„Zatímco první pololetí 2022 měly e-shopy na Shoptetu obrat přibližně 130 milionů eur, za první pololetí 2023 dosáhly více než 166 milionů. Tento nárůst představuje 28 %, takže výrazně převyšuje i inflaci,“ říká Ivo Mrena, Country Lead pro Slovensko společnosti Shoptet, která zajišťuje fungování více než 5 000 slovenských e-shopů.
S nárůstem obratu koresponduje také nárůst objednávek. Zatímco rozdíl mezi prvním pololetím 2021 a 2022 byl minimální, v prvním pololetí roku 2023 se zvýšil o 36 %.
Jen přibližně 20 % nakupujících je přitom při objednávání zboží zaregistrováno. „Registrace je pro zákazníky stále tak trochu „otrava“. Často si neuvědomují její přínos při samotném nákupu – například, že nemusí nově vyplňovat své údaje, nebo že mají lepší přehled io předchozích objednávkách. Registrovaným uživatelům může obchodník nabídnout i speciální akce,“ vysvětluje Ivo Mrena.
Slováci se chtějí bavit
Nejvýrazněji meziročně stoupl segment zábavy. Zákazníci si tedy více objednávají společenské hry pro různé věkové kategorie, modely pro skládání i pro dospělé jako auta či letadla, ale i hobby výrobky a dárky.
„Příčin tohoto růstu může být několik. Druhé čtvrtletí 2022 bylo pro tento segment náročnější, protože začala válka na Ukrajině. Roli však paradoxně může hrát i snaha lidí ušetřit. Namísto kina, restaurace či zábavního parku se raději zabaví doma a levněji,“ vysvětluje Ivo Mrena.
Stoupá kosmetika, hudba i erotika
Více se v e-shopech na Shoptetu prodávala také kosmetika a parfémy. „U nich hraje značnou roli cena, kterou si kupující nejjednodušeji porovnají online,“ pokračuje Ivo Mrena.
Zároveň stoupá popularita menších e-shopů a značek, které často prodávají specifickou kosmetiku – ať už vyrobenou v Čechách, výlučně z přírodních složek nebo v bio kvalitě.
Více si Slováci objednávají i zboží spojené s hudbou a filmem, například hudební nástroje či vinylové desky, které zaznamenávají návrat. V růstu ve druhé polovině loňského roku pokračují také erotické pomůcky, klenoty, hodinky či elektronika.
Sběratelské předměty na ústupu
Po loňském prudkém vzrůstu zájmu o sběratelské předměty nastalo letos ochlazení. Oproti druhému čtvrtletí 2022 klesl obrat v tomto segmentu přibližně o polovinu. „Lidé zřejmě chtěli loni i tímto způsobem ochránit své úspory před rekordní inflací, která už dnes postupně klesá,“ soudí Ivo Mrena.