Letecká nákladní doprava se výrazně rozrostla. Stejně tak se zvýšily ceny reklamy. Je to především díky nízkonákladovým obchodům, jako jsou Shein a Temu. Tito čínští giganti denně posílají z Číny do Evropy tuny výrobků. Kromě ekologického problému způsobuje rychlý růst nedostatek kapacit letecké nákladní dopravy, což zvyšuje ceny, ovlivňuje logistiku a vytváří tlak na místní i globální hráče.
Dalším problémem je, že společnosti jako Temu zdražují e-shopům reklamu. To snižuje průměrnou objednávku – loni činil pokles 5,5 %. Navíc lidé stále šetří, nákupy si příliš rozmýšlejí a často sahají po levnějších produktech. To je jeden z důvodů, proč se tak dobře daří čínským gigantům s levným zbožím nebo platformám na trhu, které tlačí marže e-shopů dolů. Podle generálního ředitele Srovnáme.cz jsme svědky skokového zdražení placené reklamy. Situace je obtížná zejména pro menší e-shopy, které si nemohou dovolit agenturu nebo marketingové specialisty. Je to pro ně stále těžší a nůžky mezi malými a velkými obchody se rozevírají.
Zajímavé je, že počet e-shopů v České republice roste. Od ledna jich přibylo o třetinu více než loni. Na prvním místě se umístil hobby segment s 18% podílem nových e-shopů. Následují dlouhodobě oblíbené kategorie oblečení a potravin. Odborníci dokonce v poslední době zaznamenali zvýšený zájem majitelů kamenných obchodů o vstup do online světa. Lednový průzkum českého a slovenského e-commerce ukazuje, že se trh stabilizuje. Ve čtvrtém čtvrtletí 2023 zaznamenalo 72 % e-shopů stagnaci nebo meziroční růst tržeb.
Nyní vstoupil v platnost zákon o digitálních službách a spolu s ním Evropská komise zveřejnila zprávu o nekalém chování influencerů. Z ní vyplynulo, že 4 z 5 influencerů porušují pravidla pro komerční obsah. Častým prohřeškem je, že influenceři místo správného označení “Placená spolupráce” volí jiné formulace, jako je “spolupráce” (16 %), “partnerství” (15 %) nebo obecné poděkování partnerské značce (11 %). Monitoring se týkal téměř 600 influencerů z 22 členských států EU včetně Lucemburska, Norska a Islandu. Ukázalo se, že až 97 % z nich zveřejnilo komerční obsah, ale pouze 20 % uvedlo, že se jedná o reklamu. Zpráva Evropské komise dále uvádí, že až 62 % influencerů nedodržuje pravidla a bude postoupeno k dalšímu šetření. V jednotlivých zemích je budou kontaktovat vnitrostátní orgány a požádají je o dodržování platných pravidel. Mohou dokonce podniknout další kroky k prosazení práva.
GymBeam roste raketovým tempem. Proto musí postupně obsazovat pozice, které nejsou v menších e-shopech zcela běžné. Před několika měsíci nastoupil na pozici technického ředitele Róbert Čižmár, který dříve pracoval v IT týmu společnosti. Róbert Čižmár, CTO ve společnosti GymBeam, nám ve studiu Ecommerce Bridge prozradil, co jeho nová pozice obnáší, jak velký tým řídí a zda by dostal padáka, kdyby jim na hodinu spadl web.
TikTok se snaží dokázat, že je plnohodnotnou reklamní platformou a že se nezajímá pouze o tančící děti. Letos chce pomoci malým podnikům najít cestu k úspěchu na své platformě a představuje již třetího průvodce inspirací pro kampaně. Obsah je rozdělen do 3 celků, jak přistupovat ke kreativitě. První bod hovoří o hledání inspirace a tvorbě obsahu, který zaujme. Druhá část poskytuje tipy, jak natáčet a upravovat klipy, které lze použít v reklamách. A konečně ve fázi optimalizace vysvětluje, jak nastavit reklamy, aby byly úspěšné. Příručka je k dispozici ke stažení zdarma.
