
Ta přinese do vašeho marketingu systém. Už více se nebudete muset řídit intuicí, ale přesně definovaným plánem, který osloví vaši cílovou skupinu zákazníků.
Strategie jako základ funkčního marketingu
Když stavíte dům, musíte mít pevné základy. Nemůžete uvažovat nad vysněnou fasádou, když ještě nemáte postavené zdi. Všechny práce totiž na sebe navazují a jsou na sobě závislé.
Marketingová strategie je jako pevné základy, díky kterým se váš dům (marketing) nezhroutí. Stěny vašeho domu (marketingové kampaně) můžete časem přemalovat, ale pokud vaše základy nejsou dostatečně pevné, mohou se objevit praskliny.
Získáte návod, jak dělat marketing
Marketingová strategie je vaše firemní „bible“, která do detailů popíše vaše zákazníky (jejich problémy, touhy, zájmy, cíle…) a způsoby, jak je zaujmout.
Díky ní získáte odpovědi například na tyto otázky:
- Nacházejí se vaši zákazníci na Instagramu, Facebooku či LinkedIn nebo sociální sítě vůbec nenavštěvují?
- Jaká bude vaše vizuální komunikace na všech marketingových kanálech?
- Budete v komunikaci používat humor nebo formální výrazy?
- Jak se odlišíte od konkurence?
Zjednodušeně, strategie vám dá návod, co, kde, kdy a jak komunikovat.
4 největší výhody marketingové strategie
Marketingová strategie přináší benefity, ze kterých budete jako značka neustále čerpat. Nejde o jednorázové výhody, které časem vyprchají. Budou navždy zakořeněny hluboko ve vaší značce.
1) Budete konzistentní
Být konzistentní značkou znamená, že vždy komunikujete jednu myšlenku různými způsoby.
Pokud jste značkou se silným ekologickým cítěním, měli byste dlouhodobě komunikovat témata zaměřená na životní prostředí.
Nekonzistentní značkou se stáváte v momentě, pokud se snažíte svézt na trendech, které nejsou v souladu s vaším hlavním komunikačním tématem. Tím zvyšujete šanci, že zapadnete mezi desítky, stovky či tisíce dalších značek.
Praktický příklad: Pokud jiné značky pomáhají seniorům a vy jste značkou, která svým hlavním tématem oslovuje mladou generaci, měli byste tento trend ignorovat. Jinak můžete vaší značce spíše uškodit. Budete méně uvěřitelní a vaše reputace může klesnout.
2) Budete rozpoznatelní
Jak si vás vaše cílová skupina zákazníků zapamatuje nejlépe? Používejte jeden vizuál na všech marketingových kanálech.
Nejhorší, co můžete udělat, je uvádět ve zmatek vaše (potenciální) zákazníky odlišnými vizuálními prvky na Facebooku, Instagramu, v Google Ads reklamě či kamenné prodejně.
Pokud se rozhodnete pro jeden vizuál, zákazníci si vaši značku snáze zapamatují a rozpoznají ve spleti konkurenčních značek.
3) Budete odlišitelní
Vaše marketingová strategie jasně určí benefity nebo vlastnosti, které vás odliší od konkurence.
Dostanete odpovědi na tyto otázky:
- Proč by měli zákazníci kupovat váš produkt nebo službu?
- Čím jste lepší od konkurence?
- Co nemá vaše konkurence, ale vaše značka ano?
Tím, že budete znát, co (ne)funguje u vaší konkurence, budete vždy o krok vpřed.
4) Kampaně se budou vymýšlet jednodušeji
Vaši marketéři nebudou muset při tvorbě a plánování marketingových kampaní „vařit z vody“. Vždy budou mít po ruce příručku, kde zjistí, co komunikovat.
Vaším úkolem bude tato témata dále rozvíjet v konkrétních marketingových aktivitách. Bez strategie byste se neměli od čeho odrazit a uvízli byste v kolotoči „ad hoc“ komunikace.
Co najdete v dobré marketingové strategii?
Žádná marketingová strategie není stejná, protože každý byznys je jiný. Co se však nemění, je seznam nejdůležitějších témat, která ve strategii řešíme.
Cílová skupina
V této části odpovídáme na otázku: Komu chceme prodat své produkty nebo služby?
Pokud si myslíte, že vaši zákazníci jsou „všichni“, není to pravda.
V této části detailně popíšeme vaši cílovou skupinu zákazníků tak, abyste přesně věděli, koho oslovujete.
Analýza konkurence
Nedokážete se zorientovat v komunikaci vaší konkurence? V marketingové strategii se dozvíte, jak komunikují konkurenční značky:
- Jaké jsou jejich silné stránky?
- Jaké jsou jejich slabé stránky?
- V čem zaostává konkurence za vaší značkou?
Díky analýze konkurence zjistíte, v čem máte oproti konkurenčním značkám navrch a jak se od nich odlišíte.
Archetyp (osobnost značky)
Podobně jako člověk i vaše značka má svoji osobnost. Charakterizují ji jiné emoce, projev i cíle.
Archetyp ovlivňuje, jakým způsobem budete komunikovat navenek. Bude vaše komunikace uvolněná, přátelská a dostupná pro široké masy lidí nebo budete silným vůdcem, který slibuje stabilitu, prosperitu a úspěch?
Archetyp vdechne do vaší značky život a odliší vás od konkurence.
Tone of voice (hlas značky)
Hlas značky navazuje na archetyp. V tone of voice se osobnost vaší značky promítá do verbální komunikace.
Jelikož už známe archetyp, víme, jaké emoce budeme vkládat do slov při komunikaci s vaší cílovou skupinou zákazníků. Budete působit přátelsky, autoritativně, uvolněně či vybíravě?
Marketingový průzkum jako základ funkční strategie
Pokud jste si doposud mysleli, že například komunikace na Instagramu je přesně to, co vaše značka potřebuje, marketingový průzkum vás možná vyvede z omylu.
V průzkumu můžeme například zjistit, že vaši (potenciální) zákazníci netráví volný čas na Instagramu, ale na LinkedIn. V takovém případě by byly reklamní kampaně na Instagramu finančně neefektivní a nepřinesly by vám očekávané výsledky.
Žádná marketingová strategie nebude dlouhodobě fungovat bez tzv. kvalitativního průzkumu. V něm dokážete například zjistit:
- kde tráví vaši zákazníci nejvíce času (online/offline marketingové kanály),
- jaké problémy je trápí v souvislosti s vaším produktem nebo službou,
- co je přesvědčilo vyzkoušet váš produkt nebo službu.
Shrnutí
Marketingová strategie je, laicky řečeno, návod, jak dělat marketing.
Díky tomuto „plánu“ bude váš marketing založen na datech, a ne domněnkách. Takový přístup vám ušetří nemalé peníze, které byste jinak „vyhodili“ do neefektivních marketingových aktivit.
Marketingová strategie založená na datech z průzkumu přináší dlouhodobé výsledky. Na druhé straně, intuice, domněnky, názory a pocity nikdy nebudou v marketingu fungovat dlouhodobě, pokud je nemáte podloženy fakty.