3 min. doba čtení

Tyto Vánoce budou spíše o zážitcích, ukazuje průzkum

Fyzický, nebo zážitkový dárek? Letos v průzkumu Deloitte spotřebitelé jasně ukázali, co je láká. Stále více upřednostňují zážitky – jejich nákup oproti loňsku vzrostl o 16 %. Klasické dárky zatím stagnují a většina zákazníků se orientuje na levnější značky. Průzkum z amerického trhu odhaluje zajímavý pohled na změny ve vánočním nakupování a jejich význam pro e-commerce.

Tyto Vánoce budou spíše o zážitcích, ukazuje průzkum
Zdroj: DALL·E

Přes opatrnost rostou sváteční rozpočty

Průměrný spotřebitel plánuje utratit 1 778 USD, což představuje 8% meziroční nárůst. Za tím stojí zejména pozitivnější pohled na ekonomiku (nárůst o 9 %) a očekávání vyšších cen (70 % dotázaných). Zákazníci však zůstávají pragmatičtí – téměř dvě třetiny z nich preferují cenově dostupnější značky a aktivně vyhledávají slevy.

Zdroj: Deloitte

Zážitky se dostávají do popředí s meziročním nárůstem o 16 %, zatímco výdaje na klasické dárky mírně klesají (-3 %). Roste také zájem o ne-dárkové nákupy, jako jsou vánoční dekorace či sváteční oblečení (+9 %).

Zdroj: Deloitte

Průzkum Deloitte zdůrazňuje, že zákazníci během této sváteční sezóny upřednostňují výhodné nákupy. Aby zákazník dosáhl lepší ceny, využívá různé strategie, jako například čekání na slevy, přechod na levnější značky nebo obchody, privátní značky či omezení dárků pro sebe. Mnozí také soustředí své výdaje na výprodeje v říjnu a listopadu, aby co nejvíce ušetřili.

Přitom 48 % lidí nakupuje přes chytré telefony a 13 % využívá sociální sítě. Tento trend vedou zejména mladší generace jako Gen Z a Mileniálové.

Zajímavým trendem je dřívější začátek nákupní sezóny. Až 38 % zákazníků plánuje využít říjnové slevy, což je výrazný nárůst oproti loňským 24 %. Nejrušnějším obdobím však stále zůstává konec listopadu.

Cena je stále důležitější

Až 76 % manažerů očekává, že zákazníci upřednostní levnější alternativy. Pro e-commerce to znamená potřebu soustředit se na konkurenceschopné ceny a vlastní značky, přičemž si mohou udržet zákazníky pomocí lepších věrnostních programů a pohodlného nakupování přes různé kanály.

Mezi nejžádanější dárky stále patří oděvy a doplňky, potraviny a nápoje a zážitkové dárky jako vstupenky či wellness služby. Zajímavý je pokles popularity dárkových karet (-12 %).

Zdroj: Deloitte

Sváteční setkání zůstávají důležitou součástí oslav – čtvrtina dotázaných plánuje organizovat setkání s průměrným rozpočtem 261 dolarů.

Jak to využít v další sezóně

Spotřebitelé mění své návyky a očekávají více – od výhodných cen po unikátní zážitky. Aby obchodníci uspěli, musí se přizpůsobit novým trendům, být tam, kde zákazníci nakupují a nabízet hodnotu, která je přesvědčí. Zkuste v příštím roce myslet na tyto čtyři klíčové kroky, jak se připravit na sezónu:

  • Zkuste spustit slevové akce s předstihem a udržet jejich atraktivitu až do listopadu.
  • Dávejte důraz na zážitkové dárky a cenově dostupné alternativy.
  • Věnujte pozornost mobilním platformám a sociálním sítím.
  • Přehodnoťte věrnostní programy, abyste si udrželi zákazníky citlivé na cenu.
Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Proč na LinkedIn vsadit na video obsah? Angažovanost roste, algoritmus nahrává
3 min. doba čtení

Proč na LinkedIn vsadit na video obsah? Angažovanost roste, algoritmus nahrává

Pokud jste ještě nezačali využívat video na LinkedInu, pravděpodobně je ten správný čas. Sledovanost videí na platformě loni meziročně vzrostla o 36 %. Navíc video příspěvky generují 1,4× vyšší zapojení ve srovnání s jinými formáty. Chopte se příležitosti a využijte nové informace přímo od LinkedInu.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Značky chtějí soudržnost mobilní strategie, ale bojují s chaosem. Nová data ukazují proč
4 min. doba čtení

Značky chtějí soudržnost mobilní strategie, ale bojují s chaosem. Nová data ukazují proč

Mobily pohlcují polovinu veškeré digitální pozornosti a náklady na získání zákazníka rostou rychleji než rozpočty. Pokud se o mobilní strategii stará každý tým po svém a nikdo ji pevně neřídí, výsledkem jsou nekoordinované kampaně, nejednotný zážitek a promarněné příležitosti. Ve hře není jen engagement, ale i schopnost značky udržet si místo na trhu. Jak tedy […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
U reklam v segmentu zdraví vítězí fakta. Sliby na důvěru nestačí
5 min. doba čtení

U reklam v segmentu zdraví vítězí fakta. Sliby na důvěru nestačí

V roce 2025 utratí značky v segmentu zdraví, farmacie a zdravotnictví v USA za reklamu více než 31 miliard dolarů – což je více než v odvětvích jako telekomunikace, cestování či technologie. I když značky investují miliardy, jen malá část spotřebitelů důvěřuje zdravotnické reklamě více než jiné.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+