
Technologie se vyvíjí a vedle “dobrých botů” existují i jejich protějšky s nekalými úmysly. V oblasti marketingu známe například roboty Googlebot a Bingbot, kteří pomáhají vytvářet a udržovat procházený index webových stránek a zlepšují uživatelský komfort tím, že umožňují lidem snadno najít relevantní informace a produkty online. Takoví roboti jsou pro online podniky nezbytní, protože pomáhají zákazníkům rychle a efektivně se dostat na jejich webové stránky a ke službám.
Dokument Bad Bot Report popisuje rozdíly, které lze od špatného bota očekávat:
“Špatní boti jsou softwarové aplikace, které provádějí automatizované úlohy se škodlivým záměrem. Tito boti mohou bez povolení získávat data z webových stránek, aby je dále využili a získali konkurenční výhodu. Často se používají ke skalpování, které spočívá v získávání položek s omezenou dostupností a jejich dalším prodeji za vyšší cenu. Špatné roboty lze také použít k vytvoření distribuovaných útoků typu DDoS zaměřených na aplikace. Někteří škodliví boti provádějí trestnou činnost, například podvody a přímé krádeže. Jedním z příkladů jsou boti, kteří provádějí vyplňování pověření, což je jeden z nejvýznamnějších typů útoků botů.”
Špatní roboti na vzestupu
V roce 2023 připadala téměř polovina (49,6 %) veškerého internetového provozu na boty, což je o 2 % více než v předchozím roce. Tyto sofistikované entity, schopné napodobovat lidské interakce, využívají zranitelnosti v aplikacích a rozhraních API a páchají širokou škálu škodlivých aktivit.

Zdroj: Imperva
Dopad na jednotlivá odvětví
Některá odvětví trpí největším náporem útoků botů. Největší podíl (57,2 %) špatného botového provozu byl již druhý rok po sobě zaznamenán v herním odvětví. Významným hrozbám čelí také odvětví maloobchodu, cestovního ruchu a finančních služeb.

Zdroj: Imperva
Rychlé zavádění generativní umělé inteligence a rozsáhlých jazykových modelů podpořilo rozšíření jednoduchých botů, kteří budou v roce 2023 tvořit 39,6 % automatizovaného provozu. Tyto technologie umožňují netechnickým uživatelům vytvářet automatizované skripty, což znesnadňuje jejich odhalování a blokování.
“Rostoucí využívání technologie umělé inteligence má vliv na množství špatných botů na internetu a jejich sofistikovanost. Vytvořilo se tak zřetelné vnímání mezi sofistikovanými aktéry, kteří mají prostředky a zdroje k nasazení pokročilých škodlivých botů, a těmi, kteří se spoléhají na základní nástroje, jako je dotazování na umělou inteligenci pro skriptování botů. Výsledek? Vidíme nárůst počtu jednoduchých škodlivých botů, které v roce 2023 představují 39,6 % škodlivých botů, což je nárůst oproti 33,4 % v roce 2022 a oproti 26,3 % před pěti lety. Druhým zajímavým trendem je, že obliba středně sofistikovaných škodlivých botů klesla z 15,3 % v roce 2022 na 12,4 % v roce 2023. Pokud bude tento trend pokračovat, můžeme být svědky postupného poklesu výskytu tohoto konkrétního typu botů.”

Zdroj: Imperva
Maskování v domácnostech
Boti stále častěji využívají k maskování svých aktivit domácí poskytovatele internetových služeb, přičemž 25,8 % provozu špatných botů pochází z domácích zdrojů. Tím, že se tito sofistikovaní boti vydávají za zástupce mobilních uživatelů, se vyhýbají odhalení, což představuje velkou hrozbu pro online bezpečnost.
Studie z 13 zemí ukázala, že v 6 z nich je počet návštěv z botů vyšší než celosvětový průměr 32 %. Německo a Irsko dosáhly dokonce více než 60 % návštěv.

Zdroj: Imperva
Ochrana digitálního ekosystému
Vzhledem k tomu, že výskyt botů stále roste, měly by společnosti zaujmout proaktivní postoj ke zmírnění této hrozby. V boji proti vyvíjejícím se technologiím a přesvědčivějším taktikám botů je nezbytná zvýšená ostražitost a mezioborová spolupráce.
Kybernetické útoky mohou pro společnost znamenat PR katastrofu a odliv klientů. Například v prosinci 2020 se společnost SolarWinds stala obětí kybernetického útoku. Útočníci pronikli do softwaru SolarWinds Orion, který používá mnoho velkých společností a vládních organizací k monitorování svých IT systémů. Útok umožnil útočníkům získat přístup k citlivým údajům a způsobil vážné problémy s kybernetickou bezpečností. Incident poškodil pověst společnosti SolarWinds a vyvolal otázky ohledně bezpečnosti softwaru třetích stran.