3min. doba čtení

ROI – návratnost investic

Návratnost investic (anglicky Return On Investments – ROI) je jedním ze základních ukazatelů profitability investic a úspěšnosti kampaně či webu obecně. Dá se vztáhnout k celé kampani, kanálu i sdělení. ROI udává výnos v procentech z utracené částky. Marketing operuje s pojmem aritmetická návratnost investice (neboli výnos). Pro výpočty ve vědeckých výzkumech se uvádí logaritmická návratnost investic.

Vladimír Hlaváček Vladimír Hlaváček
Key Account manager a Client Unit Leader v H1.cz
ROI – návratnost investic

Aritmetická návratnost investic

ROI se počítá jako čistý zisk dělený kapitálem vynaloženým k jeho dosažení, který se násobí 100. Výsledek se udává v  procentech, a dá se jím vyjádřit výkonnost v podstatě jakéhokoli podnikání, úspěšnost jakékoli investice.

ROI vzorec

ROI (%) = (čistý zisk / investice) * 100

ROI kalkulačka

Příklad využití ROI v praxi:

Zadání:

Prodáváte cedrové napínáky Bexley, z každého prodeje máte 200 Kč. Platíte si PPC reklamu, jeden návštěvník vás stojí 5 Kč. Protože jde o relativně unikátní produkt, máte konverzní poměr 5 %.

ROI se počítá jako čistý zisk dělený kapitálem vynaloženým k jeho dosažení, který se násobí 100.

Výpočet ROI:

Prodej jednoho páru cedrových napínáků Bexley 100 Kč (20 návštěvníků po 5 Kč), výnos je 200 Kč. ROI tedy bude 200 (zisk) / 100 (investice) = 200 %.(Nezapomeňte, že výsledek je v procentech – tj. vynásobte ho 100! ). Jakmile vyjde výsledek nad 100 %, znamená to, že vám ROI vyšla pozitivně a vyděláváte. Prodej napínáků se vám tedy vyplácí. Pokud ROI vyjde pod 100 %, znamená to, že vám to ekonomicky nevychází a jste ve ztrátě.

Upozornění: Je důležité, abyste dodržovali následující doporučení:

  • Hodnoty mějte vždy ve stejné měně a ve stejné daňové sazbě (např. v CZK a bez DPH)
  • Upozorňujeme, že jde o čistý zisk, takže ještě lepší je správný tento vzorek

ROI (%) = ((zisk – investice ) / investice) * 100

Kalkulačka návratnosti investice

Výpočet míry výnosnosti investice určí čistý zisk z vytvoření investice/kampaně, která přináší pravidelné výnosy a vyžaduje pravidelné náklady na fungování.

Kalkulačka míry výnosnosti investice

Sdílet článek
Vladimír Hlaváček
Key Account manager a Client Unit Leader v H1.cz

Vladimír zastává v Hájedničce pozici Key account managera a Client Unit Leadera. Největší pracovní radost pro něj představuje spokojenost klienta a jeho efektivně vynaložené investice. Sám už několik let provozuje vlastní e-shop. Díky tomu, že se mu z nuly podařilo vybudovat úspěšný byznys, se nyní může o své zkušenosti dělit s ostatními prostřednictvím školení zaměřeného na propagaci pro e-shopy.

H1.cz
Tento článek ti přináší

H1.cz

H1.cz poskytuje analytické, poradenské, vzdělávací a kreativní služby v online marketingu. Zaměřujeme se na optimalizace pro vyhledávače (SEO), reklamu ve vyhledávačích a v obsahu (PPC a RTB), sociální sítě, internetové obchodní strategie, webová analytika a copywriting.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
4min. doba čtení

Tipy na šikovné online nástroje pro cílení vaší reklamy

Ano, všichni známe a pravděpodobně i řešíme firemní účty na Facebooku, Instagramu a LinkedIn. TikTok je vzhledem k průměrnému věku uživatelů poněkud kontroverznější, ale při rozumném používání je to velmi účinný marketingový nástroj s více než miliardou aktivních uživatelů. Sociální sítě jsou ve světě reklamy neprůstřelnou klasikou, ale nejsou zdaleka jedinou platformou, kde se dá […]

Naďa Csillagová Naďa Csillagová
Marketing Manager at Besteron
Přečíst článek
12min. doba čtení

Která sociální síť je pro vás a vaši firmu nejvhodnější? Zjistěte, kde se soustřeďuje vaše publikum

Někdy se můžete snažit sebevíc, ale výsledky stejně nebudou takové, jaké byste očekávali. Pokud váš byznys neroste tak, jak byste si přáli, a to i v případě sponzorovaných nebo nesponzorovaných příspěvků na sociálních sítích, možná publikujete na špatném místě a ve špatný čas. 

Peter Habánek Peter Habánek
Managing Director v Bragama
Přečíst článek
5min. doba čtení

Jak může neuromarketing pomoci vaší firmě?

Obchodníci si lámou hlavu nad tím, jak přesvědčit zákazníky k nákupu. Existuje mnoho případových studií, jak pozitivně ovlivnit chování spotřebitelů. Dokážeme někdy nahlédnout do hlavy zákazníka? Už teď nám může hodně říci neuromarketing.

Přečíst článek