Důvodů je hned několik. Seznamy podobné tomu, co dnes z anglického jazyka nazýváme právě to-do listy, jsou známy již po staletí. Pomáhají nám udržet si dobrý přehled o úkolech, které nás čekají. Díky tomu si můžeme jasně stanovit priority a pracovat efektivněji.
Napsané body (na papíře nebo v aplikaci) nám pomáhají uvolnit prostor v mysli. Více ho tak dostane například kreativita nebo soustředění a my se nemusíme obávat, že bychom na některý z předem stanovených kroků zapomněli. A pak jsou zde samozřejmě konzistentnost, pocity motivace, dobře vykonané práce a mnoho dalších psychologických faktorů.
To-do listy jsou nejlepším přítelem marketérů
Nezáleží na tom, jestli jste senior nebo začínající junior, sepsání bodů vaší strategie a plánu, třeba i na celý měsíc, vám pomůže při vykonávání vaší práce. Pojďme se na to ale podívat pěkně popořádku.
Měsíční to-do list se z dlouhodobého hlediska vyplatí, zejména kvůli zpětnému přehledu nebo inspiraci (co jsme dělali loni v září?). Každý marketér nebo samostatně pracující social media manažer by měl dobře znát společnost, pro kterou pracuje.
To znamená být ztotožněn s jejími cíli, vizí, brandingem či tone of voice, který používá. Tak si snáze představí všechny aktivity, které ho v následujícím měsíci čekají, a bude si je moci pěkně rozvrhnout.
Marketéři by měli svůj to-do list na další měsíc navrhovat na konci předchozího měsíce, pokud firemní kultura neurčuje jinak. V té chvíli budete zhruba vědět, jaké akce / události vás čekají, zda se zúčastníte slavnostního večera nebo zda vás čeká měsíc výprodejů. Měsíční to-do list marketéra může pro inspiraci vypadat takto:
- V polovině měsíce – příprava plánu sociálních médií a časového plánu na další měsíc, konzultace s ostatními zaměstnanci, určení důležitých bodů a check-pointů, od kterých se budou odrážet témata dalšího měsíce. Určení témat, typů příspěvků a cílové skupiny. Úprava a optimalizace strategie obsahu na základě analýzy a zpětné vazby.
- Poslední týden v měsíci – příprava co největšího množství příspěvků/vizuálů, copy textů a newsletterů, které si můžete naplánovat dopředu.
- První týden v měsíci – příprava reportů a statistik za uplynulý měsíc.
- Druhý + třetí týden v měsíci – ASAP činnosti, stories, postování aktuálních věcí, novinek, anket, mezinárodních dnů atd. Přehodnocení stávající strategie a úprava podle aktuálních trendů a výkonnosti.
Vypadá každý den jinak? Nastavte si stabilní body
Nehledě na to, že to-do listy jsou skvělým nástrojem pro dlouhodobé plánování, i ty denní vám pomohou vytvořit si rutinu a zefektivnit pracovní činnosti. Pokud už večer víte, co budete muset druhý den stihnout, nevyvedou vás z míry ani neočekávané situace, kterým budete muset čelit mezi těmito činnostmi. Jak by mohl vypadat příklad denního to-do listu social media manažera?
- Kontrola publikovaných materiálů,
- odpovídání na komentáře, odepisování na zprávy,
- identifikace případných problémů a konzultace s kompetentními osobami,
- analýza výkonnosti posledních příspěvků pomocí analytických nástrojů,
- identifikace toho, co fungovalo
- kontrola a nastavování reklam,
- spolupráce s týmem na novém obsahu, příprava grafiky/videí/textů,
- plánování nového obsahu,
- zapisování inspirace a nápadů z celého dne.
Takový to-do list, přizpůsobený vašim specifickým požadavkům, sice nezajistí, že každý den bude stejný, ale pomůže vám udržet si přehled o jednotlivých činnostech každého dne. A konzistentnost – tu algoritmy sociálních sítí naprosto milují!
Díky checklistům se držíme jedné linie
Na té nejzákladnější úrovni, když si to rozdělíte na malé kousky, si můžete připravit to-do list i pro každý jednotlivý příspěvek. Je velká šance, že pokud se ho budeme držet, zautomatizujeme si práci a budeme v ní lepší a lepší. Může vypadat například takto:
- Vybrat téma a cílovou skupinu,
- vybrat / vytvořit obrázky / video,
- napsat text příspěvku,
- zařadit do něj emoji,
- dát si záležet na hashtagech a označeních spolupráce,
- vytvořte titulek nebo popis, který zaujme vaše sledující,
- zvolte optimální čas pro zveřejnění příspěvku,
- pravidelně sledujte komentáře a zprávy u příspěvků,
- pozorujte celkovou interakci s příspěvkem (lajky, srdíčka, sdílení),
- sledujte analytické údaje.
