
Navzdory neklidné době a nejistotě, která ovlivňuje výsledky a nákupní chování spotřebitelů v online prostředí, se e-shopu drmax.sk daří.
“Za tři čtvrtletí roku 2023 jsme dosáhli tržeb ve výši 30 milionů eur, což odpovídá hospodářskému výsledku loňského roku. Stabilní vývoj a upevnění naší pozice lídra v oblasti e-commerce lékáren potvrzuje i náš přibližně 40procentní podíl na trhu, který neustále zvyšujeme,” komentuje vývoj online obchodu společnosti Dr. Max Slovakia její generální ředitel Marián Jánoš.
Prvenství mezi online lékárnami na Slovensku
Potvrzení vedoucí pozice na trhu potvrzují i webové analýzy a statistiky návštěvnosti. Od dubna do září 2023 zaznamenalo pět největších online lékáren působících na Slovensku celkem téměř 25 milionů návštěv zákazníků (drmax.sk 11,47 milionu, pilulka.sk 4,27 milionu, benulekaren.sk 4,86 milionu, mojalekaren.sk 3,32 milionu a najlekaren.eu 1,02 milionu).
Podle similarwebu má internetová lékárna a e-shop drmax.sk v průměru téměř 2 miliony návštěv měsíčně. Podobně jako v jiných segmentech e-commerce jsou mobilní zařízení preferovaným zařízením, ze kterého zákazníci a návštěvníci přistupují na webové stránky lékáren a prohlížejí si je. V průměru je to 80 % (mobilní zařízení) ku 20 % (stolní počítače). Průměrná doba strávená v jednotlivých e-shopech se pohybuje od necelých dvou minut na najlekaren.eu až po téměř 3,5 minuty na drmax.sk.
Zákazník s přesahem napříč lékárenským sektorem
Dlouhodobě stabilní růst drmax.sk představují především základní kategorie lékárenského sortimentu, jako je léčba (+37,9 %) nebo prevence (+0,5 %). Mezi nejrychleji rostoucí kategorie, stejně jako v rámci celého e-commerce na Slovensku, patřila i ve 3. čtvrtletí letošního roku na drmax.sk kategorie domácností (+204,5 %). Dalšími segmenty, které se drmax.sk podařilo navýšit, jsou kategorie veterinárních přípravků (+26,9 %) a kategorie kosmetika – dekorativní a léčebná (+31,8 %).
Generální ředitel Marián Jánoš vidí hlavní důvody růstu v oblasti e-commerce mimo jiné v rozvoji omnichannel strategie a v péči o zákazníky: “Jsme schopni nabízet služby jak v online, tak offline světě, podle preferencí zákazníka. Až 59 % našich online zákazníků využívá při objednávce z e-shopu možnost vyzvednutí v lékárně a většina z nich, až 54 %, používá při nákupu online věrnostní kartu, kterou lze využít i v lékárnách. Právě v propojení těchto dvou světů a poskytování stejně dobré zákaznické zkušenosti vidím jeden ze zásadních kroků našeho pokroku.”
Investice do růstu a zákazník na prvním místě
Rozvoj e-commerce pod značkou Dr. Max je spojen s otevřením logistického centra na konci roku 2021, s nímž přišla především automatizace procesů a rozšíření skladových zásob. Ty umožnily mimo jiné zlepšit logistiku, zrychlit doručování objednávek a rozšířit nabídku produktů.
“V současné době máme na skladě více než 20 tisíc položek z různých segmentů a kategorií, přičemž kapacita skladu nabízí prostor až pro 100 tisíc produktů. Současná denní kapacita zpracování objednávek se po přestěhování do nového skladu v Senci zvýšila o 200 %. Dlouhodobým cílem je zpracovávat až 10 tisíc objednávek denně, aktuálně se číslo pohybuje kolem 4 tisíc objednávek denně,” vysvětluje Marián Jánoš.
Nejnovějším krokem ke zlepšení zákaznické zkušenosti v prostředí online nakupování je služba rezervace léků na předpis. Díky této službě se pacient a zákazník může v online prostředí okamžitě orientovat, ve které lékárně si může vybrat lék na předpis, nebo si může lék rezervovat v e-shopu dané lékárny a vyzvednout si jej později.
Mezi další prozákaznické kroky patří budování vlastních odběrných míst, a to buď prostřednictvím tzv. boxů Dr. Max, které jsou temperované (je možné do nich ukládat a vydávat léky po expedici z online lékárny) a do konce letošního roku jich bude po celé republice více než 10, nebo prostřednictvím MaxDrive. Online objednávka expresní doručovací služby. V současné době je k dispozici více než 20 tisíc produktů, které jsou v e-shopu skladem, a tedy připraveny k okamžitému výdeji. Tzv. pick-up point neboli místo vyzvednutí zásilky z e-shopu drmax.sk prostřednictvím MaxDrive je v současné době lékárna na Hlavním nádraží v Bratislavě.
Tisková zpráva