
Zima 2023 přinesla výrazný pokles prodeje zimního oblečení a obuvi, a to až o 66 %. Přesto bylo poslední kvartálu nejsilnějším obdobím roku, kdy se prodeje oproti předchozímu čtvrtletí zvýšily o 45 %, a to především díky vánoční sezóně.
„Přestože se celkový obrat zdá být na stejné úrovni jako v loňském roce, v realitě se jedná o významný úspěch, vzhledem k poklesu na většině trhů e-commerce a teplotním výkyvům, které negativně ovlivnily prodej stěžejních zimních kategorií a měly zásadní dopad na výsledky posledního kvartálu,“ vysvětluje Štěpánka Vilová, CCO Factcool.
Zákazníci jsou ochotni investovat více zejména v období slev, což výrazně zvyšuje prodeje v e-shopu. Průměrná hodnota objednávky vzrostla mezi lety 2022 a 2023 ze 43,59 eur na 49,48 eur a před Vánocemi dosáhla téměř 60 eur.
Většinu klientely společnosti Factcool tvoří ženy s podílem 69 %. Trend šatů jako nejprodávanějšího produktu pokračuje, přičemž nejoblíbenějším zbožím jsou černé šaty. U pánského zboží vede prodej spodního prádla.
Nejoblíbenějším způsobem platby zůstává dobírka, kterou preferuje 64 % zákazníků, následuje GoPay (24 %) a PayU (12 %).
Factcool působí ve 27 zemích a s Bezvasport.cz je spojen od roku 2017. E-shop čelí novým výzvám, zejména konkurenci, která se snaží přilákat zákazníky nízkými cenami.
„Rok 2024 rozhodně nebude pro Factcool snadný. Vzhledem k enormním nárůstům marketingových nákladů díky působení asijských hráčů do naší cílové skupiny zákazníků, musíme hledat nové a nové cesty pro udržitelný růst,” dodává Vilová.
Dalším bodem zlomu může být změna nákupních preferencí spotřebitelů. Prodej z druhé ruky a C2C platformy jsou stále populárnější – ukazují na to průzkumy, ať už zaměřené na různé evropské země nebo ty s globálním rozhledem. Celkově prodej použitého zboží roste, přičemž nejčastěji lidé nakupují oblečení.