6min. doba čtení

Týdenní sumář: reporty nakupování na Slovensku, v Česku a v Evropě, AI víří vody e-commerce

Nakupování na Amazonu a Walmartu se brzy změní. Meta si nechá platit také za firemní profily. Velký teleshoppingový hráč je v konkurzu a dluží desítky milionů eur.

Týdenní sumář: reporty nakupování na Slovensku, v Česku a v Evropě, AI víří vody e-commerce

Přehled novinek

Září uzavřelo třetí kvartál letošního roku a eCommerce Insider z Heureky přinesl data o tom, jak se daří slovenským e-shopům. Průměrná hodnota objednávek se snížila o 6 eur, ale důvodem může být dostupnější online nakupování, které motivuje spotřebitele k menším nákupům. Skokanem kvartálu jsou sedací soupravy, které vystřelily až o 150 %.

Přinesli jsme zprávu i z Česka, kde e-commerce navzdory očekáváním klesá. Situace se začala zhoršovat před dvěma lety, kdy došlo ke zpomalení spotřebitelské poptávky. Přestože se obchodníci domnívali, že se situace bude stabilizovat, aktuální data ukazují, že zákazníci stále neradi nakupují. Celkový obrat českého e-commerce trhu klesl o 11%.

Jak je na tom Evropa nám přiblížil evropský report z dílny asociace Ecommerce Europe a organizace EuroCommerce. Obrat e-commerce v Evropě v roce 2022 stoupl z 849 miliard eur na 899 miliard eur, a to i přes výzvy spojené s ekonomickým a politickým prostředím. Růst e-commerce v roce 2022 dosáhl 6 %, což je o polovinu méně než v roce 2021, ale sektor stále roste a obecně se očekává jeho další růst v roce 2023.

Gmail zpřísňuje pravidla na ochranu před spamem. Odesílatelé hromadných e-mailů budou muset ověřit svou autenticitu, odběratelům musí zjednodušit možnost odhlásit se z novinek na jeden klik a dále budou jasně stanoveny hodnoty spamového procenta. To znamená, že pokud dostatečný počet uživatelů označí e-maily odesílatele jako spam, hromadný odesílatel může ztratit přístup ke složkám doručené pošty uživatelů. Google tvrdí, že již nyní využívá umělé inteligence k tomu, aby zabránil více než 99,9 % spamu, phishingu a malwaru dostat se do doručené pošty uživatelů a denně zablokuje 15 miliard nechtěných e-mailů.

V odhodlání bojovat proti podvodnému chování a informacím přitvrzuje i Seznam, nejnavštěvovanější internetový portál v Česku. Chystá se zapojit umělou inteligenci do boje proti nekvalitnímu či dezinformačnímu obsahu. Seznam.cz již od loňska využívá vlastní detektor clickbaitů s využitím umělé inteligence a penalizuje autory takových titulků. Nyní plánuje působení umělé inteligence rozšiřovat. Editoři diskusí v Seznam.cz aktuálně využívají AI k argumentační analýze konspiračních tvrzení.

David Šerfözö z holdingu Aleph se přišel do studia podělit o know how jak uchopit sociální síť Pinterest. Co umí e-commerce segmentu přinést, jak jej dokážou integrovat e-shopy a na co je třeba myslet? Rozhovor vám odhalí vše podstatné o této (neprávem) zatracované platformě.

 

Zdroj: Dávid Šerfözö, Aleph

Novinky z Youtube kanálu Ecommerce Bridge
Přihlásit se k odběru

WhatsApp přináší několik nových funkcí pro firmy. Společnosti, které používají platformu WhatsApp Business, už v příštích týdnech budou moci používat novinku Flows. Tato funkce umožní firmám nabízet rozšířené služby svým zákazníkům, jako je rezervace schůzky, objednávání jídla nebo rezervace místenek ve vlaku, aniž by uživatelé museli opustit aplikaci. Rozšíření aplikace přichází také s možností plateb a společnost Meta chce program Meta Verified rozšířit i na firemní profily. Součástí bude také ověření profilu právě přes aplikaci WhatsApp.

