Přehled novinek
Minulý týden byl ve znamení analýzy nákupních svátků Black Friday a Cyber Week. Hlídač shopů tradičně přináší analýzu toho, jak se eshopy chovají k zákazníkům při vyhlašování výše slev. Většina e-shopů již oznámila slevy podle nových legislativních pravidel. Našli se však i tací, kteří využili toho, že nový zákon ještě neplatí, a uměle zvýšili své slevy. Podívejte se na celou analýzu a tabulku sledovaných e-shopů na stránkách Hlídače shopů a zjistěte, kdo co udělal.
U Black Friday ještě chvíli zůstaneme. Společnost Adobe Analytics sledovala Black Friday v USA a odhaduje, že spotřebitelé utratili za nákupy online až 9,2 miliardy dolarů. Zpráva analyzuje údaje z miliard návštěv největších internetových stránek v zemi. Salesforce však poskytuje jiné údaje. Podle ní Američané utratili za online nákupy 8 miliard dolarů a celosvětově 40 miliard dolarů. Nejvíce zlevněných položek se objevilo v oblasti domácích spotřebičů, oblečení, zdraví a krásy a luxusních kabelek.
Největší polský eshop s outdoorovým vybavením a oblečením 8a.pl vstupuje na slovenský trh. Po České republice a Rumunsku se jedná o třetí letošní expanzi. Souvisí to se změnou vlastníka, protože společnost loni prodala 80% podíl společnosti Enterprise Investors. V roce 2021 byl e-shop 8a.pl z hlediska prodeje asi třikrát větší než jeho konkurent. Tento rozdíl se stále zvětšuje a do konce letošního roku by se mohl blížit čtyřnásobku. Síti 8a se daří i v České republice. Pouhý půlrok po vstupu na český trh má na trhu s online outdoorovým vybavením zhruba 10% podíl.
Německý diskontní prodejce Aldi opět rozšiřuje svou divizi elektronického obchodu. Ve Španělsku zahajuje online bazar. Současným trendem, který vychází z dlouhodobé strategie udržitelnosti, je prodej použitého zboží a prodejce oznámil přípravy na spuštění bazaru. Zákazníci tak budou mít k dispozici nepotravinářské výrobky. Diskontní řetězec již v loňském roce testoval online prodej a doručování potravin. Nabídka produktů bude zahrnovat kategorie pro kutily, zahrádkáře, hračky, ale i pro domácnost, volný čas, sport a malé spotřebiče.
Marek Šulík má za sebou několik zajímavých pozic v online marketingových agenturách a vyzkoušel si i práci na volné noze. V současné době pracuje jako vedoucí digitálního marketingu pro cyklistickou značku Isadore. Ve studiu Ecommerce Bridge nám pověděl více o své práci, budování značky, výkonnostním marketingu a dal nám několik tipů pro e-shopaře. Stefan Polgári zjistil, co stojí za úspěchem společnosti na německém trhu. Jak úspěšně budovat značku v zahraničí? Rozhovor s Markem Šulíkem doporučuji shlédnout a poslechnout.
Společnost Patagonia žaluje společnost Gap a tvrdí, že konkurenční prodejce okopíroval design jednoho z nejznámějších výrobků Patagonia. Kamenem úrazu je fleecový svetr. Společnost ve své žalobě uvedla, že již dříve informovala společnost Gap o porušení průmyslového vzoru, a požaduje, aby jí bylo nařízeno předat veškeré zásoby obviněného výrobku, jakož i zisky z prodeje výrobku a náhradu škody.
Služba WhatsApp má mezi uživateli pověst mimořádně bezpečné služby. Podle zprávy Cybernews však došlo k obrovskému úniku dat, který se týkal až 500 milionů uživatelů, včetně jejich mobilních telefonních čísel. Soubor údajně obsahuje údaje uživatelů aplikace WhatsApp z 84 zemí a telefonní čísla více než 32 milionů uživatelů z USA, 11 milionů z Velké Británie nebo 10 milionů z Ruska. Do seznamu se dostala i Česká republika s 1,3 milionu uživatelů. Společnost WhatsApp, kterou vlastní Meta, zprávu popřela.
Tržiště Vinted je v červených číslech, 118 milionů. Ztráty jsou způsobeny především vysokými náklady na marketing. V roce 2021 utratila společnost Vinted za reklamu 193 milionů eur. Pětinásobný nárůst ztrát oproti loňskému roku však společnost neznepokojuje. Ve výroční zprávě se uvádí, že se ředitelé “rozhodli vynaložit část zbývající hotovosti na marketing, aby zvýšili tempo růstu podniku”. Podle dostupných údajů si marketplace nevede vůbec špatně a stále má peněz nazbyt. Na konci roku 2021 měla společnost 239 milionů eur v hotovosti a 50 milionů eur v podnikových dluhopisech.
Dnes se loučíme se zprávami z Indie. Amazon končí s dodávkami potravin na svém nejdůležitějším zahraničním trhu. Podle nedávné zprávy Sanforda C. Bernstein Amazon zaostává za Flipkartem a stahuje se z trhu. Očekává se, že do tří let bude mít tento trh hodnotu 20 miliard dolarů. Během dvou týdnů společnost oznámila zrušení již tří služeb. Toto oznámení je součástí širší restrukturalizace společnosti v indickém regionu. V důsledku toho Amazon ukončí provoz služby Amazon Food delivery, vzdělávací akademie edtech a vertikální distribuce velkoobchodních produktů, která propojovala velkoobchodníky s maloobchodníky.