Přes opatrnost rostou sváteční rozpočty
Průměrný spotřebitel plánuje utratit 1 778 USD, což představuje 8% meziroční nárůst. Za tím stojí zejména pozitivnější pohled na ekonomiku (nárůst o 9 %) a očekávání vyšších cen (70 % dotázaných). Zákazníci však zůstávají pragmatičtí – téměř dvě třetiny z nich preferují cenově dostupnější značky a aktivně vyhledávají slevy.
Zážitky se dostávají do popředí s meziročním nárůstem o 16 %, zatímco výdaje na klasické dárky mírně klesají (-3 %). Roste také zájem o ne-dárkové nákupy, jako jsou vánoční dekorace či sváteční oblečení (+9 %).
Průzkum Deloitte zdůrazňuje, že zákazníci během této sváteční sezóny upřednostňují výhodné nákupy. Aby zákazník dosáhl lepší ceny, využívá různé strategie, jako například čekání na slevy, přechod na levnější značky nebo obchody, privátní značky či omezení dárků pro sebe. Mnozí také soustředí své výdaje na výprodeje v říjnu a listopadu, aby co nejvíce ušetřili.
Přitom 48 % lidí nakupuje přes chytré telefony a 13 % využívá sociální sítě. Tento trend vedou zejména mladší generace jako Gen Z a Mileniálové.
Zajímavým trendem je dřívější začátek nákupní sezóny. Až 38 % zákazníků plánuje využít říjnové slevy, což je výrazný nárůst oproti loňským 24 %. Nejrušnějším obdobím však stále zůstává konec listopadu.
Cena je stále důležitější
Až 76 % manažerů očekává, že zákazníci upřednostní levnější alternativy. Pro e-commerce to znamená potřebu soustředit se na konkurenceschopné ceny a vlastní značky, přičemž si mohou udržet zákazníky pomocí lepších věrnostních programů a pohodlného nakupování přes různé kanály.
Mezi nejžádanější dárky stále patří oděvy a doplňky, potraviny a nápoje a zážitkové dárky jako vstupenky či wellness služby. Zajímavý je pokles popularity dárkových karet (-12 %).
Sváteční setkání zůstávají důležitou součástí oslav – čtvrtina dotázaných plánuje organizovat setkání s průměrným rozpočtem 261 dolarů.
Jak to využít v další sezóně
Spotřebitelé mění své návyky a očekávají více – od výhodných cen po unikátní zážitky. Aby obchodníci uspěli, musí se přizpůsobit novým trendům, být tam, kde zákazníci nakupují a nabízet hodnotu, která je přesvědčí. Zkuste v příštím roce myslet na tyto čtyři klíčové kroky, jak se připravit na sezónu:
- Zkuste spustit slevové akce s předstihem a udržet jejich atraktivitu až do listopadu.
- Dávejte důraz na zážitkové dárky a cenově dostupné alternativy.
- Věnujte pozornost mobilním platformám a sociálním sítím.
- Přehodnoťte věrnostní programy, abyste si udrželi zákazníky citlivé na cenu.