Již v průběhu roku jsme přinesli informaci o tom, že Instagram testuje zkušební Reels. Nyní se věci pohnuly a platforma oficiálně zpřístupnila testovací Reels. Umožní tvůrcům vyzkoušet si ještě před zveřejněním, zda bude obsah fungovat. Tato funkce je dostupná profesionálním účtem a pomáhá oslovit nové publikum bez rizika neúspěchu u stávajících sledovatelů. Tvůrci získají statistiky výkonu po 24 hodinách a mohou se rozhodnout, zda obsah zveřejní automaticky nebo ručně. Novinka podporuje experimentování a lepší strategii obsahu.
Meta testuje funkci No edit ve Stories. To znamená, že profily budou moci označit autentický vizuál, který nebyl nijak upravován. Novinka má podpořit transparentnost a důvěryhodnost v očích followerů. Funkce by měla fungovat tak, že obrázek se nahraje dlouhým podržením přímo z galerie a označení No edit se přidá automaticky. Samozřejmě lze to jednoduše obejít úpravou vizuálů v externích aplikacích. Na druhé straně je sporné, jak moc je v zájmu firmy prezentovat se autenticky. Marketing totiž do značné míry je o tom zaměřit pozornost na ty nejlepší stránky. Zákazníci jsou zvyklí na dokonalé prezentace a značky mohou mít pocit, že nemají kontrolu nad obsahem a zaostávají za konkurencí. V konečném důsledku nastává otázka, zda autenticita není spíše marketingový nástroj než reálná praxe.
Na přelomu let je internet plný předpokladů a vizí toho, co nás čeká. V e-commerce se trendy mění skutečně rychle, ale Martin Bartl z Dexfinity sepsal 7 bodů, které mají potenciál ovlivnit prodeje v roce 2025. Dominovat podle něj budou trendy jako personalizace přes AI, udržitelnost či nástroje rozšířené a virtuální reality ke zkoušení produktů. Řešit se bude také Social commerce, rychlá logistika, předplatné modely či bezpečnost údajů. Už víte, jak tyto inovace využijete? Nemusíte vymýšlet kolo znovu, v článku naleznete i příklady z praxe.
ChatGPT Search mění vyhledávání. Kombinuje AI a Bing a poskytuje rychlé a přesné odpovědi. SEO principy jako kvalitní obsah, klíčová slova a strukturovaná data zůstávají důležitá, ale k úspěchu vede i konverzační obsah, hlasová optimalizace a lokalizace. Google je stále dominantní, ale SearchGPT nabízí personalizované vyhledávání – a to, jak dobře víme, je v kurzu. Jedno je jisté: SEO se přizpůsobuje generativní AI a klíčem k úspěchu je inovovat a kombinovat tradiční a moderní metody. Tématu se věnovala Ivana Polčová z CREATIVE digital.
Marketing se mění a důraz se přesouvá na kvalitu – relevantní publikum, viditelnost reklam a jejich zapamatovatelnost. Alex Prochyra ze Zircon Tree v rozhovoru zdůrazňuje důležitost práce s daty a využití umělé inteligence pro tvorbu efektivních kampaní. Automatizace a business intelligence přinášejí náskok oproti konkurenci, ale klíčová je etika a bezpečnost při používání technologií. Budoucnost spočívá v propojení inovací s budováním důvěry mezi značkami a zákazníky.
Evropský e-commerce trh zažívá tlak čínských gigantů jako Alibaba, PDD, Shein a ByteDance. Čínské platformy získávají stále větší podíl na trhu. Zatímco v roce 2023 se domácí e-commerce růst v Číně zpomalil na slabých 3,5 % – což je méně než růst většiny TOP 10 globálních trhů – čínští giganti hledají příležitosti k expanzi směrem na západ. Úspěšně se jim podařilo uchytit například ve Španělsku (Miravia, AliExpress) či Turecku (Trendyol). Německo, se silnými domácími hráči, je výzvou. Přestože se jedná o druhý největší e-commerce trh v Evropě, tvoří jen 7 % obchodní činnosti čínských společností – to do velké míry způsobili silní domácí hráči jako Otto, Zalando a Ceconomy. Ve Španělsku nakupuje prostřednictvím AliExpressu 40 % zákazníků, v Německu jen 11 %. To naznačuje výrazné rozdíly v přijetí spotřebiteli.
Pinterest předpovídá, že rok 2025 bude o odvážných projevech a maximalismu. Příručka, kterou platforma vydala, vychází z dat od více než půl miliardy měsíčních uživatelů. Tyto poznatky dosahují přesnosti až 80 %. Takže co můžeme čekat? V módě zazáří Moto Boho, rybářská estetika a sladěné outfity. Bydlení ovládne solarpunk, dětský design a mix vzorů. Krása vsadí na božskou estetiku, barevný make-up a třešňové odstíny či chutě. Jídlo nabídne originální dorty a nakládané kreace.
Billboardy a OOH plochy zůstávají důležitým komunikačním kanálem, i přes kritice vizuálního smogu. Pro e-commerce firmy se staly významným nástrojem pro branding a oslovení širšího publika. Ivan Peller ze společnosti Nubium říká, že i menší klienti si mohou pronajmout plochy, přičemž dostupnost a efektivnost závisí na lokalitě a počtu ploch. Trend směřuje k digitálním plochám, které nabízejí flexibilitu a interaktivitu. Billboardy mají silnější i slabší roky, ale správné použití může přinést dlouhodobé výsledky.
Black Friday 2024 ukázal, že správná kombinace technologií a marketingu přináší výsledky, píše Andrej Kajan z ui42. V článku přibližuje, proč jejich klientům stoupla hodnota objednávek o 16,9 %. Vysvětluje i to, jak se jim podařilo některým klientům dosáhnout nárůstu tržeb o téměř 50 %.
Ondřej Ratajský pořádá Czech On-line Expo a nevylučuje možnost, že jednou z něj bude velkolepý 5-denní event. V psaném rozhovoru zdůrazňuje důležitost komunitního přístupu a autenticity. V e-mail marketingu vidí nevyužitý potenciál, zejména v B2B a službách, kde personalizace a retence mohou přinést velké výsledky. Navzdory konzervativní povaze e-mailingu ukazuje, že se dá dělat i kreativně, jak dokázala vánoční kampaň pro Kytary.cz.
Ecommerce Bridge LIVE završilo turné po Slovensku závěrečnou konferencí v Bratislavě. Nová Cvernovka zažila nával e-commerce odborníků a nadšenců. Diskuse se dotkly AI, investic, dobírek, expanze či budování značky. Přednášky přinesly praktické tipy. pro využití dobírky jako konkurenční výhody nebo zlepšení UX. Závěr patřil podcastu Buzzworld a neformálnímu networkingu. Opět jednou jste potvrdila to, co si myslíme už dávno. Sdílení zkušeností je klíčem k růstu e-commerce na Slovensku. Děkujeme, že jste u toho byli s námi. ♥️