Některé z nich najdete již v základní instalaci, pokud používáte opensource CMS systémy, jako je PrestaShop, WordPress (WooCommerce) nebo Magento. Jiné jsou naopak dostupné jen ve formě modulů/pluginů a základní funkcionality rozšiřují.
Wishlist/oblíbené
„Fíčurka” s velkým potenciálem, ve velké míře využívaná na větších zahraničních e-shopech, ale na slovenských/českých e-shopech poměrně opomíjená.
Přitom právě ona dokáže vašim zákazníkům značně zjednodušit nákup. V různých obměnách může dokonce sloužit jako nástroj na „opuštěný košík” nebo na personalizaci.
Jak?
Představte si, že vlastníte e-shop s oblečením. Zákazník si na vašem e-shopu přidá několik položek do wishlistu, ale některé z velikostí nejsou skladem. Jakmile je naskladníte, wishlist pošle zájemcovi automatický e-mail s informací, že tyto produkty jsou skladem. Pak už jen v GA sledujete raketový nárůst konverzního poměru. 🙂
Wishlist na asos.com, který třídí uložené produkty podle kategorií
Další z možností je samotná personalizace, resp. zobrazování doporučených produktů. To se většinou děje na základě historie „brouzdání” e-shopem. Zde je ale třeba zmínit, že samotné „brouzdání” je většinou jen prohlížení. Například jako když se jdete do podvíat do obchodního centra – váš primární záměr není nakupovat.
Jiné je, když si přidáte nějaký z produktů do wishlistu. Tady bych to přirovnal k situaci, kdy jste v kamenném obchodě s oblečením a některý z kousků si jdete vyzkoušet do kabinky – šance, že nakoupíte je mnohem větší. Na základě přidaných produktů do wishlistu pak můžete zákazníkovi zobrazovat produkty, které by ho mohly zajímat, a to na samotné podstránce wishlistu nebo na hlavní stránce. Takový modul může zobrazovat například i to, co si ostatní zákazníci vložili do wishlistu při plánování outfitů na festival, dovolenou a podobně.
Další skvělou aplikací wishlistu je možnost upozornění zákazníka v případě, že je produkt ve slevě. Jednoduchý notifikační email, že je produkt zlevněn, může dělat zázraky. 🙂
Video
Velkým trendem, který trvá už před rok, je video. Trochu mě mrzí, že svět ecommerce ho zatím ignoruje, resp. nevyužívá jeho obrovský potenciál naplno. Přitom až 64 % zákazníků uvedlo, že je více nakloněno zakoupit produkt, pokud o něm viděli video. Navíc vložení videa na vaše podstránky může pomoci zvýšit konverzní poměr dokonce o 80 %. To je už docela dobrý argument, ne?
Určitě si všichni pamatujete kampaň „Will It Blend?” od výrobce mixérů Blendtec. Sérií vtipných videí, na kterých mixují na prach iPady, Samsung telefony a jiné nestandardní „suroviny”, chtěl výrobce ukázat schopnosti svých výrobků. Kampaň se stala virální a k dnešnímu dni má Blendtec kanál přes 880 000 odběratelů.
Ukázka práce s produktovým videem na asos.com
Jak využít video na vašich e-shopech?
Popis vlastností produktu
Obzvláště je takové video vhodné u produktů, jako jsou elektronika nebo spotřebiče, jejichž technické vlastnosti můžete podat jednodušší formou.
Instruktážní videa
Instruktážní videa jsou také jednou z možností, jak zákazníkovi „přeložit” některé technické termíny do běžné řeči. Stejně dobře poslouží také návody k produktům, které vyžadují instalaci.
Poradenství s výběrem produktů
Jde o vhodný formát, pokud prodáváte více produktů s podobnými vlastnostmi. Takovýmto typem videa usnadníte zákazníkovi výběr produktu.
Jednoduchá produktová videa
Jsou ideální na začátek a nemusí být nijak speciální. Úplně postačí produkt umístěný na otočné židli. Díky tomu bude zákazník lépe vnímat samotný produkt – jeho velikost, tvar, texturu, vlastnosti.
Uživatelské recenze
Zobrazování “rich” recenzí včetně filtru na webu stevemadden.com
Podle statistik si 61 % zákazníků e-shopů přečte před samotným nákupem recenzi na daný produkt. Recenze na webu a hodnocení produktů jsou proto důležitými faktory, které ovlivňují nákupní chování zákazníků na vaší produktové stránce.
