
Významným zjištěním studie je, že až dvě třetiny spotřebitelů ve Spojených arabských emirátech (SAE) a Saúdské Arábii (KSA) bojkotovaly značku, která byla spojena se skandály. Výskyt bojkotů je výrazně vyšší v KSA, kde až 72 % spotřebitelů uvedlo, že bojkotovalo nějakou značku. V SAE to bylo “pouze” 60 %.
Hlavní důvody bojkotů
Výzkumy zjistily několik klíčových důvodů, proč se spotřebitelé rozhodnou bojkotovat značky:
-
Politické nebo sociální postoje
Nejčastějším důvodem bojkotu je postoj značky k politickým nebo společenským otázkám, které nejsou v souladu s názory spotřebitelů. Tento důvod uvedlo 49 % respondentů, přičemž tento důvod je častější v KSA (53 %) ve srovnání se SAE (45 %).
-
Chybné produkty
Téměř polovina respondentů (46 %) bojkotovala značky kvůli vadným nebo nebezpečným výrobkům.
-
Nevhodná reklama
Nevhodná nebo zavádějící reklama vede 39 % spotřebitelů k tomu, že přestanou značku používat nebo od ní nakupovat.
-
Neetické pracovní prostředí
K bojkotům významně přispívají problémy jako rasismus a nerovnoměrné rozdělení příjmů.
-
Neetické praktiky
30 % respondentů uvedlo jako důvod bojkotu neetické pracovní praktiky a 26 % se vyhýbá značkám spojeným s neetickými lidmi nebo kauzami.
Dopad bojkotů
Významná většina spotřebitelů (73 %) se domnívá, že bojkot pomáhá přimět společnosti ke změně jejich politiky nebo jednání.
Bojkot se týká různých segmentů. Překvapivě se na prvních místech žebříčku umístily restaurace a rychlé občerstvení. Následují kategorie FMCG (rychloobrátkového zboží), jako jsou potraviny a nápoje (59 %), kosmetika, hygiena a osobní péče (40 %) a domácí potřeby (35 %). Přibližně 32 % respondentů uvedlo, že bojkotuje značky v kategorii módy a sportovního oblečení.
Bude značka žít i po bojkotu?
Studie také ukazuje, jak rychle se spotřebitelé vracejí ke značkám po záměrném odmítnutí. Většina spotřebitelů na obou sledovaných trzích se k bojkotované značce vrací do šesti měsíců. Konkrétně 19 % spotřebitelů se vrátí do týdne, 37 % do měsíce a 26 % po šesti a více měsících.
Proč se vracejí?
Dobrá zpráva – bojkot je sice formou protestu, ale nemusí trvat věčně. Více než polovina (51 %) spotřebitelů se k němu vrátí kvůli lepším výrobkům nebo službám. Téměř polovina (49 %) se vrátí, když značky napraví své chyby a přijmou nápravná opatření. Dalších 32 % spotřebitelů se vrátí poté, co odpovědné osoby opustí společnost a obnoví jejich důvěru. Pro 30 % spotřebitelů je důvodem návratu omezená nabídka lepších alternativ nebo cenová dostupnost konkurence. A konečně 12 % spotřebitelů se vrací v důsledku sociálního vlivu přátel nebo rodiny, kteří je přesvědčí o obnovené hodnotě značky.
Tento výzkum poukazuje na dopad tlaku spotřebitelů. Značky musí být ve svém jednání obezřetné a uvědomovat si možné důsledky, protože narušenou důvěru spotřebitelů je těžké získat zpět.
Údaje pro tento průzkum vycházejí z online průzkumu, který provedla společnost YouGov mezi 7. a 14. květnem 2024. Průzkumu se zúčastnilo 2003 respondentů starších 18 let ze SAE a KSA.