Vrácení zboží může mít významný dopad na spokojenost zákazníků, vnímání značky a v její důvěru. Otevřený přístup k vracení zboží, kdy se prodejce na nic neptá, se sice může zdát flexibilní, ale ve skutečnosti si škodí.
Maloobchodník musí vědět, proč zákazníci vracejí výrobky. To mu umožňuje zlepšit kvalitu a sortiment nabízených výrobků a řešit vznikající problémy.
Kromě toho je dalším klíčovým faktorem finanční hledisko – ochrana proti podvodům a efektivní řízení zásob mohou pomoci zvýšit marže.
Transparentní komunikace
Zásady vrácení zboží jsou sice důležité, ale ještě důležitější je způsob, jakým jsou sdělovány. Pokud si například zákazník koupí výrobek online a zjistí, že jej nemůže vrátit v kamenném obchodě, bude to pro něj negativní zkušenost bez ohledu na velkorysost zásad. Stejně negativní jsou i složité pokyny k balení a odesílání vráceného zboží.
“Způsob, jakým komunikujete o procesu vracení zboží, má větší vliv na kvalitu zákaznickou zkušenost než samotné zásady vracení zboží,” říká Kassi Socha, ředitelka analytického oddělení výzkumné a poradenské společnosti Gartner.
Moderní přístup k výnosům se zaměřuje na minimalizaci jejich počtu. Pokud je zákazník spokojen již při nákupu, je to pozitivní nejen pro něj, ale i pro finanční výsledky společnosti. Poskytování podrobných informací o výrobku a využívání technologií, jako je virtuální realita, může pomoci snížit počet vrácených výrobků.
Další důležitou věcí je, že zákazník již nemusí výrobek vracet, proces by měl být bezproblémový. Stojí také za zvážení rozšíření možností vrácení zboží nad rámec tradičních metod, například vrácení přímo z vozu (curbside returns).
Komunikace ohledně reklamací a vrácení zboží musí být jednoduchá a transparentní – skrývání podmínek na stránkách s nejčastějšími dotazy je přinejmenším podivné. Zásady vracení zboží mají své místo na stránkách kategorií, na stránkách produktů nebo během procesu objednávky.
Očekává se, že v budoucnu budou prodejci hledat způsoby, jak rozšířit možnosti vrácení zboží a zjednodušit komunikaci o zásadách vrácení zboží. To znamená větší transparentnost a zjednodušení komunikace, což může přispět k lepší zákaznické zkušenosti a zvýšení loajality zákazníků.
Protože tam, kde je vysoká konkurence, je důležité nabízet zákazníkům nejen kvalitní výrobky, ale také jednoduchý a transparentní proces nákupu a vrácení zboží.