5 min. doba čtení

Průzkum slovenských e-shopů (E-shop Barometr 2022)

E-shop Barometr je pravidelný průzkum realizovaný mezi slovenskými e-shopy s různorodou nabídkou produktů a služeb. I uplynulý sedmý ročník, pod taktovkou ui42 ve spolupráci s KPMG na Slovensku, přinesl náhled pod pokličku slovenské e-commerce scény. Přečtěte si, jaká očekávání měli e-shopaři od Vánoc poznamenaných energetickou krizí a vysokou inflací. Jaké kroky například plánují podniknout v nadcházejícím roce?

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director, ui42
Průzkum slovenských e-shopů (E-shop Barometr 2022)

Slováci chtějí mít své nezávislé příjmy, nechystají se ukončit online podnikání 

Z množství respondentů, kteří se průzkumu zúčastnili, téměř třetina uvedla, že důvodem online podnikání byla touha mít svůj vlastní bysnys. Celkem 31 % e-shopařů v našem zeměpisném pásmu vstoupilo na trh s jedinečným produktem nebo službou.

Téměř desetina e-shopů uvedla, že důvodem jejich založení byla koronakrize. Po zlaté éře e-shopů (protože kromě nezbytných věcí nebylo někdy možné jiné než online nakupování) ji vystřídala nejistá situace spojená s válkou na Ukrajině a také vysoká inflace, která na přelomu roku místy dosáhla 15 %. 

Podle průzkumu však majitelé a provozovatelé e-shopů na Slovensku nehází flintu do žita. Pouze 2 % jejich majitelů uvažují o prodeji svého e-shopu v krátkodobém horizontu. Více než dvě třetiny z nich naopak plánují nastavit své online podnikání tak, aby bylo přínosné i pro jejich následovníky. 

Meziroční čísla a skromná vánoční očekávání

Po pandemii se nákupní síla vrátila i do kamenných prodejen. Více než polovina e-shopů prodejnu používá jako další ze svých byznys kanálů, téměř třetina ji nemá. V prvním případě platí, že více obratu generuje e-shop než prodejna, a to dokonce u 63 % případů. Miska vah se vyrovnává a také přiklání na stranu kamenných prodejen u téměř patnácti procent e-shopů.

E-shopy meziročně čelily poklesu tržeb

Více než polovina respondentů pocítila snížení zájmu o své zboží nebo služby. Situace na zahraničních trzích rovněž způsobila nemalé výpadky na straně dodavatelů a problémy s cash-flow. Přibližně třetina e-shopů také zaznamenala komplikace způsobené značnými náklady na energie.

Všechny tyto faktory způsobily, že v případě e-shopů, které pocítily negativní dopad na své příjmy, třetině respondentů klesly tržby do 15 %. Další třetině od 16 – 30 % a zbývající více než třetina zaznamenala pokles v rozmezí od 31 až do 60 %. Nárůst tržeb v meziročním srovnání pocítilo jen 11 % ze všech dotázaných respondentů.

Vánoční očekávání e-shopařů jsou skeptická

To, co pokleslo, nejsou jen tržby, ale také nadšení z nejvýnosnějšího období roku. Pro drtivou většinu e-shopů je 4. čtvrtletí jedním z nejlepších období v roce. Zatímco loni tři čtvrtiny účastníků průzkumu E-shop Barometr očekávaly meziroční nárůst tržeb, letos zavládl výrazný pesimismus.

Týdenní podcast UPdate

Přibližně 45 % respondentů se připravuje na pokles, v nejhorším scénáři dokonce o polovinu, a 22 % z nich věří ve srovnatelný výsledek. V podobném duchu se nese i očekávaná průměrná výše nákupu. Zatímco před Vánocemi v roce 2021 očekával nárůst tohoto čísla téměř každý e-shop, dnes je to už jen polovina a většina počítá s nárůstem jen do výše 20 %.

Expanze a vyladěný zákaznický servis jako možné řešení nepříznivé situace

Nejdůležitějšími oblastmi, do kterých e-shopy v uplynulém roce investovaly, byly propagace a reklama, lepší funkčnost nebo dokonce lidské zdroje (téměř polovina respondentů). Významným faktorem, podle kterého online podnikatelé zvažují svá rozhodnutí, je zpětná vazba návštěvníků webových stránek.

Pravidelně ji vyhodnocuje až 64 % účastníků průzkumu. Dominantním nástrojem je zejména zprostředkovaný e-mail o míře spokojenosti prostřednictvím srovnávače Heureka nebo hodnocení spokojenosti přímo na stránkách e-shopu.      

Zákaznický servis a přehledné reklamace jako konkurenční výhoda

Zejména díky zpětné vazbě může e-shop doladit své slabé stránky a zjistit očekávání svých zákazníků. Hlavní roli v tom, aby zákazník znovu nakoupil, přisuzují tři čtvrtiny respondentů kvalitnímu zákaznickému a reklamačnímu servisu. Téměř stejně důležitý je podle průzkumu přehledný e-shop a jeho design.

