
Online prodeje na Black Friday dosáhly působivé výše 16,4 miliardy dolarů v USA a 70,9 miliardy dolarů celosvětově. “Výsledky online prodeje na Black Friday předčily očekávání všech vedoucích pracovníků maloobchodu. Maloobchodníci zintenzivnili svou hru na slevy a zákazníci zase klikali na tlačítko “koupit”,” vysvětluje Rob Garf, viceprezident a generální ředitel pro maloobchod.
Po nevýrazných nabídkách na začátku sezóny přilákal spotřebitele k nákupu na Black Friday neustálý nápor větších slev, které směřovaly zejména do digitálních kanálů a online prodeje díky tomu prudce vzrostly:
– Globálně: +8 %
– USA: +9 %
– Evropa: +8 %
Nejvýkonnější vertikály z hlediska online prodeje na Black Friday
Nejvyšší globální nárůst online prodeje:
- Obuv: +23 %
- Zdraví a krása: +21 %
- Péče o pleť: +20 %
Nejvyšší nárůst prodeje v USA:
- Obuv a kabelky: +22 % Nejvyšší růst prodejů v USA
- Sportovní zboží: +21 %
- Zdraví a krása (dohromady): +17 %
Nejvyšší růst prodeje v EU:
- Zdraví a krása (dohromady): +22 %
- Obuv a kabelky: +21 %
- Domácnost (dohromady): +10 %
Míra slev se celosvětově zvýšila na 28 % a v USA na 30 %, což představuje zatím nejlepší nabídku ve sváteční sezóně. Vertikály s nejvyššími slevami na Black Friday na celém světě byly:
Nejvyšší globální míry slev:
- Kosmetika: 40 %
- Aktivní oblečení: 34 %
- Všeobecné oblečení: 34 %
Nejvyšší míry slev v USA:
- Všeobecné oblečení: 39 %
- Zdraví a krása: 35 %
- Domov: 25 %
Nejvyšší slevy v EU:
- Všeobecné oblečení: 27 %
- Aktivní oblečení a obuv: 26 %
- Luxusní kabelky a oděvy = 26 %
Spotřebitelé, kteří byli na cestách, používali na Black Friday k online nakupování své mobilní telefony. Po útlumu během pandemie (kdy lidé doma vyměnili pohodlí mobilu za vizuální zážitek z počítače) dosáhl mobilní nákup na black Friday 2023 historického maxima:
2017: 61 % digitálního provozu
2018: 67 % digitálního provozu
2019: 76 % digitálního provozu
2020: 75 % digitálního provozu
2021: 75 % digitálního provozu
2022: 76 % digitálního provozu
2023: 79 % digitálního provozu
“Mobilní telefon se stal dálkovým ovladačem pro sváteční nákupy, který spojuje spotřebitele se značkami při jejich pohybu napříč online i offline kanály.”
Rob Garf, viceprezident a generální ředitel pro maloobchod
Údaje vychází z globálních nákupních dat Salesforce od více než 1,5 miliardy spotřebitelů, a také z dat o vánočních nákupech, založených na informacích z Commerce Cloud.