7 min. doba čtení

Týdenní sumář 8/2024: O nepoctivých influencerech, zdražování kvůli Číně a o Marketing festivalu

Uživatelé sítě LinkedIn mají vyšší průměrný příjem a jsou ochotni investovat do luxusních produktů. Čínské společnosti zamořují vzdušný prostor a zvyšují ceny dopravy - a nejen to. Vyšel další průvodce TikTokem pro podnikatele.

Týdenní sumář 8/2024: O nepoctivých influencerech, zdražování kvůli Číně a o Marketing festivalu

Letecká nákladní doprava se výrazně rozrostla. Stejně tak se zvýšily ceny reklamy. Je to především díky nízkonákladovým obchodům, jako jsou Shein a Temu. Tito čínští giganti denně posílají z Číny do Evropy tuny výrobků. Kromě ekologického problému způsobuje rychlý růst nedostatek kapacit letecké nákladní dopravy, což zvyšuje ceny, ovlivňuje logistiku a vytváří tlak na místní i globální hráče.

Dalším problémem je, že společnosti jako Temu zdražují e-shopům reklamu. To snižuje průměrnou objednávku – loni činil pokles 5,5 %. Navíc lidé stále šetří, nákupy si příliš rozmýšlejí a často sahají po levnějších produktech. To je jeden z důvodů, proč se tak dobře daří čínským gigantům s levným zbožím nebo platformám na trhu, které tlačí marže e-shopů dolů. Podle generálního ředitele Srovnáme.cz jsme svědky skokového zdražení placené reklamy. Situace je obtížná zejména pro menší e-shopy, které si nemohou dovolit agenturu nebo marketingové specialisty. Je to pro ně stále těžší a nůžky mezi malými a velkými obchody se rozevírají.

Zajímavé je, že počet e-shopů v České republice roste. Od ledna jich přibylo o třetinu více než loni. Na prvním místě se umístil hobby segment s 18% podílem nových e-shopů. Následují dlouhodobě oblíbené kategorie oblečení a potravin. Odborníci dokonce v poslední době zaznamenali zvýšený zájem majitelů kamenných obchodů o vstup do online světa. Lednový průzkum českého a slovenského e-commerce ukazuje, že se trh stabilizuje. Ve čtvrtém čtvrtletí 2023 zaznamenalo 72 % e-shopů stagnaci nebo meziroční růst tržeb.

Novinky z Youtube kanálu Ecommerce Bridge
Přihlásit se k odběru

Nyní vstoupil v platnost zákon o digitálních službách a spolu s ním Evropská komise zveřejnila zprávu o nekalém chování influencerů. Z ní vyplynulo, že 4 z 5 influencerů porušují pravidla pro komerční obsah. Častým prohřeškem je, že influenceři místo správného označení “Placená spolupráce” volí jiné formulace, jako je “spolupráce” (16 %), “partnerství” (15 %) nebo obecné poděkování partnerské značce (11 %). Monitoring se týkal téměř 600 influencerů z 22 členských států EU včetně Lucemburska, Norska a Islandu. Ukázalo se, že až 97 % z nich zveřejnilo komerční obsah, ale pouze 20 % uvedlo, že se jedná o reklamu. Zpráva Evropské komise dále uvádí, že až 62 % influencerů nedodržuje pravidla a bude postoupeno k dalšímu šetření. V jednotlivých zemích je budou kontaktovat vnitrostátní orgány a požádají je o dodržování platných pravidel. Mohou dokonce podniknout další kroky k prosazení práva.

GymBeam roste raketovým tempem. Proto musí postupně obsazovat pozice, které nejsou v menších e-shopech zcela běžné. Před několika měsíci nastoupil na pozici technického ředitele Róbert Čižmár, který dříve pracoval v IT týmu společnosti. Róbert Čižmár, CTO ve společnosti GymBeam, nám ve studiu Ecommerce Bridge prozradil, co jeho nová pozice obnáší, jak velký tým řídí a zda by dostal padáka, kdyby jim na hodinu spadl web.

Robert Čižmár z GymBeamu

TikTok se snaží dokázat, že je plnohodnotnou reklamní platformou a že se nezajímá pouze o tančící děti. Letos chce pomoci malým podnikům najít cestu k úspěchu na své platformě a představuje již třetího průvodce inspirací pro kampaně. Obsah je rozdělen do 3 celků, jak přistupovat ke kreativitě. První bod hovoří o hledání inspirace a tvorbě obsahu, který zaujme. Druhá část poskytuje tipy, jak natáčet a upravovat klipy, které lze použít v reklamách. A konečně ve fázi optimalizace vysvětluje, jak nastavit reklamy, aby byly úspěšné. Příručka je k dispozici ke stažení zdarma.