Pro zkušené marketéry je tato činnost naprosto rutinní, zejména pokud pracují pro stejnou společnost již delší dobu. Její marketingovou strategii mají v malíčku, proto by je to-do list v tomto případě mohl trošku zdržovat. Pro ně je vhodný spíše zpětný mikronástroj v podobě checklistu. Aby zůstali v jedné linii, je velmi výhodné si vytvořit takzvaný post checklist, kterému podrobí vše, co publikují:
- Má můj příspěvek jasný cíl?
- Obsahuje chytlavý nadpis? (Kontrastnější, kontroverznější, motivující ke kliknutí, srozumitelný).
- Je příspěvek napsán tak, aby mu moji sledující rozuměli?
- Není příspěvek příliš dlouhý/neobsahuje nadbytečná slova?
- Vypadá na první pohled stejně jako mé ostatní příspěvky?
- Zapadá příspěvek do našeho brand manuálu?
- Obsahuje text základní USP firmy?
- Vybízí příspěvek sledující k interakci?
- Má příspěvek přidanou hodnotu?
- Plánuji příspěvek boostovat?
- Pozval jsem lidi, kteří reagovali, aby nás začali sledovat?
Nový klient – co udělat jako první?
Než začnete s někým spolupracovat, vždy si také stanovte strategii. Ta se již pomalu stává synonymem pro sociální média a není se čemu divit. Pokud chcete vyniknout, musíte ji mít opravdu v malíčku. Ještě předtím si však vytvořte – ano, opět to-do list. Jedná se o jakýsi seznam úkolů, který byste si měli vždy odškrtnout, než se na 100 % vrhnete do nové spolupráce. Může vypadat například takto:
- Onboarding proces, seznámení se s klientem a jeho očekáváními,
- konzultace ohledně cílů značky,
- podrobná SWOT analýza současného stavu sociálních médií,
- identifikace oblastí pro zlepšení,
- návrh kompletní strategie a kampaní,
- stanovení frekvence příspěvků, typu obsahu,
- definování cílové skupiny,
- zkušební tvorba obsahu a konzultace s klientem,
- vlastní publikování a analýza interakcí s příspěvky.
7 dobrých tipů na závěr
Nedostatečná organizace zvyšuje riziko plýtvání časem a výstup bude i tak méně kvalitní. Plánujte si marketingové úkoly předem. Pak si vše rozdělte na týdenní úkoly a upřednostněte práci s vysokou prioritou, která nepočká. Tento přístup zajistí, že strávíte více času na marketingových úkolech, na kterých záleží. Pamatujte na tyto tipy i do budoucna:
- Držte se jednoho poutavého a moderního vizuálu – sledující tak na první pohled poznají, že jde o vaši společnost/značku.
- Na začátku „tlačte na pilu“ – pokud začínáte spravovat sociální sítě novému profilu, publikujte 1 – 2 příspěvky denně. Sledující by měli vidět, že to s nimi myslíte vážně.
- Inspirujte se ideálem, ale buďte flexibilní – aktuální metriky říkají, že pro úspěšné sítě byste měli publikovat (např. na Instagramu) alespoň 4 příspěvky týdně a 3 stories denně. Berte tato čísla s rezervou, vsaďte na kvalitu a pozorně sledujte, co říkají vaše čísla a co dlouhodobě funguje pro vaše klienty.
- Představujte si avatara – pokud máte dobře definovanou cílovou skupinu, představte si při tvorbě obsahu, že mluvíte přímo ke konkrétní osobě, která ji reprezentuje. Co touží slyšet a vidět?
- Komunita na 1. místě – VŽDY odpovídejte na komentáře, lajkujte sdílení a přesdílejte stories, ve kterých vás někdo označí. Ano, i když to absolutně neladí s vaší vizuální identitou.
- Buďte přirození – svět sociálních médií se odklání od dokonalosti a retuše. Největší úspěch mají zejména videa, a to ta, která jsou přirozená, s chybičkami na kráse a jednoduchou myšlenkou.
- Inspirujte se konkurencí – sledujte ostatní profily s podobnou cílovkou a načerpejte inspiraci tam, kde se to nabízí. Máte skvělou fantazii, víme, že dokážete přizpůsobit trendy přesně svému publiku!