3 min. doba čtení

Švédsky startup Karma zachraňuje tony potravín

Aplikace pro předcházení plýtvání potravinami si již získala přízeň čtvrt milionu uživatelů. Jak mohou prodejci, zákazníci a tvůrci tohoto jedinečného nápadu těžit z prodeje posledních potravin?

Švédsky startup Karma zachraňuje tony potravín
Zdroj: Depositphotos

Každý rok se vyhodí třetina všech potravin, což celosvětově znamená až 1,3 miliardy tun odpadu. Není divu, že potravinářský průmysl zanechává značnou ekologickou stopu – od obrovského množství zdrojů potřebných k výrobě a distribuci produktů nebo surovin až po emise oxidu uhličitého ze skládek, které se hemží odpadem. Řešení však nabízí společnost Karma, kterou v roce 2016 ve Švédsku založili Hjalmar Ståhlberg Nordegren, Ludvig Berling, Mattis Larsson a Elsa Bernadotte.

Nápad, který pomáhá firmám a šetří planetu

Čtveřice už nějakou dobu programovala a vyvíjela aplikace, ale neustále toužila vytvořit něco, co by mělo skutečnou společenskou hodnotu. Zaměřili se na problematiku plýtvání potravinami a rozhodli se udělat něco s tím, že až třetina všech potravin vyprodukovaných na světě končí v koši.

Princip aplikace, kterou čtveřice vytvořila a která se jmenuje Karma, je jednoduchý – díky ní mohou restaurace, kavárny a obchody s potravinami prodávat spotřebitelům poslední neprodané, ale stále dobré, nezkazitelné produkty za nižší cenu.

Týdenní podcast UPdate

Maloobchodníci tak získávají příjmy z prodeje potravin, které by jinak přišly nazmar, získávají nové zákazníky a navíc snižují svůj dopad na životní prostředí, zatímco spotřebitelé dostávají čerstvé a chutné výrobky za poloviční nebo nižší cenu. A jak tento model funguje?

Uživatel aplikace Karma zaregistruje svou polohu a prohlédne si nabídku restaurací nebo řetězců, které se projektu účastní. Když najde jídlo nebo pokrm, na který má chuť, zaplatí za objednávku prostřednictvím aplikace a pak si ji do poslední hodiny vyzvedne. Aplikace také umožňuje uživateli sledovat své oblíbené podniky a nastavit si upozornění na nově přidaná jídla.

Startup také těží z netradičního obchodování, protože inkasuje 25 % z každé transakce provedené prostřednictvím aplikace.

Startup se uchytil i v jiných zemích

V srpnu 2018 získala společnost 12 milionů dolarů (přibližně 10,5 milionu eur) od několika rizikových fondů a také od známého výrobce spotřebičů.

Startup se postupně rozšířil do 150 měst ve Švédsku, ale působí také v Londýně a Paříži. Aplikaci pravidelně používá více než 250 000 lidí a své jídlo prostřednictvím Karmy nabízí více než tisíc provozoven. Aplikace Karma již za dobu své existence pomohla ušetřit více než 295 tun potravin.

Credit: Lucia Baníková

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Meta AI se rozšiřuje do Evropy
3 min. doba čtení

Meta AI se rozšiřuje do Evropy

Technologický gigant Meta tento týden oznámil, že jeho konverzační nástroj umělé inteligence Meta AI bude nasazen ve 41 evropských zemích včetně členských států Evropské unie a v 21 zámořských územích. To představuje dosud největší globální expanzi.

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Project Manager, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Streaming překonává tradiční televizi. Co to znamená pro e-commerce a marketing?
4 min. doba čtení

Streaming překonává tradiční televizi. Co to znamená pro e-commerce a marketing?

Príjmy ze streamovacích služeb poprvé v historii překonaly tradiční televizi. Podle eMarketer Digital Video Forecast 2025 bude do roku 2028 podíl lineární TV na trhu předplatného v USA tvořit už jen třetinu. Spotřebitelé stále více preferují flexibilní služby dostupné kdykoliv a kdekoliv. Jak se tím může inspirovat e-commerce?

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Německý zákazník přemýšlí, americký jedná. Jak se to odráží na prodejích v segmentu módy?
3 min. doba čtení

Německý zákazník přemýšlí, americký jedná. Jak se to odráží na prodejích v segmentu módy?

Nakupování módy v e-commerce se vyvíjí různými směry, což odhalují i údaje z platformy ECDB. Zatímco američtí spotřebitelé bez váhání přidávají položky do svých digitálních košíků, němečtí a britští kupující jsou při výběru opatrnější. Přesto všechny regiony dosahují podobné míry konverze, což poukazuje na rozdílné nákupní návyky v globálním měřítku.

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Project Manager, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+