7 min. doba čtení

Týdenní sumář 41/2024: Influenceri a AI, výsledky českého e-commerce za Q3, kontrola reklam na Mete

Týdenní sumář přináší novinky z online marketingu a e-commerce.

Týdenní sumář 41/2024: Influenceri a AI, výsledky českého e-commerce za Q3, kontrola reklam na Mete

E-commerce novinky uplynulého týdne

 

Ecommerce Insider od heureka!group přinesl shrnutí českého e-commerce v 3. kvartálu. Dobré zprávy – tržby vzrůstly o 5 %. Kvůli nestabilnímu počasí výrazně rostly kategorie jako solární a fotovoltaické komponenty (+462 %), mobilní klimatizace (+38 %) a elektrocentrály (+90 %) výrazně rostly díky specifickým podmínkám. Spotřební elektronika jako herní konzole (-48 %) a mobilní telefony (-19 %) zaznamenaly pokles. Spokojenost zákazníků s e-shopy zůstává vysoká, na úrovni 95,99%, přičemž stále více lidí porovnává ceny a čeká na vánoční slevy.

český ecommerce v 3. kvartálu 2024 podle Heureky

Pro srovnání, slovenský e-commerce zaznamenal 3% růst tržeb , přičemž slabé léto vykompenzovalo úspěšné září. Zákazníci jsou cenově citlivější, více srovnávají nabídky a odkládají větší nákupy. Průměrná hodnota objednávky klesla na 64 eur, ale spokojenost zákazníků je na úrovni 95%. Skokanem kvartálu je zrnková káva (+320%), propadákem granule pro psy (-42%). Největší růst zaznamenaly klimatizace a ventilátory. Vánoční nákupy může ovlivnit nejistota z konsolidačních opatření.

Heureka insider 3. kvartál 2024 slovenský e-commerce

Meta zavedla nové nástroje pro zvýšení kontroly reklam na Facebooku a Instagramu. Zaujmout vás může možnost vypnout komentáře pod reklamami. Navíc inzerenti nyní mohou určit, kde se jejich reklamy zobrazí díky seznamům blokovaných profilů a vylepšeným kontrolám. Meta také aktualizovala Brand Safety and Suitability Center, které usnadňuje správu reklam a zvyšuje bezpečnost značek.

LinkedIn od 20. listopadu 2024 mění smluvní podmínky. Ve změnách se zaměřuje zejména na AI, obsah a ochranu údajů. Generativní AI bude pomáhat při tvorbě personalizovaného obsahu, což může usnadnit marketingové kampaně. Aktualizované licence umožňují šířit obsah i mimo platformu. Přibude více transparentnosti v moderování a doporučení obsahu.

Na slovenském internetu se připravuje historická událost! SK-NIC, národní registrátor domén, uvolňuje jedinečné domény jako 1.sk, a.sk a další, které byly dosud blokovány. Budete moci získat i vy, pokud se zapojíte do exkluzivní aukce. Proč se tyto domény uvolňují právě teď a jak bude probíhat aukce? V rozhovoru vše vysvětluje Peter Bíro, ředitel SK-NIC. Řekne také o tom, jak může být vlastní doména skvělou investicí, jaká jsou pravidla aukce a pro koho je vhodná.

Peter Bíro, SK-NIC

Influenceři na Instagramu stále více využívají nástroje umělé inteligence pro tvorbu obsahu. Průzkum mezi 620 influencery z USA, Velké Británie a Austrálie říká, že až 83 % z nich integruje AI do své práce, zejména při generování obrázků, videí a popisů. Přestože AI pomáhá zefektivnit procesy, 64 % influencerů se obává přetížení obsahu a 31 % má obavy o kvalitu. Diskutuje se také o budoucnosti AI generovaných influencerů, což může nabídnout nové možnosti i v rámci e-commerce. Zjištění z průzkumu poukazují na významný posun v práci influencerů. Nástroje umělé inteligence učinily v tvorbě obsahu radikální změnu. Na jedné straně to influencerům umožňuje vytvářet kvalitní obsah rychleji, ale přicházejí výzvy týkající se kvality obsahu a osobního přístupu.

Generativní AI získává na popularitě i v marketingu. Přesto většina marketingových ředitelů přiznává, že jí zcela nerozumí, co může brzdit její plné využití. Momentálně se AI používá zejména k tvorbě obsahu, ale nabízí i pokročilé funkce, které zatím využívá málo marketérů. E-commerce může díky AI zlepšit personalizaci, zpracování dat a zákaznickou spokojenost. Hlavní překážkou zůstává nedostatek znalostí, ochrana soukromí a bezpečnost dat. Chcete-li mít náskok před konkurencí, zvažte investování do GenAI již nyní. Aby se její potenciál využil naplno, e-commerce odvětví by mělo investovat do vzdělávání svých vedoucích pracovníků, včetně CMOs.

Novinky z Youtube kanálu Ecommerce Bridge
Přihlásit se k odběru

V jednom z článků jsme se podívali na management nákladní dopravy. Je to důležitá součást logistiky, která zahrnuje výběr dopravce, plánování trasy, zpracování dokumentace a sledování zásilek v reálném čase. Jeho cílem je zajistit včasné a efektivní doručení zboží při minimalizaci nákladů. Důležité je zvolit spolehlivého dopravce, optimalizovat trasy a zajistit správné zpracování dokumentů. Správné řízení dopravy vede k vyšší spokojenosti zákazníků, nižším nákladům a rychlému řešení problémů.

