Švédský oděvní řetězec H&M a německá recyklační skupina Remondis založily společný podnik. Jejich společnost Looper Textile Co se má zaměřit na sběr, třídění a prodej použitého a nepotřebného oblečení a textilu.
“V současné době se v Evropské unii sbírá méně než 40 procent použitého oblečení,” uvedla Emily Bolon, generální ředitelka nové společnosti Looper Textile Co.
“Použité a nepotřebné oblečení je třeba nejprve shromáždit a roztřídit do různých skupin, například podle materiálu nebo typu oděvu, aby mohlo být znovu použito nebo recyklováno. Proto 60 procent spotřebního textilu končí přímo v odpadu,” vysvětluje dále Bolon.
Cíl recyklovat 40 milionů kusů oblečení ročně
Šéf nové společnosti tvrdí, že jakmile bude zavedena infrastruktura a řešení pro sběr a třídění, “posuneme se o krok blíže k oběhovému hospodářství, minimalizujeme produkci oxidu uhličitého a zlepšíme účinnost zdrojů”.
Cílem společnosti Looper je prodloužit životní cyklus přibližně 40 milionů kusů oblečení během roku 2023. Společnost Remondis, která má 50procentní podíl, je tradiční společností zabývající se nakládáním s odpady a disponuje know-how v oblasti velkoobjemového sběru a třídění.
Skupina H&M zase jako první módní společnost spustila globální systém sběru oděvů. Stalo se tak v roce 2013. Prostřednictvím své investiční divize H&M CO:LAB investovala také do společností, které vyvíjejí technologie umožňující recyklaci textilu.
Stažení společnosti H&M z ruského trhu stálo čtvrt miliardy dolarů
Tyto kroky přicházejí v době, kdy se společnost H&M potýká s důsledky ukončení svého podnikání v Rusku.
“Naše rozhodnutí ukončit podnikání v Rusku mělo významný negativní dopad na naše výsledky,” uvedla k výsledkům generální ředitelka Helena Helmerssonová.
“Namísto toho, abychom veškeré náklady přenesli na naše zákazníky, jsme se rozhodli dále posílit naši pozici na trhu. Zvýšení nákladů na suroviny a dopravu spolu s historicky silným americkým dolarem vedlo k velkému nárůstu nákladů na nakupované zboží,” dodala.
Odchod z Ruska a program snižování nákladů stál podnik téměř 252 milionů dolarů a skupina do roku 2022 uzavřela 336 prodejen po celém světě, včetně 175 v Rusku a Bělorusku.
Společnost je však ohledně roku 2023 optimističtější, protože v posledním období od prosince do ledna vzrostly tržby o 5 %.
Credit: Forbes