S novým obsahem se rozšiřují možnosti trávení času před televizní obrazovkou. Už nejde jen o lineární vysílání. Například YouTube je nejsledovanější streamovací službou v USA a lidé ji stále častěji sledují přímo na televizních obrazovkách. Na druhém místě je Netflix. Zajímá vás, jak jsme na tom se sledováním televize u nás? Společnost Atmedia připravila srovnání zemí Visegrádské čtyřky za uplynulý rok. Sledovanost televize v České republice je dlouhodobě nejnižší ze srovnávaného vzorku zemí V4. Češi sledují televizi přibližně 3,5 hodiny denně. Následují Slováci s méně než 4 hodinami u televize denně. Poláci konzumují televizní obsah téměř 4,5 hodiny denně a nejvíce času před obrazovkami tráví Maďaři s více než 5 hodinami denně.

Přemýšleli jste někdy o vlastním webináři? Online kurz je ideální způsob, jak předat zkušenosti a navýšit svůj finanční rozpočet. 5bodový návod, jak vytvořit úspěšný kurz, napsal Martin Semerád ze SimpleShopu.

SLEDUJTE TENTO OBSAH Jak podcast

LinkedIn není určen jen pro prodej B2B – výzkum ukázal, že uživatelé sítě LinkedIn mají vyšší průměrný příjem a jsou ochotni investovat do luxusních produktů. Platforma chce podpořit ty, kteří využívají zavedený způsob práce s potenciálními zákazníky B2B, a vytvořila průvodce s tipy na nové technologie a způsob myšlení. Podporuje také přímý prodej koncovým zákazníkům, protože 61 % respondentů uvedlo, že chtějí nejlepší verzi produktů. Více než polovina si přeje být první v používání nových technologií. Zdá se vám, že se to na síti doporučeními jen hemží? Je to zřejmě zcela oprávněné, protože 68 % členů využívá své sítě k objevování produktů a až 71 % poskytuje doporučení.

Snapchat překročil 800 milionů aktivních uživatelů měsíčně. Za rok přibylo na platformě až 50 milionů uživatelů a téměř celý tento nárůst pochází z trhů mimo hlavní zdroje příjmů, tedy ze Severní Ameriky a EU.

Prodej v e-shopu Factcool ukazuje, jak se trh vyvíjí. Zima 2023 přinesla výrazný pokles prodeje zimního oblečení a obuvi, a to až o 66 %. Přesto bylo poslední čtvrtletí nejsilnějším obdobím roku, kdy prodeje vzrostly o 45 % oproti předchozímu čtvrtletí, a to především díky vánoční sezóně. Zákazníci jsou ochotni více investovat, zejména v období slev, což výrazně zvyšuje prodeje v e-shopech. Nejoblíbenějším způsobem platby zůstává dobírka, kterou upřednostňuje 64 % zákazníků, následují GoPay a PayU.

Ženy ve vedoucích pozicích v marketingu je zajímavé téma, na které si posvítila Janka Szabová z agentury dabl. V článku představuje pohledy 4 československých lídryň, z nichž každá má za sebou jinou cestu.

Tento měsíc přeje konferencím. Nejdříve jsme měli velmi příjemnou zastávku v Žilině s Ecommerce Bridge LIVE. Atmosféra v Nové synagoze byla skvělá, lidé se bavili a měli skvělé dotazy. Zadruhé se náš Michal minulý týden ukázal na Marketing Festivalu v Brně. Napsal o něm report, kde shrnul, co v něm rezonovalo, i celková témata, kterým se věnovali světoví řečníci.

Naše konference Ecommerce Bridge LIVE trvají pouze jeden večer, ale pokrýváme celé Slovensko. Po skvělém startu v Bardejově a Žilině se chystáme do Prešova. Přijďte si poslechnout 6 řečníků zastupujících známé slovenské a české značky, pochutnat si na dobrém jídle a hlavně se seznámit s dalšími lidmi z e-commerce. Minulý rok byl Prešov příjemným překvapením a těším se opět na perfektní publikum. Buďte tam také. Ti, kteří se nedostanou přímo na akci, mohou sledovat alespoň přímý přenos. Přihlaste se k bezplatnému přímému přenosu.

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
10 revolučních trendů v e-commerce, které nás čekají v roce 2025
4 min. doba čtení

10 revolučních trendů v e-commerce, které nás čekají v roce 2025

Evropský e-commerce se připravuje na nové trendy, které jej v roce 2025 čekají. Skloňuje se například automatizace poháněná umělou inteligencí či udržitelné postupy. Tyto změny slibují revoluci v nakupování spotřebitelů a jak firmy fungují. S využitím umělé inteligence a rychle rostoucími trhy s AR/VR, spolu se silným tlakem na udržitelnost, kde 68 % spotřebitelů upřednostňuje […]

Redakce Redakce
Přečíst článek
Češi chtějí nakupovat, ale hlídají si rozpočet
2 min. doba čtení

Češi chtějí nakupovat, ale hlídají si rozpočet

Čechům se postupně vrací chuť nakupovat, přestože důraz na ceny a kontrolu výdajů zůstává vysoký. Mnozí zákazníci pečlivě zvažují každý nákup, avšak často ruší nebo odkládají naplánované výdaje. Běžnou součástí nákupního procesu se staly slevy. Ty zákazníci vyhledávají, ale podle panelu společnosti SkipPay by nakoupili i bez nich.

Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+