3 min. doba čtení

Slováci se vrátili k online nákupům, stouply obraty e-shopů i počty objednávek

První pololetí roku 2023 se v e-commerce podle dat společnosti Shoptet vyvíjel lépe než ten loňský.

Slováci se vrátili k online nákupům, stouply obraty e-shopů i počty objednávek

„Zatímco první pololetí 2022 měly e-shopy na Shoptetu obrat přibližně 130 milionů eur, za první pololetí 2023 dosáhly více než 166 milionů. Tento nárůst představuje 28 %, takže výrazně převyšuje i inflaci,“ říká Ivo Mrena, Country Lead pro Slovensko společnosti Shoptet, která zajišťuje fungování více než 5 000 slovenských e-shopů.

S nárůstem obratu koresponduje také nárůst objednávek. Zatímco rozdíl mezi prvním pololetím 2021 a 2022 byl minimální, v prvním pololetí roku 2023 se zvýšil o 36 %.

Jen přibližně 20 % nakupujících je přitom při objednávání zboží zaregistrováno. „Registrace je pro zákazníky stále tak trochu „otrava“. Často si neuvědomují její přínos při samotném nákupu – například, že nemusí nově vyplňovat své údaje, nebo že mají lepší přehled io předchozích objednávkách. Registrovaným uživatelům může obchodník nabídnout i speciální akce,“ vysvětluje Ivo Mrena.

Slováci se chtějí bavit

Nejvýrazněji meziročně stoupl segment zábavy. Zákazníci si tedy více objednávají společenské hry pro různé věkové kategorie, modely pro skládání i pro dospělé jako auta či letadla, ale i hobby výrobky a dárky.

„Příčin tohoto růstu může být několik. Druhé čtvrtletí 2022 bylo pro tento segment náročnější, protože začala válka na Ukrajině. Roli však paradoxně může hrát i snaha lidí ušetřit. Namísto kina, restaurace či zábavního parku se raději zabaví doma a levněji,“ vysvětluje Ivo Mrena.

Stoupá kosmetika, hudba i erotika

Více se v e-shopech na Shoptetu prodávala také kosmetika a parfémy. „U nich hraje značnou roli cena, kterou si kupující nejjednodušeji porovnají online,“ pokračuje Ivo Mrena.

Zároveň stoupá popularita menších e-shopů a značek, které často prodávají specifickou kosmetiku – ať už vyrobenou v Čechách, výlučně z přírodních složek nebo v bio kvalitě.

Více si Slováci objednávají i zboží spojené s hudbou a filmem, například hudební nástroje či vinylové desky, které zaznamenávají návrat. V růstu ve druhé polovině loňského roku pokračují také erotické pomůcky, klenoty, hodinky či elektronika.

Sběratelské předměty na ústupu

Po loňském prudkém vzrůstu zájmu o sběratelské předměty nastalo letos ochlazení. Oproti druhému čtvrtletí 2022 klesl obrat v tomto segmentu přibližně o polovinu. „Lidé zřejmě chtěli loni i tímto způsobem ochránit své úspory před rekordní inflací, která už dnes postupně klesá,“ soudí Ivo Mrena.

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Shoptet
Tento článek ti přináší

Shoptet

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Retail se mění. Vše je o údajích
3 min. doba čtení

Retail se mění. Vše je o údajích

Nakupování už není jen o předávání hotovosti. V dnešní době chtějí obchody také osobní údaje. Například módní obchody s luxusním zbožím, které začaly u pokladny vyžadovat telefonní čísla. Prý kvůli zasílání elektronických účtenek, což zní docela prakticky. Nebo je to přes čáru?

Redakce Redakce
Přečíst článek
Jak Brexit ovlivnil britský e-commerce?
3 min. doba čtení

Jak Brexit ovlivnil britský e-commerce?

Po odchodu Spojeného království z Evropské unie se místní odvětví e-commerce ocitlo v nové realitě: Brexit přinesl do odvětví výrazné narušení, zejména pro britské značky a maloobchodníky, kteří chtějí rozšířit svou působnost v EU.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+