3 min. doba čtení

Švédsky startup Karma zachraňuje tony potravín

Aplikace pro předcházení plýtvání potravinami si již získala přízeň čtvrt milionu uživatelů. Jak mohou prodejci, zákazníci a tvůrci tohoto jedinečného nápadu těžit z prodeje posledních potravin?

Švédsky startup Karma zachraňuje tony potravín
Zdroj: Depositphotos

Každý rok se vyhodí třetina všech potravin, což celosvětově znamená až 1,3 miliardy tun odpadu. Není divu, že potravinářský průmysl zanechává značnou ekologickou stopu – od obrovského množství zdrojů potřebných k výrobě a distribuci produktů nebo surovin až po emise oxidu uhličitého ze skládek, které se hemží odpadem. Řešení však nabízí společnost Karma, kterou v roce 2016 ve Švédsku založili Hjalmar Ståhlberg Nordegren, Ludvig Berling, Mattis Larsson a Elsa Bernadotte.

Nápad, který pomáhá firmám a šetří planetu

Čtveřice už nějakou dobu programovala a vyvíjela aplikace, ale neustále toužila vytvořit něco, co by mělo skutečnou společenskou hodnotu. Zaměřili se na problematiku plýtvání potravinami a rozhodli se udělat něco s tím, že až třetina všech potravin vyprodukovaných na světě končí v koši.

Princip aplikace, kterou čtveřice vytvořila a která se jmenuje Karma, je jednoduchý – díky ní mohou restaurace, kavárny a obchody s potravinami prodávat spotřebitelům poslední neprodané, ale stále dobré, nezkazitelné produkty za nižší cenu.

Týdenní podcast UPdate

Maloobchodníci tak získávají příjmy z prodeje potravin, které by jinak přišly nazmar, získávají nové zákazníky a navíc snižují svůj dopad na životní prostředí, zatímco spotřebitelé dostávají čerstvé a chutné výrobky za poloviční nebo nižší cenu. A jak tento model funguje?

Uživatel aplikace Karma zaregistruje svou polohu a prohlédne si nabídku restaurací nebo řetězců, které se projektu účastní. Když najde jídlo nebo pokrm, na který má chuť, zaplatí za objednávku prostřednictvím aplikace a pak si ji do poslední hodiny vyzvedne. Aplikace také umožňuje uživateli sledovat své oblíbené podniky a nastavit si upozornění na nově přidaná jídla.

Startup také těží z netradičního obchodování, protože inkasuje 25 % z každé transakce provedené prostřednictvím aplikace.

Startup se uchytil i v jiných zemích

V srpnu 2018 získala společnost 12 milionů dolarů (přibližně 10,5 milionu eur) od několika rizikových fondů a také od známého výrobce spotřebičů.

Startup se postupně rozšířil do 150 měst ve Švédsku, ale působí také v Londýně a Paříži. Aplikaci pravidelně používá více než 250 000 lidí a své jídlo prostřednictvím Karmy nabízí více než tisíc provozoven. Aplikace Karma již za dobu své existence pomohla ušetřit více než 295 tun potravin.

Credit: Lucia Baníková

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Jak automatizace od AN systems změnila expedici a řízení zásob v outdoorovém retailu
3 min. doba čtení

Jak automatizace od AN systems změnila expedici a řízení zásob v outdoorovém retailu

Největší outdoorový specialista v České republice HUDYsport se před deseti lety rozhodl pro modernizaci svých procesů. Ve spolupráci se společností AN systems nasadil v roce 2015 komplexní ERP systém, který propojil velkoobchod, maloobchod, e-shop a skladové hospodářství do jednoho funkčního celku. Výsledkem je efektivnější a rychlejší expedice, lepší řízení zásob a vyšší spokojenost zákazníků.

Viktor Veteška Viktor Veteška
CEO, An systems.sk, s.r.o.
Jak může AI změnit spolupráci s malými a středními tvůrci
3 min. doba čtení

Jak může AI změnit spolupráci s malými a středními tvůrci

Většina značek si pod spoluprací s influencerem stále představí klasický barter nebo placený post. Pravděpodobně na jeho vytvoření nějakou dobu čekaly, připomínkovaly ho a v pozadí bylo očekávání, že byl vytvořen manuálně. Jenže tvůrčí scéna se mění. Umělá inteligence už neformuje jen algoritmy platforem, ale i samotný obsah. Ačkoli v Česku a na Slovensku zatím […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Personalizace na plné obrátky: Jak AI mění digitální reklamu v reálném čase
5 min. doba čtení

Personalizace na plné obrátky: Jak AI mění digitální reklamu v reálném čase

Personalizace se stala normou, zároveň však u spotřebitelů roste poptávka po autentické a transparentní komunikaci. Zákazníci chtějí relevantní obsah, který působí přirozeně a nenarušuje jejich soukromí. Přehnaná personalizace může vzbuzovat nedůvěru, zatímco vyvážený přístup pomáhá budovat vztah se značkou.

Dávid Krumpár Dávid Krumpár
Head of Performance, Lighthouse Media Solutions
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+