3 min. doba čtení

Proč lidé bojkotují značky? Poučení z arabského světa

Nedávný průzkum společnosti YouGov Surveys přinesl nové poznatky o tom, jak spotřebitelský bojkot ovlivňuje značky v Spojených arabských emirátech a Saúdské Arábii. Studie zkoumá důvody těchto bojkotů a to, co mohou značky udělat, aby znovu získaly důvěru spotřebitelů.

Proč lidé bojkotují značky? Poučení z arabského světa
Zdroj: Depositphotos

Významným zjištěním studie je, že až dvě třetiny spotřebitelů ve Spojených arabských emirátech (SAE) a Saúdské Arábii (KSA) bojkotovaly značku, která byla spojena se skandály. Výskyt bojkotů je výrazně vyšší v KSA, kde až 72 % spotřebitelů uvedlo, že bojkotovalo nějakou značku. V SAE to bylo “pouze” 60 %.

Hlavní důvody bojkotů

Výzkumy zjistily několik klíčových důvodů, proč se spotřebitelé rozhodnou bojkotovat značky:

  • Politické nebo sociální postoje

Nejčastějším důvodem bojkotu je postoj značky k politickým nebo společenským otázkám, které nejsou v souladu s názory spotřebitelů. Tento důvod uvedlo 49 % respondentů, přičemž tento důvod je častější v KSA (53 %) ve srovnání se SAE (45 %).

  • Chybné produkty

Téměř polovina respondentů (46 %) bojkotovala značky kvůli vadným nebo nebezpečným výrobkům.

  • Nevhodná reklama

Nevhodná nebo zavádějící reklama vede 39 % spotřebitelů k tomu, že přestanou značku používat nebo od ní nakupovat.

Novinky z Youtube kanálu Ecommerce Bridge
Přihlásit se k odběru
  • Neetické pracovní prostředí

K bojkotům významně přispívají problémy jako rasismus a nerovnoměrné rozdělení příjmů.

  • Neetické praktiky

30 % respondentů uvedlo jako důvod bojkotu neetické pracovní praktiky a 26 % se vyhýbá značkám spojeným s neetickými lidmi nebo kauzami.

Dopad bojkotů

Významná většina spotřebitelů (73 %) se domnívá, že bojkot pomáhá přimět společnosti ke změně jejich politiky nebo jednání.

Bojkot se týká různých segmentů. Překvapivě se na prvních místech žebříčku umístily restaurace a rychlé občerstvení. Následují kategorie FMCG (rychloobrátkového zboží), jako jsou potraviny a nápoje (59 %), kosmetika, hygiena a osobní péče (40 %) a domácí potřeby (35 %). Přibližně 32 % respondentů uvedlo, že bojkotuje značky v kategorii módy a sportovního oblečení.

Bude značka žít i po bojkotu?

Studie také ukazuje, jak rychle se spotřebitelé vracejí ke značkám po záměrném odmítnutí. Většina spotřebitelů na obou sledovaných trzích se k bojkotované značce vrací do šesti měsíců. Konkrétně 19 % spotřebitelů se vrátí do týdne, 37 % do měsíce a 26 % po šesti a více měsících.

Proč se vracejí?

Dobrá zpráva – bojkot je sice formou protestu, ale nemusí trvat věčně. Více než polovina (51 %) spotřebitelů se k němu vrátí kvůli lepším výrobkům nebo službám. Téměř polovina (49 %) se vrátí, když značky napraví své chyby a přijmou nápravná opatření. Dalších 32 % spotřebitelů se vrátí poté, co odpovědné osoby opustí společnost a obnoví jejich důvěru. Pro 30 % spotřebitelů je důvodem návratu omezená nabídka lepších alternativ nebo cenová dostupnost konkurence. A konečně 12 % spotřebitelů se vrací v důsledku sociálního vlivu přátel nebo rodiny, kteří je přesvědčí o obnovené hodnotě značky.

Tento výzkum poukazuje na dopad tlaku spotřebitelů. Značky musí být ve svém jednání obezřetné a uvědomovat si možné důsledky, protože narušenou důvěru spotřebitelů je těžké získat zpět.

Údaje pro tento průzkum vycházejí z online průzkumu, který provedla společnost YouGov mezi 7. a 14. květnem 2024. Průzkumu se zúčastnilo 2003 respondentů starších 18 let ze SAE a KSA.

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Slevy již nestačí k tomu, abyste si udrželi věrnost zákazníků
4 min. doba čtení

Slevy již nestačí k tomu, abyste si udrželi věrnost zákazníků

Kupující dnes mění značky častěji než kdykoli dřív. Věrnost zákazníků se rozpadá a tradiční taktiky – jako cenové akce či slevové kódy – přestávají fungovat. Nové zjištění průzkumu EMARKETER a Bloomreach ukazují, že pokud chtějí značky získat a udržet si věrné zákazníky, musí se zaměřit na to podstatné: budovat důvěru, pracovat s emocemi a dodat […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Meta představuje nové nástroje pro e-commerce: Omnichannel reklamy, AI a nová umístění
3 min. doba čtení

Meta představuje nové nástroje pro e-commerce: Omnichannel reklamy, AI a nová umístění

Meta zavádí nové nástroje a vylepšení reklamních nástrojů zaměřená na podporu maloobchodních a internetových obchodů. Společnost nadále investuje do modelů umělé inteligence a rozšiřuje možnosti pro inzerenty, aby maximalizovali prodejní výsledky online i v kamenných prodejnách.

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Project Manager, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+