S novým obsahem se rozšiřují možnosti trávení času před televizní obrazovkou. Už nejde jen o lineární vysílání. Například YouTube je nejsledovanější streamovací službou v USA a lidé ji stále častěji sledují přímo na televizních obrazovkách. Na druhém místě je Netflix. Zajímá vás, jak jsme na tom se sledováním televize u nás? Společnost Atmedia připravila srovnání zemí Visegrádské čtyřky za uplynulý rok. Sledovanost televize v České republice je dlouhodobě nejnižší ze srovnávaného vzorku zemí V4. Češi sledují televizi přibližně 3,5 hodiny denně. Následují Slováci s méně než 4 hodinami u televize denně. Poláci konzumují televizní obsah téměř 4,5 hodiny denně a nejvíce času před obrazovkami tráví Maďaři s více než 5 hodinami denně.
Přemýšleli jste někdy o vlastním webináři? Online kurz je ideální způsob, jak předat zkušenosti a navýšit svůj finanční rozpočet. 5bodový návod, jak vytvořit úspěšný kurz, napsal Martin Semerád ze SimpleShopu.
LinkedIn není určen jen pro prodej B2B – výzkum ukázal, že uživatelé sítě LinkedIn mají vyšší průměrný příjem a jsou ochotni investovat do luxusních produktů. Platforma chce podpořit ty, kteří využívají zavedený způsob práce s potenciálními zákazníky B2B, a vytvořila průvodce s tipy na nové technologie a způsob myšlení. Podporuje také přímý prodej koncovým zákazníkům, protože 61 % respondentů uvedlo, že chtějí nejlepší verzi produktů. Více než polovina si přeje být první v používání nových technologií. Zdá se vám, že se to na síti doporučeními jen hemží? Je to zřejmě zcela oprávněné, protože 68 % členů využívá své sítě k objevování produktů a až 71 % poskytuje doporučení.
Snapchat překročil 800 milionů aktivních uživatelů měsíčně. Za rok přibylo na platformě až 50 milionů uživatelů a téměř celý tento nárůst pochází z trhů mimo hlavní zdroje příjmů, tedy ze Severní Ameriky a EU.
Prodej v e-shopu Factcool ukazuje, jak se trh vyvíjí. Zima 2023 přinesla výrazný pokles prodeje zimního oblečení a obuvi, a to až o 66 %. Přesto bylo poslední čtvrtletí nejsilnějším obdobím roku, kdy prodeje vzrostly o 45 % oproti předchozímu čtvrtletí, a to především díky vánoční sezóně. Zákazníci jsou ochotni více investovat, zejména v období slev, což výrazně zvyšuje prodeje v e-shopech. Nejoblíbenějším způsobem platby zůstává dobírka, kterou upřednostňuje 64 % zákazníků, následují GoPay a PayU.
Ženy ve vedoucích pozicích v marketingu je zajímavé téma, na které si posvítila Janka Szabová z agentury dabl. V článku představuje pohledy 4 československých lídryň, z nichž každá má za sebou jinou cestu.
Tento měsíc přeje konferencím. Nejdříve jsme měli velmi příjemnou zastávku v Žilině s Ecommerce Bridge LIVE. Atmosféra v Nové synagoze byla skvělá, lidé se bavili a měli skvělé dotazy. Zadruhé se náš Michal minulý týden ukázal na Marketing Festivalu v Brně. Napsal o něm report, kde shrnul, co v něm rezonovalo, i celková témata, kterým se věnovali světoví řečníci.
Naše konference Ecommerce Bridge LIVE trvají pouze jeden večer, ale pokrýváme celé Slovensko. Po skvělém startu v Bardejově a Žilině se chystáme do Prešova. Přijďte si poslechnout 6 řečníků zastupujících známé slovenské a české značky, pochutnat si na dobrém jídle a hlavně se seznámit s dalšími lidmi z e-commerce. Minulý rok byl Prešov příjemným překvapením a těším se opět na perfektní publikum. Buďte tam také. Ti, kteří se nedostanou přímo na akci, mohou sledovat alespoň přímý přenos. Přihlaste se k bezplatnému přímému přenosu.