3 min. doba čtení

Slováci se vrátili k online nákupům, stouply obraty e-shopů i počty objednávek

První pololetí roku 2023 se v e-commerce podle dat společnosti Shoptet vyvíjel lépe než ten loňský.

Slováci se vrátili k online nákupům, stouply obraty e-shopů i počty objednávek

„Zatímco první pololetí 2022 měly e-shopy na Shoptetu obrat přibližně 130 milionů eur, za první pololetí 2023 dosáhly více než 166 milionů. Tento nárůst představuje 28 %, takže výrazně převyšuje i inflaci,“ říká Ivo Mrena, Country Lead pro Slovensko společnosti Shoptet, která zajišťuje fungování více než 5 000 slovenských e-shopů.

S nárůstem obratu koresponduje také nárůst objednávek. Zatímco rozdíl mezi prvním pololetím 2021 a 2022 byl minimální, v prvním pololetí roku 2023 se zvýšil o 36 %.

Jen přibližně 20 % nakupujících je přitom při objednávání zboží zaregistrováno. „Registrace je pro zákazníky stále tak trochu „otrava“. Často si neuvědomují její přínos při samotném nákupu – například, že nemusí nově vyplňovat své údaje, nebo že mají lepší přehled io předchozích objednávkách. Registrovaným uživatelům může obchodník nabídnout i speciální akce,“ vysvětluje Ivo Mrena.

Slováci se chtějí bavit

Nejvýrazněji meziročně stoupl segment zábavy. Zákazníci si tedy více objednávají společenské hry pro různé věkové kategorie, modely pro skládání i pro dospělé jako auta či letadla, ale i hobby výrobky a dárky.

„Příčin tohoto růstu může být několik. Druhé čtvrtletí 2022 bylo pro tento segment náročnější, protože začala válka na Ukrajině. Roli však paradoxně může hrát i snaha lidí ušetřit. Namísto kina, restaurace či zábavního parku se raději zabaví doma a levněji,“ vysvětluje Ivo Mrena.

Stoupá kosmetika, hudba i erotika

Více se v e-shopech na Shoptetu prodávala také kosmetika a parfémy. „U nich hraje značnou roli cena, kterou si kupující nejjednodušeji porovnají online,“ pokračuje Ivo Mrena.

Zároveň stoupá popularita menších e-shopů a značek, které často prodávají specifickou kosmetiku – ať už vyrobenou v Čechách, výlučně z přírodních složek nebo v bio kvalitě.

Více si Slováci objednávají i zboží spojené s hudbou a filmem, například hudební nástroje či vinylové desky, které zaznamenávají návrat. V růstu ve druhé polovině loňského roku pokračují také erotické pomůcky, klenoty, hodinky či elektronika.

Sběratelské předměty na ústupu

Po loňském prudkém vzrůstu zájmu o sběratelské předměty nastalo letos ochlazení. Oproti druhému čtvrtletí 2022 klesl obrat v tomto segmentu přibližně o polovinu. „Lidé zřejmě chtěli loni i tímto způsobem ochránit své úspory před rekordní inflací, která už dnes postupně klesá,“ soudí Ivo Mrena.

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Shoptet
Tento článek ti přináší

Shoptet

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Podnikání s e-shopem nemusí být peklo. Opravdu ne
4 min. doba čtení

Podnikání s e-shopem nemusí být peklo. Opravdu ne

Pokud máte e-shop, určitě to znáte: faktury, kurýři, platby, účetní… V jednu chvíli máte pocit, že místo produktů podnikáte hlavně s papíry. A když si už myslíte, že je vše hotové, zjistíte, že jste na něco zapomněli. Nebo že vám zákazník nezaplatil.

Braňo Šimo Braňo Šimo
CEO, SuperFaktura, s.r.o.
Přečíst článek
Jaký byl Black Friday 2024 na e-shopech od CREATIVE sites? Zajímavá zjištění nás překvapila
5 min. doba čtení

Jaký byl Black Friday 2024 na e-shopech od CREATIVE sites? Zajímavá zjištění nás překvapila

Black Friday a Cyber Monday jsou pro provozovatele e-shopů každoročně velmi důležité, přičemž během nich často padají prodejní rekordy. V posledních letech se však šušká, že tyto nákupní svátky již postupně ztrácejí na popularitě a nemají tak velký smysl. Ale kde je pravda? V CREATIVE sites si připravili průzkum mezi svými klienty a došli k […]

Ivan Cingel Ivan Cingel
COO v CREATIVE sites, CreativeSites, s.r.o.
Přečíst článek
Vrácení zboží způsobuje krizi v e-commerce
3 min. doba čtení

Vrácení zboží způsobuje krizi v e-commerce

Vrácení zboží se stalo nedílnou součástí zákaznické cesty v e-commerce. Je to pohodlný způsob pro zákazníka, avšak výrazný nárůst vratek činí vrásky na čelách prodejců. Například ve Spojeném království se očekává, že objem vráceného zboží v segmentu nepotravinových produktů dosáhne v roce 2024 částky 27 miliard liber.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+