5min. doba čtení

Rychlý přehled e-commerce centrální Evropy

Počet obyvatel České republiky, Slovenska, Maďarska a Polska přesahuje 60 milionů. Více než polovina z nich nakupuje on-line a jejich počet se neustále zvyšuje. Před rozhodnutím expandovat do zahraničí se však vyplatí důkladně prověřit nákupní preference a zvyky spotřebitelů.

Rychlý přehled e-commerce centrální Evropy

 Česká republika 

Počet uživatelů internetu v České republice se v letech 2020 až 2021 zvýšil o 123 000 (+1,3 %). Jen v lednu 2021 bylo v České republice 9,43 milionu uživatelů internetu, přičemž míra využívání internetu byla 88,0 %. Česká republika má nejvyšší počet internetových obchodů na obyvatele v Evropě. Odhaduje se, že do konce roku 2021 jich bylo přibližně 50 000. Čeští spotřebitelé si tak mohou vybírat z široké nabídky lokálních e-shopů a místní prodejci je hýčkají. Pokud chcete získat zákazníky, musíte být pečliví a profesionální, protože zákazníci jsou zvyklí na vysoký standard internetových obchodů. Musíte počítat s tím, že místní a zahraniční konkurenti působící na tomto trhu nabízejí prostředí plně přizpůsobené místním podmínkám a komunikují v místním jazyce. 

Slovensko

V lednu 2021 bylo na Slovensku 4,64 milionu uživatelů internetu. V letech 2020 až 2021 se počet uživatelů internetu zvýšil o 111 000 (+2,4 %), přičemž míra používání internetu byla 85,0 %. Vzhledem ke kulturní podobnosti s Českou republikou rozumí slovenští spotřebitelé internetovým obchodům v češtině a využívají jejich internetové obchody i porovnávače cen. Konkurenční ceny jsou důležité na všech trzích, ale na slovenském trhu jsou obzvláště důležité. Další otázkou, kterou je třeba zvážit, je způsob uvádění certifikátu pravosti při dodávání značkových výrobků.  

Maďarsko 

Maďarský trh elektronického podnikání má velký potenciál rozvoje. K rozkvětu maďarského elektronického obchodu přispěly některé technologické inovace, širší sortiment zboží a vyšší kvalita služeb. 97 % obyvatel Maďarska ve věku 25–34 let používá internet denně, přičemž v mladší generaci ve věku 16–24 let je to 94 %. Tyto věkové kategorie jsou klíčovým segmentem pro nadcházející roky, protože jsou v produktivním věku a jejich zájem a náchylnost nakupovat online roste. Starší generace Maďarů nezaostávají. Ve věkové skupině 35–44 let používá internet denně 86 % lidí, ve věkové skupině 45–54 let 82 % a ve věkové skupině 55+ je na internetu aktivní 71 % lidí. Jelikož tento trh ještě není nasycen takovým množstvím internetových obchodů jako sousední trhy (přibližně 6 500 e-shopů), stále více Maďarů se rozhoduje nakupovat online na sousedních trzích. Relativně nízký počet e-shopů na obyvatele je zároveň příležitostí, jak prorazit na novém trhu. 

Polsko 

V Polsku je celkem 27,8 milionu uživatelů internetu. Přibližně 22 milionů upřednostňuje online nakupování přes chytré telefony a tablety. I proto je velmi důležité mít upravenou stránku pro prohlížení na mobilních zařízeních, což vám zvýší konverze v e-shopu. Až 40 % Poláků nikdy nenakupovalo v zahraničí přes internet. Zároveň jen něco přes 10 % polských e-shopů prodává v zahraničí. Tím se Polsko spolu s Rumunskem stává jednou ze zemí s nejnižší úrovní přeshraničních elektronických transakcí v EU. I toto je důvod, proč je správně zvládnutá lokalizace klíčem k úspěchu v Polsku. 

Klíčové faktory pro CE region 

V tomto regionu je v porovnání s ostatními západními a skandinávskými zeměmi EU cena stále důležitým faktorem při nákupu a rozhodování. Stejně důležitá je i rychlost doručení a správný výběr možností doručení – zákazníci jsou zvyklí, že jim zboží přijde do 1 až 3 pracovních dní. Pokud je doručení zdarma nebo jsou náklady nízké, akceptují i ​​delší dodací lhůty, obvykle do 5 pracovních dnů. 

Důležitá je také místní verze internetového obchodu s místním zákaznickým servisem. Maďaři jsou v tomto směru obzvlášť citliví a příliš nedůvěřují nepřeloženým internetovým obchodům.

Spotřebitelé očekávají možnost bezplatného vrácení zboží, což se projevuje zejména v módním průmyslu. A pokud musí za vrácení zaplatit sami – měli by obdržet místní zpáteční adresu nebo přiloženou přepravní etiketu. Je také důležité, aby byly informace o postupu vrácení zboží jasně uvedeny v internetovém obchodě. 

V materiálu jsou použity údaje ze zprávy „Guide to e-exports do Czech Republic, Slovakia and Hungary“ od společnosti Makes You Local.

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
4min. doba čtení

Týdenní přehled Ecommerce Bridge

Dnes vám přineseme pohled předsedy představenstva společnosti Tesco Johna Allana na současné dodavatelské praktiky, povíme si o službě Amazon Smile a prozradíme vám něco málo o novém online tržišti, které ještě letos otevře společnost Kaufland. 

Redakce Redakce
Přečíst článek