8min. doba čtení

Proč prodejce svítidel přešel výlučně na online prodej? Rozhovor se zakladatelem společnosti Lumenet

Jeden z předních maďarských maloobchodních prodejců osvětlení se definitivně přesouvá na internet. Po desetiletích tradičních maloobchodních a velkoobchodních aktivit bude společnost Lumenet nyní poskytovat služby svým zákazníkům výlučně online.

Proč prodejce svítidel přešel výlučně na online prodej? Rozhovor se zakladatelem společnosti Lumenet

Společnost, kterou založili odborníci s dlouholetými zkušenostmi jako vilagitas.hu a později se přejmenovala na Lumenet, se rozhodla zavřít svou prodejnu v Budapešti a prodávat své výrobky výlučně prostřednictvím online prodejních kanálů. Společnost má zastoupení i na Slovensku. István Zabari, jeden ze zakladatelů společnosti, poskytl rozhovor pro magazín Kosarertek: 

Nedávno jste zavřeli prodejnu Lumenet v Budapešti. Proč a jak bylo toto rozhodnutí přijato? 

Tradiční obchod jsme zavřeli 13. května, což byl nezbytný krok. Bylo to zvláštní, jako rozloučení s naším druhým dítětem. Dříve bylo nemyslitelné, že bychom učinili takový krok, ale v poslední době nám často vyskakovala matematika, a nakonec jsme se rozhodli pro tento krok. Důvodů pro toto rozhodnutí bylo hned několik: jen v loňském roce jsme na rozšíření a přestavbu našich skladových prostor vynaložili 30 milionů forintů. Přesto jsme nedokázali kapacitně zvládnout Black Friday a předvánoční nápor. Proto jsme se rozhodli svěřit logistiku týmu externích odborníků a soustředit se na to, co nám jde nejlépe – osvětlení.

Jak moc se změnil trh s osvětlovacími produkty? 

Trh domácího osvětlení se za posledních 5 až 6 let výrazně vyvíjel. Od začátku jsme tvrdili, že budeme prodávat jen výrobky od velkých evropských výrobců a na tom se nic nezměnilo. Portfolio každého výrobce zkoumáme postupně a do našeho sortimentu zařazujeme jen ty produkty, o kterých jsme přesvědčeni, že mohou být na trhu úspěšné. Technologický pokrok zároveň znamená, že i značkové výrobky jsou dnes za zlomek své původní ceny, takže jsme cenově konkurenceschopní. 

Posledních několik let přineslo revoluci, která změnila způsob nakupování. Zatímco před deseti lety zákazník hlavně modernizoval své stávající svítidlo, dnes si pořizuje zabudované LED svítidlo, které bude spolehlivě fungovat desítky let. 

Znamená delší životnost i nižší prodej? 

Pokud jde o zdroje světla, mluvíme o stagnaci. I na tomto trhu naše prodeje rostou, ale trh se světelnými zdroji už léta celosvětově klesá. Proto v tomto růstu hrají stále důležitější roli svítidla, která mají stále větší podíl na našem obratu. Nadále trváme na prodeji spolehlivých výrobků, které můžeme sami s dobrým srdcem doporučit našim zákazníkům. Netvrdím, že jsme mezitím nemuseli dělat kompromisy – dobrým příkladem je vánoční osvětlení. Již léta je neprodáváme, protože je nepovažujeme za skutečný osvětlovací výrobek. Nemají žádné technické listy, žádnou základnu světelného toku, žádné údaje o životnosti. Z našeho pohledu tedy nejsou světelnými produkty. Nakonec jsme se rozhodli pro prodej tohoto sortimentu zejména proto, že naši zákazníci poptávají vánoční osvětlení. 

Několikrát jste zmínili výběr produktů a filtrování portfolia výrobců. Je to způsob, jak vyniknout na trhu s osvětlením? 

Určitě, protože tento trh je dost diverzifikovaný. Pokud se podíváte na trh s chytrými telefony, prodáváte buď iPhone nebo Samsung. Existují také nové čínské značky, ale v podstatě jsou to dvě velké možnosti a jsou to spotřebitelé, kteří jsou věrni značkám. Osvětlení je zcela odlišné. V současnosti prověřujeme portfolio 50 až 60 výrobců osvětlení a doufám, že v budoucnu prověříme stovky vysoce kvalitních výrobců osvětlení, což se podle mě z dlouhodobého hlediska vyplatí. Naším cílem je mít do pěti let v rámci nového systému, který vyvíjíme, portfolio stovek tisíc produktů. 

