7min. doba čtení

Seznamy tasků jsou nejlepší pomocníci marketérů. Inspirujte se konkrétními příklady to-do listů

Nadšení, neustálé objevování, sledování trendů. To je jen několik vlastností, které by měli mít dobří marketéři a social media manažeři. Nesmíme však zapomínat na konzistentnost, se kterou vám mohou pomoci právě to-do listy a následné checklisty. Podívejte se s námi, proč je tato prastará metoda stále tak účinná.  

Martina Gáherová Martina Gáherová
Social Media Manager
Seznamy tasků jsou nejlepší pomocníci marketérů. Inspirujte se konkrétními příklady to-do listů

Důvodů je hned několik. Seznamy podobné tomu, co dnes z anglického jazyka nazýváme právě to-do listy, jsou známy již po staletí. Pomáhají nám udržet si dobrý přehled o úkolech, které nás čekají. Díky tomu si můžeme jasně stanovit priority a pracovat efektivněji. 

Napsané body (na papíře nebo v aplikaci) nám pomáhají uvolnit prostor v mysli. Více ho tak dostane například kreativita nebo soustředění a my se nemusíme obávat, že bychom na některý z předem stanovených kroků zapomněli. A pak jsou zde samozřejmě konzistentnost, pocity motivace, dobře vykonané práce a mnoho dalších psychologických faktorů.

To-do listy jsou nejlepším přítelem marketérů

Nezáleží na tom, jestli jste senior nebo začínající junior, sepsání bodů vaší strategie a plánu, třeba i na celý měsíc, vám pomůže při vykonávání vaší práce. Pojďme se na to ale podívat pěkně popořádku.

Měsíční to-do list se z dlouhodobého hlediska vyplatí, zejména kvůli zpětnému přehledu nebo inspiraci (co jsme dělali loni v září?). Každý marketér nebo samostatně pracující social media manažer by měl dobře znát společnost, pro kterou pracuje.

To znamená být ztotožněn s jejími cíli, vizí, brandingem či tone of voice, který používá. Tak si snáze představí všechny aktivity, které ho v následujícím měsíci čekají, a bude si je moci pěkně rozvrhnout.

Marketéři by měli svůj to-do list na další měsíc navrhovat na konci předchozího měsíce, pokud firemní kultura neurčuje jinak. V té chvíli budete zhruba vědět, jaké akce / události vás čekají, zda se zúčastníte slavnostního večera nebo zda vás čeká měsíc výprodejů. Měsíční to-do list marketéra může pro inspiraci vypadat takto:

  • V polovině měsíce – příprava plánu sociálních médií a časového plánu na další měsíc, konzultace s ostatními zaměstnanci, určení důležitých bodů a check-pointů, od kterých se budou odrážet témata dalšího měsíce. Určení témat, typů příspěvků a cílové skupiny. Úprava a optimalizace strategie obsahu na základě analýzy a zpětné vazby.
  • Poslední týden v měsíci – příprava co největšího množství příspěvků/vizuálů, copy textů a newsletterů, které si můžete naplánovat dopředu.
  • První týden v měsíci – příprava reportů a statistik za uplynulý měsíc.
  • Druhý + třetí týden v měsíci – ASAP činnosti, stories, postování aktuálních věcí, novinek, anket, mezinárodních dnů atd. Přehodnocení stávající strategie a úprava podle aktuálních trendů a výkonnosti.
Týdenní podcast UPdate

Vypadá každý den jinak? Nastavte si stabilní body

Nehledě na to, že to-do listy jsou skvělým nástrojem pro dlouhodobé plánování, i ty denní vám pomohou vytvořit si rutinu a zefektivnit pracovní činnosti. Pokud už večer víte, co budete muset druhý den stihnout, nevyvedou vás z míry ani neočekávané situace, kterým budete muset čelit mezi těmito činnostmi. Jak by mohl vypadat příklad denního to-do listu social media manažera?