Umělá inteligence víří vody e-commerce a přináší nové možnosti jak zaujmout zákazníky. Například v americkém řetězci Walmart bude AI  radit zákazníkům. Dokáže plánovat oslavy i dekorovat místnosti s asistentem pro interiérový design. Podobný projekt nedávno spustil i e-shop s potravinami Instacart, který nedávno představil vyhledávací nástroj poháněný ChatGPT.

LinkedIn ve využívání AI nezaostává. Nová verze Recruiter 2024 využívá umělou inteligenci a data z LinkedIn platformy pro rychlejší a efektivnější vyhledávání kvalifikovaných kandidátů. Snaží se tak pomáhat HR lídrům formulovat jejich náborové cíle v přirozeném jazyce a nabízí vyšší kvalitu doporučených kandidátů z rozsáhlejšího pole, nejen z velkých firem.

SLEDUJTE TENTO OBSAH Jak podcast

V uplynulém týdnu jsme řešili otázku, zda budeme platit za sociální sítě bez reklam. Populární sociální platforma TikTok zvažuje zavedení placeného předplatného, které by umožnilo uživatelům sledovat obsah bez reklam. Zatím je ve hře americký trh.

Naopak, Meta reaguje na evropské regulace. Pokud uživatelé nebudou souhlasit s tím, aby Meta používala jejich údaje k zobrazení reklamy, budou muset zaplatit. Uvažuje se nad měsíčním poplatkem kolem 10 € za používání Facebooku či Instagramu na stolním počítači. Na mobilních zařízeních by stoupl na přibližně 14 eur.

Logistický operátor WE|DO rozšiřuje síť výdejních míst a hledá dopravce. Letos se společnost WE|DO stala hlavním přepravním partnerem platformy Allegro na českém trhu a očekává zvýšený zájem o její služby. Aktuálně doručuje do více než 1500 výdejních míst a v brzké době počítá s dalším navýšením počtu až na 1800. WE|DO využívá k distribuci zásilek vlastní výdejní místa, výdejní boxy a zásilky domů.

 

Rychlovky:

Společnost Adobe předpovídá, že prázdninové online tržby dosáhnou 221 miliard dolarů, což představuje nárůst o 4,8 %. Adobe ve své roční předpovědi uvedla, že letos očekává dřívější začátek nákupů na svátky díky předsezónním slevám a říjnové akci Prime Day společnosti Amazon.

Česká hospodářská komora upozornila, že více než 40 % zákazníků neplatí faktury včas. Zákazníci z řad domácností, firem i státu zpoždění v platbách faktur, což začíná negativně doléhat na hospodaření některých podniků.

Sdružení IAB Slovakia přináší zprávu o vývoji výdajů do internetové reklamy za první pololetí. Řádková inzerce si dlouhodobě udržuje svůj kontinuální růst a výdaje do slovenské online reklamy rostly v prvním pololetí o 7 procent.

PayPal oznámil, že uživatelé si nyní mohou přidat své kreditní nebo debetní karty PayPal a Venmo do své Apple Wallet. Díky nové integraci bude možné platit v obchodě, online nebo v aplikacích pomocí Apple Pay. Společnost poznamenává, že uživatelé budou nadále vydělávat cashback a odměny.

Vydavatelé se vyrovnávají s poklesem návštěvnosti Facebooku, protože platforma upouští od zpráv. Společnost Facebook v květnu přistoupila ke změnám, které způsobily prudký pokles návštěvnosti odkazů na stránky vydavatelů.

Velký teleshoppingový hráč je v konkurzu a dluží desítky milionů eur. Problémem může být podle odborníka i fakt, že od 90. let se teleshopping neinovoval.

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+