Je něco, v čem je váš byznys inovativní?

Jako první v regionu jsme vytvořili sofistikované vyhledávání automobilových žárovek, které zahrnuje všechny typy automobilů několik desetiletí dozadu. V rámci Evropy, možná i celosvětově, jsme jako první vytvořili fotostudio, abychom na naší stránce ukázali naše produkty na osvětlení domácnosti v akci, v reálném životě – ve videu v kvalitě 4K. V současnosti máme na stole i několik funkcí online nakupování, které budou v Evropě jedinečné a na které se v budoucnu zaměříme díky logistické podpoře společnosti Webshippy. 

V posledních dvou letech byl trh elektronického obchodu vážně ovlivněn epidemií koronaviru a letos způsobila mnohým obchodníkům potíže válka mezi Ruskem a Ukrajinou. Do jaké míry vás tyto události ovlivňují? 

Pandemie nám nepřinesla žádné zásadní změny. Před dvěma lety jsme byli schopni splnit naše cíle a plány obratu. Epidemie tedy neovlivnila objem prodeje, ale určitě přinesla určité změny ve spotřebitelské poptávce. 

V případě války je však situace jiná. V posledních měsících je již zřejmé, že válka v Evropě má negativní vliv na výrobní kapacity, ale my jsme tomu čelili již dříve a podařilo se nám získat většinu zásob výrobců na svoji stranu. Pokud tedy nemáme výrobek na skladě a nemá jej ani sklad výrobce, automaticky na naší stránce ukončíme prodej. Denně se zruší několik stovek produktů. Je vidět, že naši výrobci mají problém udržet krok s dodávkou produktů. Proto více než kdykoli předtím investujeme do distribuce nových výrobců, abychom zajistili, že naše nabídka bude růst a ne klesat. 

Náklady na dopravu a logistiku se však v poslední době neustále zvyšují

Náklady na dopravu – bez ohledu na objem – skutečně vážně rostou, takže jsme po čase začali uvažovat nad tím, jak bychom mohli našim zákazníkům nabídnout slevy. Proto jsme museli zrušit náš systém věrnostních bodů a spolu s mými maďarskými přáteli, majiteli e-shopů podobné velikosti, jsme vytvořili mastermind skupinu, která společně dokáže vyexpedovat více než milion zásilek ročně, což je již pro kurýrní služby atraktivní. Díky těmto dvěma faktorům jsme schopni výrazně snížit nebo úplně převzít poplatek za doručení pro členy klubu Premilum. 

Naše náklady na logistiku se samozřejmě rok od roku zvyšovaly a my jsme byli přesvědčeni, že neexistuje lepší způsob, jak to udělat za nižší cenu. To dokázala společnost Webshippy, která na rozdíl od nás dokáže zpracovat a doručit objednávky ze skladu vybranému kurýrovi týž den, nebo je dokonce doručit ve stejný den v Budapešti díky službě Prio. 

Obě společnosti podepsaly strategickou dohodu. Co to přesně znamená? 

Na základě strategické dohody společnost Webshippy v budoucnu převezme veškeré logistické aktivity společnosti Lumenet v Maďarsku a na Slovensku. Spoluprací se vytváří ideální situace, ve které každý může dělat to, co umí nejlépe. My se můžeme soustředit na prodej a odborné poradenství, zatímco společnost Webshippy se může soustředit na logistiku a doručení v nejvyšší kvalitě. Tato dohoda nám umožní dosáhnout cílů, které jsme si stanovili. Přestože jsme museli obětovat službu vyzvednutí zboží v prodejně, potenciál rozšířené online zkušenosti zákazníků v budoucnu nám to vynahradí.

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
2min. doba čtení

Virtuální obchod Lacoste chce měnit e-commerce

Lacoste považuje svůj virtuální projekt za ambiciózní a nabízí pohlcující interaktivní cestu, která podle značky znamená „znovuobjevení elektronického obchodu“. Ať už to znamená cokoliv, Lacoste nastoupila do vlaku, ve kterém už jedou Gucci, Adidas a další.

Redakce Redakce
Přečíst článek