5min. doba čtení

Pronikněte na západní trhy expanzí přes Amazon

Ať už prodáváte cokoliv, jistě jste se již setkali s ohromnou konkurencí, kterou představují velcí hráči na trhu. Obsáhlá nabídka, miliony spokojených zákazníků, dokonalá infrastruktura…

Pronikněte na západní trhy expanzí přes Amazon

V dnešní době ale s touto konkurencí nemusíte nutně soutěžit, naopak – zvažte diverzifikaci svých vlastních prodejních kanálů a přidejte další možnost, kde vaše produkty zákazníci mohou najít.

Amazon je jedním z největších zasilatelských obchodních řetězců světa. Především na západě se jedná o první místo, kde spotřebitelé vyhledávají produkty, porovnávají ceny a nakupují.

Toto globální tržiště je dnes otevřené všem prodejcům na světě a díky enormnímu katalogu produktů je pro většinu prodejců zahájení prodeje snadné. Stačí se připojit k již existujícím produktům pomocí EAN kódů, podobně jako na Heurece.

Jak na Amazon

 1) Vše začíná založením prodejního účtu a jeho následnou verifikací. Nachystejte si občanky jednatelů, firemní platební kartu a údaje o firmě (IČO, sídlo, název). Amazon si samozřejmě může následně vyžádat i další informace jako je výpis z obchodního rejstříku a bankovního účtu nebo zakladatelskou listinu. Podrobný návod jsme pro vás připravili ZDE.

2) Jakmile projdete verifikací, můžete zalistovat své produkty. V případě, že už někdo na Amazonu produkt vystavil a prodává jej, pak je identifikován EAN/UPC kódem a stačí je “jen” spárovat. Pokud ale chcete prodávat unikátní produkt, musíte ho sami zalistovat. Ale pozor, dbejte na správou a pravidelnou synchronizaci skladů, nesmíte prodat něco, co poté nejste schopni poslat. Máte-li ochrannou známku, můžete si zažádat o Brand Registry a požádat Amazon o výjimku na EAN.

3) FBA versus FBM. Na Amazonu můžete zboží zasílat dvěma způsoby – buď ze svých skladů (Fulfilled by merchant) nebo skladů Amazonu (Fulfilled by Amazon), což je sice dražší, ale zákazníkem preferovaná volba. Zvolíte-li FBM, zajišťujete sami zákaznickou podporu (24 hod response rate), přes FBA se vám o ni postará Amazon.

4) A prodáváte. Amazon vám propůjčí infrastrukturu, zákazníky, platební bránu… A ve 14-denních cyklech budete mít peníze na účtu, samozřejmě už očištěné o poplatky a provize.

Větší obraty nejsou zadarmo

Prodávat na Amazonu je lákavé, obrovská návštěvnost může katapultovat úspěšnost vašeho e-shopu. Cesta za úspěchem je ale vykoupena několika bariérami, které musíte překonat. 

  • JE TO MAKAČKA

Náročný proces registrace a verifikace trvá až 6 týdnů (s experty méně) a podmínky se každou chvíli zpřísňují. A ani po schválení účtu nelze prodávat na autopilota. Denně přicházejí objednávky, vratky a dotazy v tolika jazycích, na kolika trzích prodáváte.

  • NONSTOP PROVOZ

Amazon nehledí na víkendy a nezná české svátky. Pokud odpovíte pozdě nebo zapomenete odeslat objednávku, okamžitě se to projeví na hodnocení vašeho prodejního účtu (což má přímý vliv na pozici vašich produktů).

  • EXTRA NÁKLADY

Při nastavování cen a zadávání účtu zohledněte extra poplatky.

  • platíte nejen provizi z prodejů (12 – 15 %),
  • ale i z poštovného (až 15 %),
  • včetně DPH,
  • nezadávejte eurový účet v české bance, ať nejste ztratní na převodech!

Proč (ne)prodávat na Amazonu

Prodej na Amazonu není pro každého – co jednomu prodejci funguje, jiného může položit na lopatky. Pro zavedené podniky může být expanze na Amazon velmi přínosná z hlediska diverzifikace prodejních kanálů, škálovatelnosti cen a obratu.

Na druhou stranu to může vážně poškodit malé a začínající podniky, které tak stabilní infrastrukturu nemají a nemohou si dovolit extra náklady a práci navíc.

Klíčem je nejprve vyzkoušet a otestovat různé modely, zjistit, zda jste konkurenceschopní a zda zvládnete extra poplatky (a až poté se rozhodnout, jestli do toho chcete jít naplno). Můžete například nejprve vyzkoušet zalistovat své nejprodávanější produkty (s dobrou marží) a pokud budete úspěšní, rozšiřte svou nabídku. 

Důležitou složkou prodejní ceny je doprava, proto dbejte na nastavení poměřitelné ceny, i kdybyste to zpočátku měli dotovat. Zdroj vyšších příjmů (ale i marže) představuje dynamický pricing, kdy dokážete pružně reagovat cenou na dostupnost zboží na Amazonu – a několik procent k ceně připočítat, nebo naopak za pár procent dolů zásadně zvýšit své obraty. 

Vedle Amazonu rozhodně také vezměte v úvahu lokální marketplaces – např. český MALL vám pomůže s partnerským prodejem ve střední Evropě, nebo rumunský eMag v té východní. 

Prodej na Amazonu přináší různá úskalí a pokud se do něj pustíte, musíte se mu věnovat naplno. Je pravděpodobné, že občas budete potřebovat radu či pomoc někoho zkušenějšího – ať už se jedná o povolení k prodejům či strategii, jak prodávat více.

Pokud tedy i vy sami přemýšlíte nad přeshraničním prodejem, obraťte se na EXPANDO. Vedle aplikace pro automatizaci prodeje a cen na Amazonu a dalších marketplaces nabízí i tvorbu plně lokalizovaného zahraničního e-shopu a už svými službami pomohlo více než 100 e-shopařům.

Sdílet článek
EXPANDO
Tento článek ti přináší

EXPANDO

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Jak nejlépe vybrat performance agenturu či freelancera
22min. doba čtení

Jak nejlépe vybrat performance agenturu či freelancera

Při výběru poskytovatele marketingových služeb pro váš e-shop nebo jiný projekt máte na trhu několik možností. Při tomto výběru je velmi důležité, abyste se dokázali správně rozhodnout, ale také abyste dokázali nastavit správná očekávání. Také se správně ptejte a dávejte si pozor na “red flags”, kdy by vaše volba mohla skončit odlehčením účtu o několik […]

Martin Bulák Martin Bulák
CEO & PPC špecialista / BOOSTERS
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+