5min. doba čtení

Pronikněte na západní trhy expanzí přes Amazon

Ať už prodáváte cokoliv, jistě jste se již setkali s ohromnou konkurencí, kterou představují velcí hráči na trhu. Obsáhlá nabídka, miliony spokojených zákazníků, dokonalá infrastruktura…

Pronikněte na západní trhy expanzí přes Amazon

V dnešní době ale s touto konkurencí nemusíte nutně soutěžit, naopak – zvažte diverzifikaci svých vlastních prodejních kanálů a přidejte další možnost, kde vaše produkty zákazníci mohou najít.

Amazon je jedním z největších zasilatelských obchodních řetězců světa. Především na západě se jedná o první místo, kde spotřebitelé vyhledávají produkty, porovnávají ceny a nakupují.

Toto globální tržiště je dnes otevřené všem prodejcům na světě a díky enormnímu katalogu produktů je pro většinu prodejců zahájení prodeje snadné. Stačí se připojit k již existujícím produktům pomocí EAN kódů, podobně jako na Heurece.

Jak na Amazon

 1) Vše začíná založením prodejního účtu a jeho následnou verifikací. Nachystejte si občanky jednatelů, firemní platební kartu a údaje o firmě (IČO, sídlo, název). Amazon si samozřejmě může následně vyžádat i další informace jako je výpis z obchodního rejstříku a bankovního účtu nebo zakladatelskou listinu. Podrobný návod jsme pro vás připravili ZDE.

2) Jakmile projdete verifikací, můžete zalistovat své produkty. V případě, že už někdo na Amazonu produkt vystavil a prodává jej, pak je identifikován EAN/UPC kódem a stačí je “jen” spárovat. Pokud ale chcete prodávat unikátní produkt, musíte ho sami zalistovat. Ale pozor, dbejte na správou a pravidelnou synchronizaci skladů, nesmíte prodat něco, co poté nejste schopni poslat. Máte-li ochrannou známku, můžete si zažádat o Brand Registry a požádat Amazon o výjimku na EAN.

3) FBA versus FBM. Na Amazonu můžete zboží zasílat dvěma způsoby – buď ze svých skladů (Fulfilled by merchant) nebo skladů Amazonu (Fulfilled by Amazon), což je sice dražší, ale zákazníkem preferovaná volba. Zvolíte-li FBM, zajišťujete sami zákaznickou podporu (24 hod response rate), přes FBA se vám o ni postará Amazon.

4) A prodáváte. Amazon vám propůjčí infrastrukturu, zákazníky, platební bránu… A ve 14-denních cyklech budete mít peníze na účtu, samozřejmě už očištěné o poplatky a provize.

Větší obraty nejsou zadarmo

Prodávat na Amazonu je lákavé, obrovská návštěvnost může katapultovat úspěšnost vašeho e-shopu. Cesta za úspěchem je ale vykoupena několika bariérami, které musíte překonat. 

  • JE TO MAKAČKA

Náročný proces registrace a verifikace trvá až 6 týdnů (s experty méně) a podmínky se každou chvíli zpřísňují. A ani po schválení účtu nelze prodávat na autopilota. Denně přicházejí objednávky, vratky a dotazy v tolika jazycích, na kolika trzích prodáváte.

  • NONSTOP PROVOZ

Amazon nehledí na víkendy a nezná české svátky. Pokud odpovíte pozdě nebo zapomenete odeslat objednávku, okamžitě se to projeví na hodnocení vašeho prodejního účtu (což má přímý vliv na pozici vašich produktů).

  • EXTRA NÁKLADY

Při nastavování cen a zadávání účtu zohledněte extra poplatky.

  • platíte nejen provizi z prodejů (12 – 15 %),
  • ale i z poštovného (až 15 %),
  • včetně DPH,
  • nezadávejte eurový účet v české bance, ať nejste ztratní na převodech!

Proč (ne)prodávat na Amazonu

Prodej na Amazonu není pro každého – co jednomu prodejci funguje, jiného může položit na lopatky. Pro zavedené podniky může být expanze na Amazon velmi přínosná z hlediska diverzifikace prodejních kanálů, škálovatelnosti cen a obratu.

Na druhou stranu to může vážně poškodit malé a začínající podniky, které tak stabilní infrastrukturu nemají a nemohou si dovolit extra náklady a práci navíc.

Klíčem je nejprve vyzkoušet a otestovat různé modely, zjistit, zda jste konkurenceschopní a zda zvládnete extra poplatky (a až poté se rozhodnout, jestli do toho chcete jít naplno). Můžete například nejprve vyzkoušet zalistovat své nejprodávanější produkty (s dobrou marží) a pokud budete úspěšní, rozšiřte svou nabídku. 

Důležitou složkou prodejní ceny je doprava, proto dbejte na nastavení poměřitelné ceny, i kdybyste to zpočátku měli dotovat. Zdroj vyšších příjmů (ale i marže) představuje dynamický pricing, kdy dokážete pružně reagovat cenou na dostupnost zboží na Amazonu – a několik procent k ceně připočítat, nebo naopak za pár procent dolů zásadně zvýšit své obraty. 

Vedle Amazonu rozhodně také vezměte v úvahu lokální marketplaces – např. český MALL vám pomůže s partnerským prodejem ve střední Evropě, nebo rumunský eMag v té východní. 

Prodej na Amazonu přináší různá úskalí a pokud se do něj pustíte, musíte se mu věnovat naplno. Je pravděpodobné, že občas budete potřebovat radu či pomoc někoho zkušenějšího – ať už se jedná o povolení k prodejům či strategii, jak prodávat více.

Pokud tedy i vy sami přemýšlíte nad přeshraničním prodejem, obraťte se na EXPANDO. Vedle aplikace pro automatizaci prodeje a cen na Amazonu a dalších marketplaces nabízí i tvorbu plně lokalizovaného zahraničního e-shopu a už svými službami pomohlo více než 100 e-shopařům.

Sdílet článek
EXPANDO
Tento článek ti přináší

EXPANDO

Jsme jedinou společností, která dokáže pomoci v expanzi jak na východ, tak na západní trhy eCommerce. Poskytuje jak poradenství, tak vlastní e-shopovou i marketplace platformu. Ačkoliv naše počátky s podnikáním sahají až do roku 2002, neustále se nám daří růst a zvyšovat jak počet klientů, tak obraty.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
5min. doba čtení

Redesign a migrace e-shopu: vše, co potřebujete vědět

V posledních letech zaznamenal e-commerce na Slovensku významný růst. Až v roce 2022 zažil mírný pokles na úrovni 13 %. Výkonnost e-shopů dnes ovlivňuje mnoho faktorů. Mezi ty nejvýznamnější patří válka, inflace nebo energetická krize. V době nejistoty však mají majitelé internetových obchodů velkou šanci investovat do rozvoje a předstihnout konkurenci, která se snaží ušetřit. 

Ivan Cingel Ivan Cingel
Chief Operating Officer v CREATIVE sites
Přečíst článek
5min. doba čtení

Průzkum slovenských e-shopů (E-shop Barometr 2022)

E-shop Barometr je pravidelný průzkum realizovaný mezi slovenskými e-shopy s různorodou nabídkou produktů a služeb. I uplynulý sedmý ročník, pod taktovkou ui42 ve spolupráci s KPMG na Slovensku, přinesl náhled pod pokličku slovenské e-commerce scény. Přečtěte si, jaká očekávání měli e-shopaři od Vánoc poznamenaných energetickou krizí a vysokou inflací. Jaké kroky například plánují podniknout v […]

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director
Přečíst článek