenově dostupné alternativy.
  • Věnujte pozornost mobilním platformám a sociálním sítím.
  • Přehodnoťte věrnostní programy, abyste si udrželi zákazníky citlivé na cenu.
Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Optimalizace pro algoritmy? Lepší je poslouchat lidi
4 min. doba čtení

Optimalizace pro algoritmy? Lepší je poslouchat lidi

Značky roky optimalizovaly obsah pro vyhledávače. Dnes se ale mění samotný způsob, jak lidé hledají informace, a spolu s tím i to, jak se rozhodují. Namísto krátkých dotazů se ptají na konkrétní věci, které jsou pro ně důležité. To, co bylo kdysi úsměvné, je dnes standardem, kterému se v online byznysu musíme přizpůsobit.

Co dnes rozhoduje o spokojenosti při vrácení zboží?
3 min. doba čtení

Co dnes rozhoduje o spokojenosti při vrácení zboží?

Vracení zboží bylo dlouho znakem dobrého zákaznického servisu. Rychlá refundace, bez otázek, bez problémů. Dnes se však mění na zkoušku důvěry v očích zákazníků i samotných značek. Data ze zahraničí ukazují, že vratek pomalu ubývá, ale zákazníci je vnímají citlivěji než před rokem.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Z Pin it na Buy it. Pinterest posouvá hranice online nakupování
3 min. doba čtení

Z Pin it na Buy it. Pinterest posouvá hranice online nakupování

Na Pinterestu už nepůjde jen snít o dokonalém stylu nebo bydlení. Půjde i nakupovat. Platforma mění své nástěnky na inteligentní nástroje, které vám pomohou přejít od inspirace rovnou k nákupu. Novinky se postupně zavádějí po celém světě, přičemž testování začalo v USA a Kanadě.

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge Europe