7 min. doba čtení

Týdenní sumář 17/2024: Kam směřuje evropský e-commerce? Co stojí za věrností ke značce? Zasáhnou vás nová pravidla používání obalových materiálů?

Luxusní móda z druhé ruky se dá koupit i na TikToku. Češi jsou při nakupování opatrnější. Poslechněte si know how Dalibora Cicmana na Ecommerce Bridge LIVE!

Týdenní sumář 17/2024: Kam směřuje evropský e-commerce? Co stojí za věrností ke značce? Zasáhnou vás nová pravidla používání obalových materiálů?

Evropský e-commerce by měl do roku 2027 dosáhnout hodnoty 750 miliard dolarů. Trh se stabilně vyvíjel směrem vzhůru – například v roce 2017 dosahoval úrovně 308 miliard USD, zatímco loni se hodnota vyšplhala na dvojnásobnou úroveň. Počet uživatelů elektronického obchodu v Evropě neustále roste. Zatímco v roce 2017 to bylo jen 390 milionů uživatelů, minulý rok počet vzrostl na 540 milionů a odhaduje se, že do roku 2027 to bude až 586 milionů. Irsko, Česko a Belgie tvoří top 3 v podílu na příjmech z e-commerce. Slovensko je na 7. místě. Když firmy porozumí distribuci příjmů a dynamice trhu, mohou identifikovat příležitosti pro růst a posoudit nové vstupy na trh. Evropský e-commerce je v tomto ohledu aktivním a ziskovým prostředím.

Pro e-commerce hráče je výzva najít balance mezi vstřícností vůči zákazníkům a udržením vratek v rozumné hladině. Online nakupující v Německu vracejí 11 % svých nákupů, jak ukázal průzkum německého digitálního sdružení Bitkom. Mladší generace vykazují vyšší sklon k vrácení. Osoby ve věku od 16 do 29 let vracejí v průměru 15 % svých online objednávek. Z údajů také vyplývá, že muži vracejí výrazně menší podíl nákupů (9 %) v porovnání se ženami (14 %).

Nedávno jsme psali o tom, že Reddit zavedl nový reklamní formát, díky kterému sponzorované příspěvky budou vypadat jako organické. I když je platforma specifická a na Slovensku neláme rekordy v počtu uživatelů a snad se i mezi čtenáři najdou lidé, kteří ocení tamní cílovou skupinu. Minulý týden jsme přinesli novinku, že Reddit vylepšil interakce na mobilních zařízeních. Je to další pozitivní zpráva, protože jednodušší prohlížení médií a lepší interakce uživatelů podporují vyšší zapojení do komunity.

Týdenní podcast UPdate

Jak zasáhnou nová pravidla používání obalových materiálů e-commerce? Evropská unie požaduje snižování obalů o 5 % do roku 2030, o 10 % do roku 2035 ao 15 % do roku 2040. Proto budou od 1. ledna 2030 budou zakázány některé jednorázové obaly, jako například obaly pro čerstvé ovoce a zeleninu, porcovaný cukr a malá balení hygienických produktů v hotelích. Omezení se dotknou i e-commerce společností. Budou muset zajistit minimalizování hmotnosti a objemu obalů. Prázdný prostor v balících se musí držet maximálně na 50 %. Toto zahrnuje hromadné, transportní a další obalový materiál, který se využívá v e-commerce. Podporu má i opětovné použití obalů.

Často se zmiňuje, že doba je rychlá. Dokonce i na interním setkání Googlu zaznělo, že věci už nejsou jako před 15 lety. Značky, které dokážou rychle reagovat a využít nových příležitostí, získají konkurenční výhodu. Podle vyjádření zástupce společnosti si Google dal závazek udržet se v čele technologického pokroku.

Je lepší mít interní tým, agenturu nebo se spoléhat na freelancera? Všechno má své výhody i nevýhody. Roman Helt je Performance marketing director v ui42. V nejnovějším rozhovoru ze studia Ecommerce Bridge dal svá doporučení na to, kdy je vhodné mít interní performance oddělení, jaká je přidaná hodnota performance agentury v době automatizace a podle čeho si má klient agenturu vybrat.

Roman Helt, ui42

Rozsáhlá zpráva The Science of Loyalty (Věda loajálnosti), za kterou stojí společnost Intuit, vniká hluboko do psychiky spotřebitelů a ukazuje, co stojí za věrností ke značce. Jako základní pilíře při budování věrnosti vyšly kvalita, konzistence a blízkost. Převyšují dokonce i takové přitažlivé aspekty jako jsou slevy a výhodné nabídky. Vzorek respondentů z USA, Kanady, Austrálie a Spojeného království prozradil, že identita v brandingu je skutečně důležitá, protože odráží, jak se značka ztotožňuje se zákazníkem. Spotřebitelé preferují značky, které ukazují jejich hodnoty. Lidé si budou stále více vybírat značky, které se jim zdají jako jejich odraz.

