
V dnešní době ale s touto konkurencí nemusíte nutně soutěžit, naopak – zvažte diverzifikaci svých vlastních prodejních kanálů a přidejte další možnost, kde vaše produkty zákazníci mohou najít.
Amazon je jedním z největších zasilatelských obchodních řetězců světa. Především na západě se jedná o první místo, kde spotřebitelé vyhledávají produkty, porovnávají ceny a nakupují.
Toto globální tržiště je dnes otevřené všem prodejcům na světě a díky enormnímu katalogu produktů je pro většinu prodejců zahájení prodeje snadné. Stačí se připojit k již existujícím produktům pomocí EAN kódů, podobně jako na Heurece.
Jak na Amazon
1) Vše začíná založením prodejního účtu a jeho následnou verifikací. Nachystejte si občanky jednatelů, firemní platební kartu a údaje o firmě (IČO, sídlo, název). Amazon si samozřejmě může následně vyžádat i další informace jako je výpis z obchodního rejstříku a bankovního účtu nebo zakladatelskou listinu. Podrobný návod jsme pro vás připravili ZDE.
2) Jakmile projdete verifikací, můžete zalistovat své produkty. V případě, že už někdo na Amazonu produkt vystavil a prodává jej, pak je identifikován EAN/UPC kódem a stačí je “jen” spárovat. Pokud ale chcete prodávat unikátní produkt, musíte ho sami zalistovat. Ale pozor, dbejte na správou a pravidelnou synchronizaci skladů, nesmíte prodat něco, co poté nejste schopni poslat. Máte-li ochrannou známku, můžete si zažádat o Brand Registry a požádat Amazon o výjimku na EAN.
3) FBA versus FBM. Na Amazonu můžete zboží zasílat dvěma způsoby – buď ze svých skladů (Fulfilled by merchant) nebo skladů Amazonu (Fulfilled by Amazon), což je sice dražší, ale zákazníkem preferovaná volba. Zvolíte-li FBM, zajišťujete sami zákaznickou podporu (24 hod response rate), přes FBA se vám o ni postará Amazon.
4) A prodáváte. Amazon vám propůjčí infrastrukturu, zákazníky, platební bránu… A ve 14-denních cyklech budete mít peníze na účtu, samozřejmě už očištěné o poplatky a provize.
Větší obraty nejsou zadarmo
Prodávat na Amazonu je lákavé, obrovská návštěvnost může katapultovat úspěšnost vašeho e-shopu. Cesta za úspěchem je ale vykoupena několika bariérami, které musíte překonat.
- JE TO MAKAČKA
Náročný proces registrace a verifikace trvá až 6 týdnů (s experty méně) a podmínky se každou chvíli zpřísňují. A ani po schválení účtu nelze prodávat na autopilota. Denně přicházejí objednávky, vratky a dotazy v tolika jazycích, na kolika trzích prodáváte.
- NONSTOP PROVOZ
Amazon nehledí na víkendy a nezná české svátky. Pokud odpovíte pozdě nebo zapomenete odeslat objednávku, okamžitě se to projeví na hodnocení vašeho prodejního účtu (což má přímý vliv na pozici vašich produktů).
- EXTRA NÁKLADY
Při nastavování cen a zadávání účtu zohledněte extra poplatky.
- platíte nejen provizi z prodejů (12 – 15 %),
- ale i z poštovného (až 15 %),
- včetně DPH,
- nezadávejte eurový účet v české bance, ať nejste ztratní na převodech!
Proč (ne)prodávat na Amazonu
Prodej na Amazonu není pro každého – co jednomu prodejci funguje, jiného může položit na lopatky. Pro zavedené podniky může být expanze na Amazon velmi přínosná z hlediska diverzifikace prodejních kanálů, škálovatelnosti cen a obratu.
Na druhou stranu to může vážně poškodit malé a začínající podniky, které tak stabilní infrastrukturu nemají a nemohou si dovolit extra náklady a práci navíc.
Klíčem je nejprve vyzkoušet a otestovat různé modely, zjistit, zda jste konkurenceschopní a zda zvládnete extra poplatky (a až poté se rozhodnout, jestli do toho chcete jít naplno). Můžete například nejprve vyzkoušet zalistovat své nejprodávanější produkty (s dobrou marží) a pokud budete úspěšní, rozšiřte svou nabídku.
Důležitou složkou prodejní ceny je doprava, proto dbejte na nastavení poměřitelné ceny, i kdybyste to zpočátku měli dotovat. Zdroj vyšších příjmů (ale i marže) představuje dynamický pricing, kdy dokážete pružně reagovat cenou na dostupnost zboží na Amazonu – a několik procent k ceně připočítat, nebo naopak za pár procent dolů zásadně zvýšit své obraty.
Vedle Amazonu rozhodně také vezměte v úvahu lokální marketplaces – např. český MALL vám pomůže s partnerským prodejem ve střední Evropě, nebo rumunský eMag v té východní.
Prodej na Amazonu přináší různá úskalí a pokud se do něj pustíte, musíte se mu věnovat naplno. Je pravděpodobné, že občas budete potřebovat radu či pomoc někoho zkušenějšího – ať už se jedná o povolení k prodejům či strategii, jak prodávat více.
Pokud tedy i vy sami přemýšlíte nad přeshraničním prodejem, obraťte se na EXPANDO. Vedle aplikace pro automatizaci prodeje a cen na Amazonu a dalších marketplaces nabízí i tvorbu plně lokalizovaného zahraničního e-shopu a už svými službami pomohlo více než 100 e-shopařům.