Decathlon otevřel dveře do svého online marketingu. Tomáš Obal, Online Marketing Manager v Decathlonu Slovensko odhaluje, jaké strategie tato globální značka používá na lokálním trhu. Dozvíte se, jak přistupují k cenové politice, sezónním kampaním a proč místo influencerů vsadili na spolupráci s profesionálními sportovci. Zjistíte, jaké technologie využívají ke sledování úspěchu kampaní a jaké jsou jejich budoucí marketingové plány. Nahlédněte do e-commerce světa Decathlonu a zjistěte, co všechno stojí za jejich úspěchem!

Tomáš Obal, Decathlon

Přiblížili jsme si také 7 tipů jako na lepší cold calling. Cold calling může být efektivním způsobem, jak generovat leady pro e-commerce firmy. Klíčem je dobrá příprava a personalizace. Vyberte si kvalitní seznamy potenciálních zákazníků a poznejte jejich potřeby. Doporučujeme používat flexibilní scénáře hovorů, které zdůrazňují hodnotu vašeho produktu. Budujte vztahy přirozeným rozhovorem a volejte v optimálním čase. Využívejte technologie pro sledování hovorů a místní čísla. Nezapomeňte sledovat výkonnost a navazovat na úspěšné kontakty s dalšími informacemi, čímž si budete dále budovat důvěru.

Live shopping se v Německu rozjíždí pomalu. Podle průzkumu společnosti ECC Köln zná tento pojem šest z deseti Němců, ale pouze 8 % z nich si tento způsob nakupování vyzkoušelo. Největší zájem projevují mladí lidé, ale i mezi nimi jen 34 % zvažuje tento formát. Na rozdíl od Asie, kde je live shopping velmi populární, Německo zaostává. Roli při rozšiřování tohoto trendu může sehrát TikTok, který zatím odkládá spuštění svého TikTok Shopu v Evropě.

Big data jsou pro e-commerce klíčová. Firmám pomáhají předvídat poptávku, optimalizovat logistiku a ceny, zlepšovat zákaznickou podporu pomocí AI chatbotů či analyzovat konkurenci. V marketingu umožňují cílené kampaně a lepší analýzu výkonnosti. V článku jsme si rozebrali příklad Domino’s Pizza – podařilo se jí využít více než 85 000 zdrojů údajů k personalizaci nákupních zkušeností, zlepšení zásob a doručování.

Týdenní podcast UPdate

A právě na data se zaměřuje konference Data Restart 2024. Bude se konat již 24. října 2024 v Praze a v článku naleznete i slevový kód na výhodný vstup. Účastníci se mohou těšit na 11 přednášek z oblasti dat, analytiky, data science a business intelligence. Renomovaní odborníci, jako Honza Tichý, Ivan Kutil nebo Tomáš Komárek, představí své přístupy k marketingové analytice v době bez cookies. Na programu jsou témata jako inkrementalita, AI v analytice, Privacy Sandbox a optimalizace kampaní. Konference nabízí praktická řešení pro marketing v cookieless době.

Nezapomeňte, že 24. října jste srdečně zvaní na Ecommerce Bridge LIVE v Banské Bystrici. Uvidíme se v Centru nezávislé kultury Zahrada. Henrieta Martinková ze společnosti Annemarie Börlind SK/CZ se bude věnovat tomu, proč influencer marketing ztrácí sílu. Představí také svoji alternativu pro trvalý růst značky. Na pódiu se dále představí Albert Bundala, spolumajitel značky Panakeia a zaměří se na sílu příběhu a jeho schopnosti prodávat. Michal Lichner ze společnosti Dexfinity ukáže, jak minimalizovat finanční riziko a maximalizovat potenciální úspěch při expanzi. Jak umělá inteligence ovlivní budoucnost digitálního marketingu? Na to se podívá Daniel Halaburka z RTB House. Petru Szabóovi se podařilo ve svém dětském pokoji vybudovat největší e-shop s kávou na Slovensku. Značku Coffeein asi netřeba představovat, ale odhalit to, co stojí za jejím úspěchem, bude určitě stát za to. Objevte to spolu s námi příští čtvrtek 24.10. v Banské Bystrici. Kromě toho se můžete těšit také na panelovou diskusi, výživný networking a chutné občerstvení.

Pokud to máte z ruky, registrujte se alespoň na live stream, který je k dispozici zdarma.

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Slevy již nestačí k tomu, abyste si udrželi věrnost zákazníků
4 min. doba čtení

Slevy již nestačí k tomu, abyste si udrželi věrnost zákazníků

Kupující dnes mění značky častěji než kdykoli dřív. Věrnost zákazníků se rozpadá a tradiční taktiky – jako cenové akce či slevové kódy – přestávají fungovat. Nové zjištění průzkumu EMARKETER a Bloomreach ukazují, že pokud chtějí značky získat a udržet si věrné zákazníky, musí se zaměřit na to podstatné: budovat důvěru, pracovat s emocemi a dodat […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Meta představuje nové nástroje pro e-commerce: Omnichannel reklamy, AI a nová umístění
3 min. doba čtení

Meta představuje nové nástroje pro e-commerce: Omnichannel reklamy, AI a nová umístění

Meta zavádí nové nástroje a vylepšení reklamních nástrojů zaměřená na podporu maloobchodních a internetových obchodů. Společnost nadále investuje do modelů umělé inteligence a rozšiřuje možnosti pro inzerenty, aby maximalizovali prodejní výsledky online i v kamenných prodejnách.

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Project Manager, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+