Každý rok se vyhodí třetina všech potravin, což celosvětově znamená až 1,3 miliardy tun odpadu. Není divu, že potravinářský průmysl zanechává značnou ekologickou stopu – od obrovského množství zdrojů potřebných k výrobě a distribuci produktů nebo surovin až po emise oxidu uhličitého ze skládek, které se hemží odpadem. Řešení však nabízí společnost Karma, kterou v roce 2016 ve Švédsku založili Hjalmar Ståhlberg Nordegren, Ludvig Berling, Mattis Larsson a Elsa Bernadotte.
Nápad, který pomáhá firmám a šetří planetu
Čtveřice už nějakou dobu programovala a vyvíjela aplikace, ale neustále toužila vytvořit něco, co by mělo skutečnou společenskou hodnotu. Zaměřili se na problematiku plýtvání potravinami a rozhodli se udělat něco s tím, že až třetina všech potravin vyprodukovaných na světě končí v koši.
Princip aplikace, kterou čtveřice vytvořila a která se jmenuje Karma, je jednoduchý – díky ní mohou restaurace, kavárny a obchody s potravinami prodávat spotřebitelům poslední neprodané, ale stále dobré, nezkazitelné produkty za nižší cenu.
Maloobchodníci tak získávají příjmy z prodeje potravin, které by jinak přišly nazmar, získávají nové zákazníky a navíc snižují svůj dopad na životní prostředí, zatímco spotřebitelé dostávají čerstvé a chutné výrobky za poloviční nebo nižší cenu. A jak tento model funguje?
Uživatel aplikace Karma zaregistruje svou polohu a prohlédne si nabídku restaurací nebo řetězců, které se projektu účastní. Když najde jídlo nebo pokrm, na který má chuť, zaplatí za objednávku prostřednictvím aplikace a pak si ji do poslední hodiny vyzvedne. Aplikace také umožňuje uživateli sledovat své oblíbené podniky a nastavit si upozornění na nově přidaná jídla.
Startup také těží z netradičního obchodování, protože inkasuje 25 % z každé transakce provedené prostřednictvím aplikace.
Startup se uchytil i v jiných zemích
V srpnu 2018 získala společnost 12 milionů dolarů (přibližně 10,5 milionu eur) od několika rizikových fondů a také od známého výrobce spotřebičů.
Startup se postupně rozšířil do 150 měst ve Švédsku, ale působí také v Londýně a Paříži. Aplikaci pravidelně používá více než 250 000 lidí a své jídlo prostřednictvím Karmy nabízí více než tisíc provozoven. Aplikace Karma již za dobu své existence pomohla ušetřit více než 295 tun potravin.
Credit: Lucia Baníková