Mezi hlavní benefity recenzí patří:
Budování důvěry
Začínající e-shopy/značky mají značnou nevýhodu oproti „zaběhnutým” hráčům na trhu. Je proto pravděpodobné, že stejný produkt si zákazník raději koupí u ověřeného e-shopu, než u začínajícího, a to i „díky” velkému počtu podvodných e-shopů. E-shop s recenzemi jednoduše působí důvěryhodněji.
Nezaujatý názor na produkt
Kromě zlepšení důvěry vůči prodejci mají zákazníci rádi recenze také proto, že jim nabízí nezaujatý názor na kvalitu a zkušenost s produktem od zákazníků, kteří ho již vlastní. Pokud prodáváte oblečení, může to být například informace o tom, zda zákazníkům „sedla” velikost. Pokud si u vás někdo koupil notebook, který má uvedenou životnost baterie 10 hodin, zákazníci vás na případnou kratší životnost v hodnocení produktu určitě rádi upozorní. 🙂
SEO benefity
Kromě toho, že Google má rád pravidelný obsah, mají recenze na produktové stránce také jiné benefity. Mezi ně patří hlavně zvýšené CTR z výsledků vyhledávání a lepší pozice na long-tailové vyhledávání „název produktu + recenze”.
Statické navigační menu
Statické nebo „sticky” navigační menu je jedním z největších trendů ve webdizajnu. Takové menu umožňuje návštěvníkům snadnější přístup k nejdůležitějším prvkům bez ohledu na to, kde se na webu nacházejí.
Mezi hlavní výhody patří samotná použitelnost. Mít hlavní menu „sticky” znamená, že uživatelé webu prohledávají web jednodušeji a rychleji se dostanou k hledaným informacím.
Nevýhodou takového řešení je hlavně to, že zabírá dost místa. Při menších obrazovkách s menším rozlišením to klidně může být až ⅕ celé plochy. Jedním z řešení je skrýt „sticky” menu při scrollování uživatele směrem dolů, a následně ho zase zobrazit při scrollování nahoru.
Příklad použití statického navigačního menu na e-shopu najdete na mile.sk.
Zákaznické Q&A
Podle PEW research centra je možnost klást otázky klíčovým faktorem při rozhodování o nákupu. V praxi to znamená, že nezodpovězené otázky mohou potenciálního zákazníka odradit od koupě, v nejhorším případě vyvolat nedůvěru vůči celému e-shopu. Funkcionalita, která dá zákazníkům přesné odpovědi na jejich otázky (ať už ve formě odpovědi od zaměstnance e-shopu nebo od jiného zákazníka) je velkým benefitem hlavně díky tomu, že nahrazuje osobní rozhovor.
Pokud se zákazníci ptají, pravděpodobně jsou nakloněni samotnému nákupu, jen si chtějí některé informace ověřit, případně doplnit.
Nejčastější typy otázek týkající se produktů jsou takové, které se soustřeďují na funkce nebo vlastnosti produktu: „Má tento fotoaparát port na sluchátka?” nebo „Obsahuje tento produkt lepek?” atd.
Příklad práce s Q&A najdete na e-shopu bhphotovideo.com.
Mezi další výhody patří (podobně jako při recenzích) zvýšení důvěry vůči vašemu e-shopu a SEO „boost” v podobě lepších pozic, například na long-tailové vyhledávací dotazy typu „otázka + název produktu”.
Checklist pro dobrou produktovou stránku
- Název produktu
- Cena produktu
- Dostupnost produktu
- Varianty produktu (pokud jsou)
- Snížená cena (pokud je)
- Krátký popis
- Dlouhý popis
- Galerie produktu (produktové fotky, ale i fotky produktů v „prostředí”)
- Krátké produktové video
- Výrazné CTA „do košíku” s možností změny počtu kusů
- Informace o dopravě (cena za dopravu, termín doručení)
- Technické specifikace s vlastnostmi produktu (pokud se jedná např. o černou/bílou techniku)
- Možnost přidání produktu do wishlistu
- Uživatelské recenze
- Uživatelské Q&A
- Příslušenství k produktu případně zvýhodněné balíčky, ve kterých se produkt nachází (Bundles)