Retail média jsou u nás stále novinkou, i když se pojem skloňuje již delší dobu. Tesco Media spojuje odborné znalosti Tesco a dunnhumby, přičemž využívá data z programu Clubcard, který pokrývá 1,1 milionu domácností, k hlubšímu pochopení zákaznického chování a jejich oslovení ve správném momentě. O tom, jak se retail média začínají využívat v praxi i na Slovensku, říká David Puha, Retail Media Sales Lead z Tesco Media. David s tématem retail média vystoupí i v rámci Masterclass na konferenci Marketing RULEZZ 2024.
Retail média jsou relativně čerstvou novinkou v online reklamě na Slovensku, ale v zahraničí i zřetelným trendem, který přináší hmatatelné výsledky. Co bylo u vás tou motivací, že vy, jako Tesco jste se v ČR a SR do toho pustili jako první na našich trzích?
DP: Tesco patří k lídrům v zavádění inovací, které nás na trhu odlišují v očích zákazníků. Jelikož spokojenost zákazníků je pro nás na prvním místě, snažíme se neustále přinášet nové a pohodlnější způsoby nakupování. Jako první maloobchodník na Slovensku jsme v roce 2010 zavedli možnost nákupu i prostřednictvím samoobslužných pokladen. Kromě toho Tesco jako první v roce 2016 zavedlo službu Scan&Shop a Scan&Shop Mobile. Hlavní inovací v prodejnách je umístění 84 digitálních obrazovek ve 28 prodejnách Tesco napříč Slovenskem. Tato iniciativa otevírá dveře pro multikanálové a inspirativní kampaně, které výrazně zvyšují návštěvnost zákazníků a povědomí o značce produktu.
Co je tím hlavním benefitem retail médií, jak fungují a jaké formáty se využívají v rámci vaší sítě? A pro jaké klienty jsou určeny?
DP: Retail média nabízejí několik výhod. Největším přínosem je možnost komunikovat se zákazníkem přesně v momentě, kdy plánuje nákup nebo již přímo nakupuje. Navíc komunikace i samotný nákup probíhají v rámci jednoho uzavřeného ekosystému, což umožňuje mnohem přesněji sledovat dosah kampaně a její vliv na prodejní výsledky, v porovnání například s klasickou outdoorovou reklamou. Portfolio Tesco Media pokrývá celý nákupní proces zákazníka – od fáze plánování nákupu, kdy si zákazník vybírá kupony v aplikaci Clubcard (s různými digitálními formáty), přes digitální obrazovky v obchodech, které umožňují komunikaci prostřednictvím atraktivních video formátů, až po kreativní POS komunikaci přímo na místě, kde zákazník najde konkrétní produkt.
Umíte dokumentovat, jaké výsledky přinášejí retail média, jak se měří výstupy a jak klientům umíte prokázat jejich účinek či efektivitu?
DP: Formáty Tesco Media podporují nejen taktické cíle (podpora prodeje), ale i strategické cíle (zvýšení povědomí). Podle toho, jestli klient sleduje taktické nebo strategické cíle, dokážeme také měřit výsledky kampaní. Díky údajům z Clubcard dokážeme přesně vyhodnotit efektivitu kampaně a připravit další doporučení. Fungujeme v uzavřeném systému, což nám umožňuje přesně sledovat a měřit vliv našich kampaní od začátku až do konce. Naše nejnovější inovace nám umožňují efektivně reagovat na celou řadu marketingových klíčových ukazatelů výkonnosti, od budování povědomí o značce až po zvyšování počtu zákazníků, kteří se k nám vracejí. V roce 2023 přinesly Tesco Media kampaně v průměru 20% zvýšení prodeje, přičemž dosáhly průměrného zásahu 2,5 milionu lidí. Obrazovky nabízejí pestřejší a poutavější obsah, což se setkalo s vyšší návštěvností is pozitivní zpětnou vazbou od zákazníků. Kampaně využívající obrazovky vykázaly růst o 33 % a zvýšily počet lidí, kteří si výrobek zakoupili, o 34 %. Pohyblivá reklama je zároveň 2,5krát účinnější než statické displeje a více upoutá pozornost zákazníků.
Jaké konkrétní kroky podniká Tesco v oblasti rozšiřování mediální sítě a jak plánujete využít multikanálové kampaně ke zvýšení prodeje?
DP: Společnost Tesco rozšiřuje svou mediální síť o digitální obrazovky, aby vyhověla měnícím se požadavkům dnešní doby. Rozšíření mediálních nástrojů zvýší účinnost kampaní a návštěvnosti, neboť multikanálové kampaně trvale vykazují vyšší návratnost. Zákazníci, kteří jsou ovlivňováni třemi mediálními kanály, mají 3,8krát větší pravděpodobnost, že si vyberou danou společnost, než ti, kteří jsou ovlivňováni pouze jedním kanálem. Zákazníci, kteří jsou ovlivněni čtyřmi kanály, mají 5,3krát větší pravděpodobnost, že si něco vyberou, v porovnání s těmi, kteří jsou ovlivněni pouze jedním kanálem.
A na závěr: Proč by mail účastníci konference Marketing RULEZZ přijít na váš Masterclass, případně do stánku a co se tam dozvědí?
DP: Návštěvníci našeho Masterclass se seznámí s různými formami retail médií a jejich využitím v rámci zákaznické cesty. Kromě toho se zaměříme na aktuální data a ukážeme si, jak plánovat kampaně tak, aby oslovily zákazníky ve správný čas a na správném místě. Na závěr si účastníci budou moci otestovat své znalosti a zapojit se do soutěže o různé pochoutky z řady Tesco Finest.
Jelikož fyzická kapacita konference Marketing RULEZZ 2024 je aktuálně naplněna, nabízíme možnost ji sledovat prostřednictvím livestreamu.
Tisková zpráva