DSA vyžaduje, aby platformy udržovaly veřejně prohledávatelné knihovny reklam. Současná zjištění však naznačují, že platformy jako X, Meta a TikTok se neposunuly dobrým směrem. Vliv platforem a potřeba změny nabývá na významu, zejména v souvislosti s nadcházejícími prezidentskými volbami v USA.
Zákon o digitálních službách vstoupil v platnost v listopadu 2022 a poskytovatelé služeb, kterých se týkal, se museli jeho ustanovením přizpůsobit do začátku roku 2024. Od 17. února 2024 se pravidla DSA vztahují na všechny platformy.
Podle průzkumu společností Mozilla a CheckFirst technologičtí giganti stále aktivně nezajišťují transparentnost. Dokonce i platformy s nejdéle fungujícími reklamními knihovnami, jako je Meta, jsou kritizovány za značné mezery v datech a funkčnosti. Při regulaci ochrany osobních údajů platformy často upřednostňují generování příjmů před právní odpovědností. A to navzdory sankcím, které může EU za nedodržování předpisů uložit.
Analýza zahrnuje řadu faktorů, včetně hloubky poskytovaných informací, dostupnosti historických dat a přesnosti reklamních úložišť. Hlavní obavy pramení z nepřesností a chybějících údajů, které podkopávají důvěryhodnost.
Navzdory snahám DSA o pokrok v zajištění transparentnosti reklamy to zatím vypadá, že společnosti mají, eufemisticky řečeno, značný prostor pro zlepšení svého přístupu.