  • Kontrola publikovaných materiálů,
  • odpovídání na komentáře, odepisování na zprávy,
  • identifikace případných problémů a konzultace s kompetentními osobami,
  • analýza výkonnosti posledních příspěvků pomocí analytických nástrojů,
  • identifikace toho, co fungovalo
  • kontrola a nastavování reklam,
  • spolupráce s týmem na novém obsahu, příprava grafiky/videí/textů,
  • plánování nového obsahu,
  • zapisování inspirace a nápadů z celého dne.

Takový to-do list, přizpůsobený vašim specifickým požadavkům, sice nezajistí, že každý den bude stejný, ale pomůže vám udržet si přehled o jednotlivých činnostech každého dne. A konzistentnost – tu algoritmy sociálních sítí naprosto milují!

Díky checklistům se držíme jedné linie

Na té nejzákladnější úrovni, když si to rozdělíte na malé kousky, si můžete připravit to-do list i pro každý jednotlivý příspěvek. Je velká šance, že pokud se ho budeme držet, zautomatizujeme si práci a budeme v ní lepší a lepší. Může vypadat například takto:

  • Vybrat téma a cílovou skupinu,
  • vybrat / vytvořit obrázky / video,
  • napsat text příspěvku,
  • zařadit do něj emoji,
  • dát si záležet na hashtagech a označeních spolupráce,
  • vytvořte titulek nebo popis, který zaujme vaše sledující,
  • zvolte optimální čas pro zveřejnění příspěvku,
  • pravidelně sledujte komentáře a zprávy u příspěvků,
  • pozorujte celkovou interakci s příspěvkem (lajky, srdíčka, sdílení),
  • sledujte analytické údaje.

Pro zkušené marketéry je tato činnost naprosto rutinní, zejména pokud pracují pro stejnou společnost již delší dobu. Její marketingovou strategii mají v malíčku, proto by je to-do list v tomto případě mohl trošku zdržovat. Pro ně je vhodný spíše zpětný mikronástroj v podobě checklistu. Aby zůstali v jedné linii, je velmi výhodné si vytvořit takzvaný post checklist, kterému podrobí vše, co publikují:

  • Má můj příspěvek jasný cíl?
  • Obsahuje chytlavý nadpis? (Kontrastnější, kontroverznější, motivující ke kliknutí, srozumitelný).
  • Je příspěvek napsán tak, aby mu moji sledující rozuměli?
  • Není příspěvek příliš dlouhý/neobsahuje nadbytečná slova?
  • Vypadá na první pohled stejně jako mé ostatní příspěvky?
  • Zapadá příspěvek do našeho brand manuálu?
  • Obsahuje text základní USP firmy?
  • Vybízí příspěvek sledující k interakci?
  • Má příspěvek přidanou hodnotu?
  • Plánuji příspěvek boostovat?
  • Pozval jsem lidi, kteří reagovali, aby nás začali sledovat?
Novinky z Youtube kanálu Ecommerce Bridge
Přihlásit se k odběru

Nový klient – co udělat jako první?

Než začnete s někým spolupracovat, vždy si také stanovte strategii. Ta se již pomalu stává synonymem pro sociální média a není se čemu divit. Pokud chcete vyniknout, musíte ji mít opravdu v malíčku. Ještě předtím si však vytvořte – ano, opět to-do list. Jedná se o jakýsi seznam úkolů, který byste si měli vždy odškrtnout, než se na 100 % vrhnete do nové spolupráce. Může vypadat například takto:

  • Onboarding proces, seznámení se s klientem a jeho očekáváními,
  • konzultace ohledně cílů značky,
  • podrobná SWOT analýza současného stavu sociálních médií,
  • identifikace oblastí pro zlepšení,
  • návrh kompletní strategie a kampaní,
  • stanovení frekvence příspěvků, typu obsahu,
  • definování cílové skupiny,
  • zkušební tvorba obsahu a konzultace s klientem,
  • vlastní publikování a analýza interakcí s příspěvky.

