Poprvé byl znak mřížky použit jako hashtag v roce 2007 na sociální síti Twitter technologickým vývojářem Chrisem Messinem v samostatném tweetu, který se stal virálním. Ptal se svých sledujících, co si myslí o využití tohoto symbolu k seskupování jednotlivých příspěvků do tematických okruhů.
Když Messina poprvé použil mřížku a označil ji jako hashtag na Twitteru, jeho počin nebyl oceněn mezi uživateli internetu ani odborníky. Předpokládali, že bude jen dočasným trendem a nemá velký potenciál. Tehdy ještě netušili, jak moc se mýlili.
Máte už svůj vlastní #hashtag?
Dnes prakticky na denní bázi vznikají desítky až stovky hashtagů a stal se z nich vynikající marketingový nástroj pro budování značky a byznysu jako takového. Jejich výhody značně převyšují nevýhody a těší se stále větší popularitě.
K tomu, aby přinesly vašemu byznysu růst, je třeba se při jejich používání soustředit na několik nejdůležitějších bodů. Na prvním místě stojí relevance, tedy výběr hashtagů, které přímo souvisí s vaším obsahem a mají potenciál zaujmout cílovou skupinu.
Máte už svůj vlastní hashtag? Mezi populární kroky, které vám mohou pomoci při budování značky, je vytvoření vlastního hashtagu. V tomto případě nemyslíme jen hashtag, který bude přímo kopírovat jméno vaší firmy nebo společnosti, i když i jeho využívání má své výhody.
Trendem je využití hashtagů se sloganem firmy nebo krátkým heslem, které výstižně prezentuje vaši činnost a působí atraktivně (například letecká společnost Austrian Airlines využívá hashtag #flylikeAustrian). Hashtag je dobré prezentovat svému publiku, připnout ho ve svém BIO popisu, využívat jej ve stories a při každém postu ve feedu.
Uživatelé Instagramu mohou dát hashtagu přímý follow a tak obsah, který tento hashtag použije, se jim zobrazí na nástěnce stejně, jako kdyby sledovali samotný profil.
Pokud budete mít štěstí, váš brandový hashtag budou při sdílení fotografií a recenzí používat i vaši zákazníci a sledující. Hezky tak obohatí váš obsah na sociálních sítích reálným obsahem a jiným úhlem pohledu.
Při vytváření svého hashtagu (ale i při používání jiných přímo v popisu), myslete také na jazyk. Pokud není váš brand (nebo profil) výlučně orientován na Česko, zvažte pro lepší dosah jejich anglickou verzi.
Zapište si pár rad a upravte je podle sebe
Manuál pro používání hashtagů pro rok 2022 stanovil jejich ideální počet na 11 (nezapomínejte na relevantnost). Výzkum však ukázal, že průměr hashtagů používaných na světě je jen 1–3. Pokud jich však použijete až do 30 (a kolem 10 ve stories), i tak můžete udělat své značce dobrou službu. Jak to?
U hashtagů není jejich počet na prvním místě. Mnohem důležitější je obsahová relevance pro publikum. Na začátku bude zřejmě třeba udělat pár testovacích postů a poté věnovat čas statistikám, abyste zjistili, jaké množství a druh hashtagů funguje pro váš profil nejlépe.
Důležité je také jejich umístění. Pokud máte textově kratší posty, nepřekáží vám umístění ani v samotném popisu. Některým tvůrcům obsahu však nevyhovují hashtagy z estetického hlediska a hledají řešení, jak je umístit mimo popis ve feedu. Je to jednoduché – uveřejněte post bez hashtagů a napište je všechny do komentářové sekce. Nebudou vidět přímo v popisu, ale vyhledávací algoritmus je zaznamená.
Podobně si můžete poradit i s umisťováním hashtagů ve stories. Je snadné je opatrně překrýt jinou fotografií, anketou nebo GIF obrázkem tak, aby se tam nacházely, ale byly pro oko běžného uživatele neviditelné. Neexistuje na to žádné psané pravidlo kromě toho, že je nutné hashtagy používat.
Možná jste si všimli, že Facebook využívání hashtagů nepodporuje do takové míry jako Instagram a Twitter. Zaregistrovali to i uživatelé, kteří je v prostoru Facebooku (Meta) zcela minimalizovali. Proč tomu tak je a kdy je vhodné je využít i zde?
Dalo by se říci, že samotný Facebook není hashtag-friendly. Jeho uživatelé si nikdy nezvykli na vyhledávání příspěvků pomocí tohoto malého zázračného nástroje, proto je využívání mřížky a chytlavých slovních hesel zbytečné. Někdy dokonce působí negativně (v případě, že to s hashtagy přeženete a působíte příliš reklamním dojmem).
Hashtagy neublíží v případě delších postů na Facebooku, právě naopak. Díky tomu, že se automaticky podbarví bleděmodrou barvou, dokážou pěkně vizuálně rozdělit text a učinit jej atraktivnějším.