Polovina e-shopařů klade důraz také na dostatečně širokou nabídku produktů a služeb a atraktivní věrnostní systém. Navzdory současné situaci jsou nižší ceny důležité při opětovném nákupu jen u 24 % účastníků. 

Expanze přináší nové příležitosti

O expanzi do zahraničí zatím neuvažuje 29 % dotázaných. Zbývající část již v zahraničí podniká, plánuje podnikat nebo o tom uvažuje v blízké budoucnosti. Čtvrtinový podíl ze zemí, kde respondenti se svým online podnikáním kromě Slovenska působí, si ukrojila Česká republika, 24 % z nich uvedlo i další země.

E-shopy, které jsou ve fázi úvah, však zatím nemají přesnou představu o způsobu financování těchto kroků – 20 % z nich by potřebné investice pravděpodobně realizovalo úvěrem od finanční instituce a pouze 6 % s případným investorem. 

Průzkumu E-shop Barometr se zúčastnil vzorek 55 respondentů, kteří se zabývají prodejem širokého spektra produktů a služeb koncovým zákazníkům, ale i v oblasti B2B. Průzkum byl proveden formou dotazníků v měsících listopad a prosinec 2022 na rozmanitém vzorku e-shopů – od nově založených až po ty, které jsou na trhu více než pět let.

Sdílet článek
Robo Háger
Marketing Director, ui42

Od roku 2016 pracuji v e-commerce agentuře ui42, kde vedu marketingové oddělení. Společně s týmem zastřešujeme komunikační aktivity značky ui42. o ui42: “uičko” je úspěšná e-commerce agentura, která působí na trhu již od roku 1997. Vývoj webů, CX/UX služby, Performance marketing, SEO, Vývoj nových produktů jsou klíčové oblasti, kterým se ui42 věnuje jako one-stop shop agentura. Jsme členem ADMA, SUXA (zároveň spoluzakladatel) a slovensko.digital. o mně: V minulosti jsem pracoval na několika, hlavně marketingových pozicích. Dlouhodobě jsem působil hlavně v telco byznysu a z toho hlavní část na oddělení marketingu v Slovak Telekome. Velmi cenná zkušenost z korporátního prostředí. Jako segmentový manažer jsem měl spolu s týmem na starosti klíčové propozice pro zákazníky fakturovaných a předplacených služeb. Dnes v ui42 plánuji komunikační aktivity, rozpočty, strategie, řídím tým šikovných lidí, spolu píšeme články, vytváříme případové studie, (spolu-)organizujeme akce, posíláme naše řečníky na akce, vzděláváme, zastřešujeme naše sociální sítě, interní marketing atd. atd. atd. Jsem ženatý, mám dvě děti. Mám rád sport. Velmi. Kolo, běh, plavání, turistika. Fandím, sleduji, analyzuji, mudruji…

ui42
Tento článek ti přináší

ui42

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
E-commerce jako opravdu inteligentní systém. S personalizovanými kampaněmi pomůže AI (Vladimír Houba, RTB House)
9 min. doba čtení

E-commerce jako opravdu inteligentní systém. S personalizovanými kampaněmi pomůže AI (Vladimír Houba, RTB House)

Jak říká jedna z marketingových pouček, je třeba zajistit, aby se ten správný výrobek dostal ke správnému spotřebiteli, ve správný čas na správné místo, ve správné kvalitě a za správnou cenu. To je ovšem ideální scénář. Realita ukazuje, že s komplikovanou politikou cookies a dalšími překážkami je to spíše zbožné přání. Naštěstí digitální marketing patří […]

Redakce Redakce
Přečíst článek
88 % spotřebitelů chce kombinovat online a offline nakupování. Jak se přizpůsobit omnichannel standardu?
5 min. doba čtení

88 % spotřebitelů chce kombinovat online a offline nakupování. Jak se přizpůsobit omnichannel standardu?

Nejnovější výroční zpráva společnosti Bazaarvoice Shopper Experience Index (SEI) přináší nové poznatky o tom, kam se ubírají očekávání současných nakupujících. Průzkum se uskutečnil na vzorku více než 8 000 zákazníků ze zemí jako USA, Velká Británie, Francie, Německo, Kanada, Austrálie a Indie. Proč je omnichannel buzzwordem současnosti? A které strategie si musí značky osvojit, aby […]

Redakce Redakce
Přečíst článek
Co je zážitkové nakupování?
4 min. doba čtení

Co je zážitkové nakupování?

Znáte pojem Immersive Shopping? Můžeme jej přeložit také jako zážitkové nakupování. Jedná se o obchodní strategii, která spojuje digitální inovace se zajímavými a hmatatelnými aspekty tradičního retailu. Kombinuje digitální a fyzický svět s cílem vytvořit nezapomenutelné a poutavé zážitky prostřednictvím nejmodernějších technologií, jako jsou virtuální realita (VR), rozšířená realita (AR) a live shopping.

Redakcia Redakcia
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+