8min. doba čtení

Tvorba webové stránky a co vědět, když nic nevím

Tento článek je určen pro začátečníky, kteří si chtějí vytvořit prezentační webovou stránku nebo e-shop a nevědí, kde začít. Pro lepší představivost budu přirovnávat pojmy k vlastnímu bydlení a podnájmu. Potřebujeme vybrat vhodnou velikost pozemku a přístup k němu, číslo domu či jeho název, projektanta, který navrhne a poradí s úpravami domu podle vašich představ a přání, stavební firmu… Nebo budeme hledat jen vyhovující podnájem. 

Miroslava Ižová Miroslava Ižová
Account manager
Tvorba webové stránky a co vědět, když nic nevím

Pojmy, které budete potřebovat

Doména – při tvorbě webové stránky potřebujeme název – nebo jinak řečeno – název domény a zajistit její koupi. Odborný termín je URL (Universal Resources Locator). Jedná se o jednotnou adresu zdroje, která popisuje umístění stránky v internetovém vyhledávači. Může se však jednat také o dokument, obrázek nebo cokoliv jiného s vygenerovanou URL adresou. V našem propojení s domem se jedná o číslo popisné, které je jedinečné a nikdo jiný ho nemůže vlastnit.

Důležitý tip ke zvážení: V případě rozšíření vašeho podnikání na mezinárodní trh je třeba zakoupit domény s koncovkami pro všechny země hned na začátku, abyste se vyhnuli situaci, že je koupí někdo jiný.

Když si stejný dům či stavbu postavíte v jiné zemi, lidé vás snáze najdou. Například známý řetězec rychlého občerstvení po světě má zakoupené potřebné domény.

Název domény se řídí různými pravidly. Měl by být krátký, jedinečný, zapamatovatelný a dobře prezentovat vaši firmu. Pozor na vyslovování a matoucí diakritiku. Alchymie je však mnohem více, než by začátečník unesl, proto je vhodné věnovat čas podrobnějšímu studiu pro výběr vhodného názvu domény. 

Datový prostor neboli hosting, který si zakoupíte, bude záviset na velikosti vašich plánovaných webových stránek (domu). Hosting si mnohdy můžete zakoupit již s doménou. Upozorňujeme, že poplatek musíte platit pravidelně – obvykle jednou ročně. Nezapomeňte sledovat datum příští platby.

Pokud nebude platba provedena včas, doména bude volná pro koupi jiným zájemcům. To by mohlo mít pro vaši firmu zničující důsledky. Představte si, že s vámi někdo pravidelně „chodí na kávu“ a chce přijít znovu, ale váš dům už tam nestojí. Prostě ho zbourali a nahradili jiným a nikdo neví, kam jste se přestěhovali.

Ano, svůj byznys můžete znovu postavit na nové doméně, ale starým návštěvníkům nedáte ceduli na pozemek nového majitele „najdete nás na ulici Javorová 5“. Tak to bohužel nefunguje. To můžete udělat pouze v případě, že měníte název vaší stránky, a tedy i domény. V takovém případě postupně informujete uživatele o tom, kam se stěhujete, protože jste vlastníkem domény a můžete si to dovolit. 

Hlídejte si jméno a tvář

Není na škodu ověřit i ochranné značky. Zda název není náhodou chráněn a patentován někým jiným. Popřípadě zda není obsazen na sociálních sítích. Tam můžete v budoucnu komunikovat se svým publikem nebo cílit reklamu.

Je také dobré od začátku spolupracovat přímo s grafikem, aby se název dal užitečně využít v logu, a abyste použili barvy, které jasně reprezentují cíle vaší služby. Souhrn loga, písma, barev a různých vzorů se nazývá vizuální identita. Je to jako práce s projektantem.

Styl nebo architektura domu a jeho charakteristické rysy, podle kterých si vás každý zapamatuje a odliší od konkurence. V oblasti marketingu může příběh značky pomoci, zejména pokud je od začátku jasně daný a pracuje se s ním.

Technické zázemí pro váš web

CMS systém (Content Management System) je systém pro administraci dat, kde je nesrozumitelný kód programátora přesunut do systému CMS. Díky tomu vznikne rozhraní, ve kterém se po zaškolení snadno orientuje i začátečník. Existují světoznámé systémy, které neustále pracují na vylepšeních a zjednodušování, aby se i obyčejný smrtelník bez technických znalostí mohl přiblížit a pochopit tajemství webových stránek.
Je to jako přístup na pozemek k vašemu domu. Po rovině nebo do kopce? S přístupovou cestou pro auto nebo pěšky? Za mě ať se tam dá dojet, i kdyby traktory padaly. 🙂    

Týdenní podcast UPdate

Plugin – rozšíření kódu nebo určitá přidaná funkce. Což si můžeme představit jako eskalátor v domě místo normálních schodů. Všechny schody lze vyměnit nebo je jen vylepšit. Vhodný plugin si vyberete na základě použitelnosti či preferencí k vašemu podnikání v knihovnách CMS systému.

Existují 3 možnosti, jak vytvořit webové stránky:

  • Využití portálu pro tvorbu webu
  • Vytvoření webu na základě šablony,
  • Řešení na míru (Custom made web).

Pokud se rozhodnete využít možnosti portálu, společnosti mají připravené balíčky/tarify od základního až po pokročilé. Balíčky obsahují rozvržení, vizuální prvky i funkčnost webu. Co se bude nacházet v menu, kolik kategorií a podkategorií, rozložení různých prvků obsahu (text, obrázky a další soubory).