7 dobrých tipů na závěr

Nedostatečná organizace zvyšuje riziko plýtvání časem a výstup bude i tak méně kvalitní. Plánujte si marketingové úkoly předem. Pak si vše rozdělte na týdenní úkoly a upřednostněte práci s vysokou prioritou, která nepočká. Tento přístup zajistí, že strávíte více času na marketingových úkolech, na kterých záleží. Pamatujte na tyto tipy i do budoucna:

  • Držte se jednoho poutavého a moderního vizuálu – sledující tak na první pohled poznají, že jde o vaši společnost/značku.
  • Na začátku „tlačte na pilu“ – pokud začínáte spravovat sociální sítě novému profilu, publikujte 1 – 2 příspěvky denně. Sledující by měli vidět, že to s nimi myslíte vážně.
  • Inspirujte se ideálem, ale buďte flexibilní – aktuální metriky říkají, že pro úspěšné sítě byste měli publikovat (např. na Instagramu) alespoň 4 příspěvky týdně a 3 stories denně. Berte tato čísla s rezervou, vsaďte na kvalitu a pozorně sledujte, co říkají vaše čísla a co dlouhodobě funguje pro vaše klienty. 
  • Představujte si avatara – pokud máte dobře definovanou cílovou skupinu, představte si při tvorbě obsahu, že mluvíte přímo ke konkrétní osobě, která ji reprezentuje. Co touží slyšet a vidět?
  • Komunita na 1. místě – VŽDY odpovídejte na komentáře, lajkujte sdílení a přesdílejte stories, ve kterých vás někdo označí. Ano, i když to absolutně neladí s vaší vizuální identitou.
  • Buďte přirození – svět sociálních médií se odklání od dokonalosti a retuše. Největší úspěch mají zejména videa, a to ta, která jsou přirozená, s chybičkami na kráse a jednoduchou myšlenkou.
  • Inspirujte se konkurencí – sledujte ostatní profily s podobnou cílovkou a načerpejte inspiraci tam, kde se to nabízí. Máte skvělou fantazii, víme, že dokážete přizpůsobit trendy přesně svému publiku!

 

Sdílet článek
Martina Gáherová
Social Media Manager

Ve full-service marketingové agentuře Bragama pracuji jako Social Media Manager. Mám na starosti sociální sítě různých klientů, ve spolupráci s nimiž vytvářím strategii, obsah či texty příspěvků.

Bragama
Tento článek ti přináší

Bragama

Viac o tejto spoločnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Využijte geolokaci v e-commerce! Návod, jak využít geolokaci k personalizaci obsahu pro zákazníky a zvýšení prodeje
5min. doba čtení

Využijte geolokaci v e-commerce! Návod, jak využít geolokaci k personalizaci obsahu pro zákazníky a zvýšení prodeje

Geolokace v online prostředí je proces určování zeměpisné polohy zařízení, jako je například tablet, chytrý telefon, notebook nebo jiné zařízení připojené k internetu. Tato poloha se obvykle určuje na základě IP adresy zařízení, která poskytuje informace o místě, ze kterého je zařízení připojeno k internetu.

Ondrej Eršek Ondrej Eršek
Data Analyst, Managino
Přečíst článek
Znáte HubSpot či 99designs? Zde je přehled nástrojů, které usnadní práci každému marketérovi
10min. doba čtení

Znáte HubSpot či 99designs? Zde je přehled nástrojů, které usnadní práci každému marketérovi

Celé 21. století je štědré na technologický vývoj. Obory jako věda nebo medicína se posouvají mílovými kroky, ale stejně důležité je i budování obecného povědomí o věcech veřejných. To se daří hlavně díky chytrým marketérům, jejichž funkce je často alfou a omegou fungování každé firmy v roce 2023.  

Martina Gáherová Martina Gáherová
Social Media Manager
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+