Slováci chtějí mít své nezávislé příjmy, nechystají se ukončit online podnikání
Z množství respondentů, kteří se průzkumu zúčastnili, téměř třetina uvedla, že důvodem online podnikání byla touha mít svůj vlastní bysnys. Celkem 31 % e-shopařů v našem zeměpisném pásmu vstoupilo na trh s jedinečným produktem nebo službou.
Téměř desetina e-shopů uvedla, že důvodem jejich založení byla koronakrize. Po zlaté éře e-shopů (protože kromě nezbytných věcí nebylo někdy možné jiné než online nakupování) ji vystřídala nejistá situace spojená s válkou na Ukrajině a také vysoká inflace, která na přelomu roku místy dosáhla 15 %.
Podle průzkumu však majitelé a provozovatelé e-shopů na Slovensku nehází flintu do žita. Pouze 2 % jejich majitelů uvažují o prodeji svého e-shopu v krátkodobém horizontu. Více než dvě třetiny z nich naopak plánují nastavit své online podnikání tak, aby bylo přínosné i pro jejich následovníky.
Meziroční čísla a skromná vánoční očekávání
Po pandemii se nákupní síla vrátila i do kamenných prodejen. Více než polovina e-shopů prodejnu používá jako další ze svých byznys kanálů, téměř třetina ji nemá. V prvním případě platí, že více obratu generuje e-shop než prodejna, a to dokonce u 63 % případů. Miska vah se vyrovnává a také přiklání na stranu kamenných prodejen u téměř patnácti procent e-shopů.
E-shopy meziročně čelily poklesu tržeb
Více než polovina respondentů pocítila snížení zájmu o své zboží nebo služby. Situace na zahraničních trzích rovněž způsobila nemalé výpadky na straně dodavatelů a problémy s cash-flow. Přibližně třetina e-shopů také zaznamenala komplikace způsobené značnými náklady na energie.
Všechny tyto faktory způsobily, že v případě e-shopů, které pocítily negativní dopad na své příjmy, třetině respondentů klesly tržby do 15 %. Další třetině od 16 – 30 % a zbývající více než třetina zaznamenala pokles v rozmezí od 31 až do 60 %. Nárůst tržeb v meziročním srovnání pocítilo jen 11 % ze všech dotázaných respondentů.
Vánoční očekávání e-shopařů jsou skeptická
To, co pokleslo, nejsou jen tržby, ale také nadšení z nejvýnosnějšího období roku. Pro drtivou většinu e-shopů je 4. čtvrtletí jedním z nejlepších období v roce. Zatímco loni tři čtvrtiny účastníků průzkumu E-shop Barometr očekávaly meziroční nárůst tržeb, letos zavládl výrazný pesimismus.
Přibližně 45 % respondentů se připravuje na pokles, v nejhorším scénáři dokonce o polovinu, a 22 % z nich věří ve srovnatelný výsledek. V podobném duchu se nese i očekávaná průměrná výše nákupu. Zatímco před Vánocemi v roce 2021 očekával nárůst tohoto čísla téměř každý e-shop, dnes je to už jen polovina a většina počítá s nárůstem jen do výše 20 %.
Expanze a vyladěný zákaznický servis jako možné řešení nepříznivé situace
Nejdůležitějšími oblastmi, do kterých e-shopy v uplynulém roce investovaly, byly propagace a reklama, lepší funkčnost nebo dokonce lidské zdroje (téměř polovina respondentů). Významným faktorem, podle kterého online podnikatelé zvažují svá rozhodnutí, je zpětná vazba návštěvníků webových stránek.
Pravidelně ji vyhodnocuje až 64 % účastníků průzkumu. Dominantním nástrojem je zejména zprostředkovaný e-mail o míře spokojenosti prostřednictvím srovnávače Heureka nebo hodnocení spokojenosti přímo na stránkách e-shopu.
Zákaznický servis a přehledné reklamace jako konkurenční výhoda
Zejména díky zpětné vazbě může e-shop doladit své slabé stránky a zjistit očekávání svých zákazníků. Hlavní roli v tom, aby zákazník znovu nakoupil, přisuzují tři čtvrtiny respondentů kvalitnímu zákaznickému a reklamačnímu servisu. Téměř stejně důležitý je podle průzkumu přehledný e-shop a jeho design.
Polovina e-shopařů klade důraz také na dostatečně širokou nabídku produktů a služeb a atraktivní věrnostní systém. Navzdory současné situaci jsou nižší ceny důležité při opětovném nákupu jen u 24 % účastníků.
Expanze přináší nové příležitosti
O expanzi do zahraničí zatím neuvažuje 29 % dotázaných. Zbývající část již v zahraničí podniká, plánuje podnikat nebo o tom uvažuje v blízké budoucnosti. Čtvrtinový podíl ze zemí, kde respondenti se svým online podnikáním kromě Slovenska působí, si ukrojila Česká republika, 24 % z nich uvedlo i další země.
E-shopy, které jsou ve fázi úvah, však zatím nemají přesnou představu o způsobu financování těchto kroků – 20 % z nich by potřebné investice pravděpodobně realizovalo úvěrem od finanční instituce a pouze 6 % s případným investorem.
Průzkumu E-shop Barometr se zúčastnil vzorek 55 respondentů, kteří se zabývají prodejem širokého spektra produktů a služeb koncovým zákazníkům, ale i v oblasti B2B. Průzkum byl proveden formou dotazníků v měsících listopad a prosinec 2022 na rozmanitém vzorku e-shopů – od nově založených až po ty, které jsou na trhu více než pět let.