3 min. doba čtení

Třetina lidí chce, aby jim byla objednávka z e-shopu doručena ještě v den objednání. Generace Z je ještě náročnější

Rychlost dodání zůstává jedním z hlavních argumentů pro výběr e-shopu, kde zákazník nakoupí. Očekávání nakupujících však stále ještě značně předbíhají realitu trhu. Přestože téměř třetina nakupujících by uvítala doručení do druhého dne, pouze 15 % nákupů tuto potřebu splňuje. Mladí lidé jsou ještě náročnější na rychlost. Podívejte se na výsledky našeho rozsáhlého průzkumu.

Třetina lidí chce, aby jim byla objednávka z e-shopu doručena ještě v den objednání. Generace Z je ještě náročnější

Nároční zákazníci

O tom, že na rychlosti záleží, se v elektronickém obchodě ví a mluví už dlouho. Nedávné údaje založené na reprezentativním vzorku 1 200 nakupujících v průzkumu, který provedla společnost Behavio pro technologickou a logistickou společnost DODO, však ukazují, že neschopnost obchodníka dodat zboží včas může mít na jeho podnikání skutečně zničující dopad. Rychlost dodání je důležitá pro 75 % respondentů a 37 % účastníků průzkumu uvedlo, že by si nákup u daného obchodníka rozmysleli, pokud by zjistili, že e-shop nedodává zboží včas.

„Dalo by se říci, že rychlost dodání je důležitá pro všechny zákazníky. Ale pro generaci Z, tedy mladé lidi, kterým je v současnosti 18 až 26 let, je touha po bleskovém doručení ve stejný den ještě výraznější. Doručení ve stejný den nebo dokonce do 90 minut preferuje 35 % respondentů této věkové skupiny. Pro srovnání, u generace X je to o celých deset procent méně. Maloobchodníci by si měli uvědomit, jak důležitá pro ně bude tato nastupující generace nakupujících, a co nejdříve přizpůsobit své služby jejich preferencím,“ komentuje generační rozdíly v online nakupování obchodní ředitel společnosti DODO Peter Menky.

Týdenní podcast UPdate

Nejrychleji je potřeba doručovat potraviny a léky

Požadavky na rychlost dodání se přirozeně liší v jednotlivých segmentech. Zákazníci mají nejvyšší očekávání, pokud jde o rychlost doručení potravin. Zde 82 % zákazníků požaduje doručení ještě týž den, zatímco celých 30 % chce, aby jim byl nákup doručen do 90 minut od objednání.

Více než polovina nakupujících (52 %) chce také doručení léků a potravinových doplňků ve stejný den.

O něco nižší potřebu doručení ve stejný den mají zákazníci nakupující potřeby pro domácí mazlíčky (25 %), kosmetiku (23 %), elektroniku (22 %), módu (16 %), sportovní vybavení (15 %) nebo nábytek pro dům a zahradu (13 %). Obchodní ředitelka společnosti DODO však tyto nižší požadavky přisuzuje aktuálním standardům v segmentech: „Ze zkušenosti víme, že deklarované potřeby zákazníků jsou do značné míry určeny aktuálním standardem doručení v segmentech – čím nižší je standard rychlosti doručení ve vybraném segmentu, tím jsou zákazníci méně nároční, protože automaticky neočekávají výrazně rychlejší doručení. Jak však víme, standardy se velmi rychle mění a prodejci by měli být na změny potřeb svých zákazníků připraveni,“ říká Peter Menky.

Dodávky do domu stále jednoznačně vedou. Pětina nakupujících dává přednost balíkomatům

Pokud jde o to, kam chtějí nakupující nechat doručit své zboží, stále jasně vede doručování domů nebo do práce. Takové doručení upřednostňuje 44 % nakupujících, zatímco pokud si nechávají doručit potraviny, je doručení domů preferovaným způsobem až pro 81 % nakupujících. Dalších 28 % respondentů dává přednost odběrným místům. Navzdory rychlému nárůstu popularity jsou krabice na donášku stále až na třetím místě – preferuje je 21 % nakupujících. Pouze 7 % respondentů dává přednost vyzvednutí v obchodě.

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Optimalizace pro algoritmy? Lepší je poslouchat lidi
4 min. doba čtení

Optimalizace pro algoritmy? Lepší je poslouchat lidi

Značky roky optimalizovaly obsah pro vyhledávače. Dnes se ale mění samotný způsob, jak lidé hledají informace, a spolu s tím i to, jak se rozhodují. Namísto krátkých dotazů se ptají na konkrétní věci, které jsou pro ně důležité. To, co bylo kdysi úsměvné, je dnes standardem, kterému se v online byznysu musíme přizpůsobit.

Co dnes rozhoduje o spokojenosti při vrácení zboží?
3 min. doba čtení

Co dnes rozhoduje o spokojenosti při vrácení zboží?

Vracení zboží bylo dlouho znakem dobrého zákaznického servisu. Rychlá refundace, bez otázek, bez problémů. Dnes se však mění na zkoušku důvěry v očích zákazníků i samotných značek. Data ze zahraničí ukazují, že vratek pomalu ubývá, ale zákazníci je vnímají citlivěji než před rokem.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Z Pin it na Buy it. Pinterest posouvá hranice online nakupování
3 min. doba čtení

Z Pin it na Buy it. Pinterest posouvá hranice online nakupování

Na Pinterestu už nepůjde jen snít o dokonalém stylu nebo bydlení. Půjde i nakupovat. Platforma mění své nástěnky na inteligentní nástroje, které vám pomohou přejít od inspirace rovnou k nákupu. Novinky se postupně zavádějí po celém světě, přičemž testování začalo v USA a Kanadě.

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge Europe