Inspirace – kde ji načerpat?
Pokud už nějakou dobu tvoříte obsah na sociální sítě, určitě jste se setkali s jakýmsi blokem, když jste nevěděli, jaké hashtagy ke svému příspěvku použít. Nebo jste to i věděli, ale ukázalo se to jako nesprávná a nerelevantní volba, která vám spíše uškodila než pomohla. Jaké hashtagy jsou tedy vhodné pro váš byznys a kde je hledat?
Existuje několik míst, kde můžete nalézt inspiraci na zajímavé hashtagy. V první řadě si určete, čeho chcete svým obsahem dosáhnout a promyslete si několik slov, která budete používat pravidelně.
Musí přímo souviset s obsahem a myšlenkovým směrováním vaší společnosti. Doporučujeme prohlédnout si i profily/společnosti s podobným zaměřením a vybrat z nabízeného (a téměř nekonečného množství) hashtagů ty, které ve vás nejvíce zarezonují.
Inspiraci můžete načerpat také v kalendáři. Stačí si pravidelně prohlédnout mezinárodní a speciální dny, události a data, která se v něm nacházejí a opět přepnout do módu sociálních sítí. Jak to? Díky hashtagům snadno naleznete příspěvky jiných uživatelů, které vytvořily například u příležitosti Vánoc, LGBTQ+ měsíce či Dne dětí.
Čím více takového obsahu si prohlédnete, tím existuje větší pravděpodobnost, že vás „kopne múza“ a dokážete vytvořit něco podobně atraktivního, jen přizpůsobeného vašemu směřování. A navíc objevíte desítky nových hashtagů, které si můžete upravit podle sebe a obohatit jimi svůj profil.
Nebojte se experimentovat, zkoušet různý počet, druh a jazyk hashtagů, dokud neobjevíte algoritmus nejlépe fungující pro vás. Zapojujte se do světových kampaní, brainstormujte, připravujte kvalitní a obohacující obsah, angažujte své sledující, připomínejte jim data, staňte se místem, kde budou inspiraci hledat menší profily.
Když se užitečný tool přemění na nepřítele
Jak jsme zmínili hned v nadpisu, hashtagy nemusí být jen dobrým společníkem vašeho byznysu. Hashtagy nikdo reálně nevlastní, jejich používání dosud nebylo ošetřeno zákonem o duševním vlastnictví, a proto je velmi snadné je zneužít proti vám. Možná si řeknete, i špatná reklama je reklama, v tomto případě je ovšem opak pravdou.
Ke zneužití hashtagu došlo například v případě známé fastfoodové společnosti McDonald’s. Nespokojení zákazníci rozšířili na Instagram #McDStories. Společnost musela bojovat s velmi virálním hashtagem, ke kterému uživatelé přidávali své negativní zkušenosti s kvalitou, nepříjemnými zaměstnanci či dokonce otravou z jejich restauračního jídla.
Dalším případem negativního dopadu hashtagů je jejich neadekvátní používání. Jejich nadměrné množství nebo nesprávný výběr mohou způsobit, že se algoritmus sociálních sítí obrátí proti vám a váš příspěvek bude mít mnohem menší dopad, než jste původně předpokládali. Toto může nastat například v případě používání obecně zakázaných hashtagů nebo tehdy, pokud se rozhodnete pro hashtagy přímo navádějící ke sledování (například hashtag #followme).
Věděli jste, že…?
…nejvíce používaný hashtag na světě je #love? V těsném závěsu za ním je #instagood a top trojku uzavírá #fashion. Do první desítky se v roce 2022 dostaly také #photooftheday, #beautiful, #art, #photography, #happy, #picoftheday a #cute.
…mnozí lidé nesprávně chápou znak # jako hashtag? Ve skutečnosti je mřížka nazývána jen hash, hashtag se z ní stane teprve tehdy, když k ní přidáme konkrétní slovo.
…by se # měla ve skutečnosti jmenovat octothorpetag? Tak tento znak nazvali pracovníci technologické firmy AT&T, kteří vyrobili první tlačítkový telefon s 12 tlačítky. Kromě čísel 0 – 9 potřebovali vyplnit poslední dva prostory, které označily znaky # a *. Neměli pro ně konkrétní využití, na to přišli až později.
…hashtag je významným pomocníkem online aktivismu? Jde o hashtagy stručně a výstižně označující případy, ve kterých došlo k porušení lidských práv nebo o slovní spojení, která mají lidi vyzývat k pozitivní změně. Takových hnutí bylo hned několik a během posledního desetiletí se stala čím dál víc rozšířenější. Hnutí zastupovala ženská práva, práva skupiny LGBTQ+ lidí, bojovala proti diskriminaci, klimatické změně, zvyšovala povědomí o nepříznivé politické či náboženské situaci nebo upozorňovala na šíření hoaxů a nepravdivě zkreslených informací (například hashtagy #metoo, #lovewins, #fridaysforfure apod.).