Pokud spouštíte e-shop, prověřte si značku. Může se totiž stát, že na ni už má nárok někdo jiný. I když byste ji používali s dobrými úmysly, můžete narazit na právní konflikty. Neznalost v tomto případě neomlouvá a pokud se dostanete do sporu o práva k ochranné známce, budete muset značku opustit. Společnost Boldiz Law Firm pro vás připravila článek o registraci ochranné známky a grantu, který můžete využít k ochraně brandu, který pečlivě budujete.

TikTok pokračuje v rozšiřování své nabídky – spouští kategorii “Preowned Luxury” v TikTok Shopu. Nejnovější přírůstek umožňuje uživatelům hledat a kupovat autentické luxusní módní kousky, aniž by opustily aplikaci. TikTok jako platforma, která určuje trendy, se může pochlubit již 10 miliony příspěvků s hashtagem #TikTokFashion. Jelikož poptávka po udržitelných a zároveň dostupných možnostech luxusní módy stále roste, můžeme to považovat za vstřícný krok vůči uživatelům.

Novinky z Youtube kanálu Ecommerce Bridge
Přihlásit se k odběru

Je vůbec možné, aby růst e-shopu a nepříznivá ekonomická situace šly ruku v ruce? E-commerce konference Reshoper představí příběhy e-shopů, které vám ukáží, že se to dá. Konference se nese v hesle Na vlně růstu a koná se 15. května v PVA EXPO Praha Letňany, srdečně zveme!

Česká společnost Ecomail ve spolupráci se Seznamem připravila analýzu o používání mailu jako komunikačního nástroje. Data za rok 2023 potvrzují, že popularita e-mailingu stále strmě roste. Konkrétně Seznam se svou službou email.cz zaznamenal oproti roku 2022 11% nárůst v denním průměru přijatých e-mailů, přičemž průměrný počet doručených e-mailů dosáhl 75 milionů denně. Zvýšil se také podíl hromadných zpráv, každý den přichází do této složky o 4 miliony e-mailů více než loni. Aktuálně až 54 % e-mailů na Seznamu tvoří právě marketingová sdělení. Pozitivní je, že počet zpráv označených za spam klesl o 7 %.

Společnost Skip Pay v rámci svého panelu pravidelně nakupujících analyzovala spotřebitelské chování českých zákazníků. Výsledek průzkumu je, že Češi začínají být opět loajální, ale o to složitější je získat si jejich důvěru. Jsou totiž citliví na cenu. I kvůli tomu začali nakupovat na nových neověřených e-shopech. Díky rostoucím podvodům však výrazně vzrostla opatrnost a nedůvěra při nakupování, a to až o 56 %.

Četli jste už poznatky ze zvolenské konference Ecommerce Bridge LIVE? Hostili jsme výborné řečníky z různých oblastí elektronického obchodování. Ale jelikož je lepší jednou vidět než stokrát slyšet, nebo v tomto případě číst, zveme na další setkání. Tentokrát se zastavíme v Liptovském Mikuláši a spolu s námi se představí CEO společnosti Inspio, Slavomíra Kollárová, Dušan Vereš z agentury ui42, Jakub Sidorják z Daktely, Michaela Čerkesová z DPD a stejně jako ve Zvolenu, i v srdci Liptova uzavře večer Dalibor Cicman, ředitel úspěšné slovenské značky GymBeam. Samozřejmě přijde s jinou přednáškou – tentokrát vám ukáže své know how agilního projektového managementu. Nebude chybět dobré jídlo, prostor poznat nové lidi z oboru, kopec inspirace a na závěr i panelová diskuse a soutěž o hodnotné ceny. Lístky na konferenci už jsou v prodeji. Samozřejmě, alternativa pro ty, kterým stačí poslechnout si přednášky z domova, je online stream zcela zdarma. Stačí se zaregistrovat. Vidíme se 9. května v Liptovském Mikuláši v prostorech Liptov Hub!

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Vánoční dárky v e-shopech objedná 80 % Čechů, nejčastěji tradičně hračky 
2 min. doba čtení

Vánoční dárky v e-shopech objedná 80 % Čechů, nejčastěji tradičně hračky 

Vánoce se nezadržitelně blíží a pro obchodníky nastává nejdůležitější období v roce. Jaké ale budou z hlediska prodejů ty letošní? Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se ve svém panelovém výzkumu obrátila na českou on-line populaci, aby si ověřila, jaké mají spotřebitelé ohledně nákupu dárků plány. Z toho vyplynulo, že alespoň nějaký dárek na internetu objedná […]

Redakce Redakce
Přečíst článek
Britský Amazon zpřísňuje pravidla pro vrácení zboží pro mezinárodní prodejce
2 min. doba čtení

Britský Amazon zpřísňuje pravidla pro vrácení zboží pro mezinárodní prodejce

Britský Amazon oznámil, že 11. listopadu 2024 vstoupí v platnost nová pravidla pro vracení zboží. Tento krok je součástí snahy společnosti zjednodušit proces vracení zboží a zvýšit spokojenost zákazníků na britské platformě a vytvořit spolehlivější a konzistentnější podmínky pro vracení zboží. Změny se však přímo dotknou mezinárodních prodejců.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+