Financování funguje formou opakované měsíční platby. Jedná se o cenově dostupnější variantu, jejíž cena začíná přibližně na 325 Kč měsíčně. Je vhodná pro jednoduchý byznys model. V případě, že chcete přidat nějakou funkci či něco změnit, programátoři vybraného portálu vytvoří potřebný balíček a ceny se přímo úměrně zvyšují až o několik tisíc korun.

Velkou nevýhodou je, že pokud v budoucnu budete chtít své stránky přesunout jinam, data v podobě programovacího jazyka vám nepatří a zůstávají u poskytovatele. Je to jako krátkodobý pronájem bytu i s nábytkem. S sebou si berete pouze oblečení a rámečky na fotografie.

Web založený na šabloně je vhodný pro lidi, kteří jsou technicky zaměření nebo mají programátora, který jim poradí, na co se zaměřit při výběru konkrétní šablony. Šablona se poté nainstaluje do zvoleného systému CMS. Pokud šabloně chybí některé funkce, jsou dobrým řešením pluginy.

Např. připojení platební brány pro e-shopy, antispamová úprava pro e-mailovou komunikaci přes kontaktní formulář nebo plugin pro meta popisky (popisky, které se zobrazují v internetovém vyhledávači při zadání hledané fráze). Výhodou této možnosti je určitá míra kontroly, ale protože spojujeme šablony a pluginy od různých lidí nebo společností, nemusí být v budoucích aktualizacích a vylepšeních vzájemně kompatibilní a časem se mohou stát i nekompatibilními.

Novinky z Youtube kanálu Ecommerce Bridge
Přihlásit se k odběru

Je to jako koupit již postavený dům. Krátkou dobu to funguje bez vylepšování, ale při zateplování a výměně topení a obkladů budete muset stejně dům ve značné míře vybourat a upravit. Finančně se tato možnost pohybuje v tisících až desítkách tisíc korun.

V případě řešení na míru můžete web vytvořit podle svých podrobných představ. Přestože se jedná o řešení za několik desítek tisíc korun, je to zároveň nejstabilnější varianta. Máte volnou ruku při realizaci webové stránky od návrhu, struktury, funkčnosti až po přizpůsobení správy obsahu (jak se zobrazuje v CMS).

V nedávném článku jsme se zabývali některými pojmy procesu tvorby prezentačního webu na míru a tím, co jednotlivé fáze obnášejí.

Je to dům podle vašich představ. Pečlivě naplánujte rozvržení, barvy a styl designu místností. Je to dlouhodobé řešení. Snad také na celý život s malými úpravami. Pokud nás ovšem mezitím nepohltí dříve nepředstavitelné možnosti nakupování na internetu s prostorovým vnímáním metaverse – ale to je na jiné téma. 

Doufám, že po přečtení mého článku pochopíte trochu více o možnostech, které máte.

Někdy je dobré pořídit si věci rychle a levně, než si našetříte na svůj vlastní vysněný dům. 🙂 Ale také pozor, abyste se nepřepočítali s investicí a místo své hypotéky neplatili hypotéku někoho jiného.

Přeji vám hodně úspěchu ve správném rozhodování.

Sdílet článek
Miroslava Ižová
Account manager

Po 12 letech strávených v Anglii si po návratu na Slovensko našla uplatnění ve firmě jako idea maker a account manager. Manažuje několik projektů souběžně a přináší zkušenosti ze zápaného světa. Posouvá firmní standardy a vylepšuje procesy.

Tento článek ti přináší

Seduco

Z naší dílny vycházejí technologicky moderní a nadupané weby, trefně mířený marketing, ale i šťavnaté vizuály s hlubokým citem pro design.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
6min. doba čtení

Průzkum slovenských e-shopů (E-shop Barometr 2022)

E-shop Barometr je pravidelný průzkum realizovaný mezi slovenskými e-shopy s různorodou nabídkou produktů a služeb. I uplynulý sedmý ročník, pod taktovkou ui42 ve spolupráci s KPMG na Slovensku, přinesl náhled pod pokličku slovenské e-commerce scény. Přečtěte si, jaká očekávání měli e-shopaři od Vánoc poznamenaných energetickou krizí a vysokou inflací. Jaké kroky například plánují podniknout v […]

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director
Přečíst článek
5min. doba čtení

E-shopy s automatickým doporučovacím nástrojem prodávají efektivněji

Cílem každého e-shopu je prodávat. V moři konkurence, možnostech marketingových nástrojů a narůstajících očekávání zákazníků je však stále náročnější dosáhnout stanovených cílů. Stačí dnes větší rozpočet na reklamu, lepší marketing nebo změna designu webových stránek, aby byli zákazníci spokojenější a prodej efektivnější? 

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director
Přečíst článek
3min. doba čtení

Ve společnosti Superzoo dokázali úspěšně odlehčit zákaznickému servisu. Pomohl jim online chat reago

Poskytnout návštěvníkům nepostradatelné služby na webu a také plně se zapojit do marketingové strategie a plnit růstové cíle lze pohodlně kombinovat. Pokud pilíř komunikace se zákazníky svěříte vyškoleným odborníkům, máte o reprezentativní dojem postaráno. Nepodceňujte sílu zákaznického servisu prostřednictvím chatu, protože vám může pomoci získat loajální zákazníky.

Dalibor Palšovič Dalibor Palšovič
Obchodní manažer
Přečíst článek