Společnost Universal Music Group (UMG) je lídrem v oblasti hudební zábavy – zabývá se nahráváním, vydáváním, merchandisingem a audiovizuálním obsahem. Zastupuje velká jména, jako jsou Taylor Swift, Billie Eilish, Justin Bieber, BTS a Selena Gomez, která byla shodou okolností nejúspěšnějším respondentem na TikToku v loňském roce.
Společnost UMG však TikToku vyčítá, že svým umělcům a autorům neposkytuje dostatečné kompenzace. TikTok v současné době nabízí jen asi 1 % celkových příjmů UMG a navrhuje podmínky kompenzace, které zdaleka neodpovídají tržní hodnotě hudebního obsahu. “V konečném důsledku se TikTok snaží vybudovat byznys založený na hudbě, aniž by za ni platil spravedlivou hodnotu,” tvrdí společnost.
“Podmínky našeho vztahu se společností TikTok jsou stanoveny ve smlouvě, která vyprší 31. ledna 2024. V diskusích o prodloužení smlouvy jsme na ně naléhali ve třech zásadních otázkách – adekvátní kompenzace pro naše umělce a autory písní, ochrana lidských umělců před škodlivými účinky umělé inteligence a online bezpečnost pro uživatele TikToku,” vysvětluje UMG v otevřeném dopise umělcům, v němž vysvětluje důvody svého odchodu z platformy.
UMG uvádí, že TikTok neřeší otázky autorských práv a odmítá umělou inteligenci a řešení online bezpečnosti. Podle vydavatele jejich přístup k využívání umělé inteligence ohrožuje autorské honoráře lidských umělců.
TikTok se rovněž vyjádřil: “Je smutným zklamáním, že Universal Music Group upřednostnila vlastní chamtivost před zájmy svých umělců a autorů. Navzdory falešnému vyprávění a rétorice společnosti Universal je faktem, že se rozhodla odejít od silné podpůrné platformy s více než miliardou uživatelů, která slouží jako bezplatný propagační a objevitelský prostředek pro jejich talenty. TikTok dokázal uzavřít dohody “artist-first” s každou jinou značkou a vydavatelstvím. Je zřejmé, že sobecké jednání společnosti Universal není v nejlepším zájmu umělců, autorů a fanoušků.”