6 min. doba čtení

Připravte svůj e-shop na hlavní sezónu

Přelom září a října představuje ten nejvyšší čas zhluboka se nadechnout a naplno se vrhnout do top sezóny roku – Black Friday a Vánoc. Přečtěte si rady z obecného pohledu na web, ale také na UX, sociální sítě, PPC a analytiku, abyste z hlavní sezóny vytěžili maximum. 

Martin Krupa Martin Krupa
Co-founder ui42
Připravte svůj e-shop na hlavní sezónu

1. Plánujte a předvídejte s dostatečným předstihem 

Období, kdy je třeba se dokonale připravit, začíná v polovině října a končí povánočními výprodeji. To jsou necelé tři měsíce, které v plném provozu prověří váš web z pohledu několika důležitých úhlů. Pro zvládnutí jakékoli situace je klíčové mít detailní plán, v němž jednotlivé body plynule navazují jeden na druhý.

Ať už se jedná o plán prodeje a následné plánování dalších oblastí nebo dodávek zboží, customer care (zákaznická podpora) nebo plán marketingových kampaní a celkové komunikace. S konkrétním plánem eliminujete riziko, že vás překvapí nedodané zboží, nepřizpůsobivý dodavatel, zpožděné dopravní služby nebo v konečném důsledku i neefektivní marketing. 

2. Nepodceňujte rychlost webu 

Pokud je pravda, že boj o každého jednotlivého zákazníka nabírá na obrátkách, pak nezapomínejte na to, jak nároční jsou dnešní milovníci online nakupování. Prvních několik vteřin a rychlost načítání stránky rozhoduje o tom, zda návštěvník stránku opustí, nebo si ji bude prohlížet a v ideálním případě nakoupí.

Koneckonců rychlost je již nějakou dobu hodnotícím faktorem společnosti Google. Proto by vaším dlouhodobým cílem měla být doba načtení stránky 3 sekundy (average page load time). Doporučujeme také sledovat dobu odezvy serveru, která by měla být kratší než 0,5 sekundy.  

3. Spolehlivý support pro webové stránky i zákazníky

Častým kamenem úrazu, na který e-shopaři nemyslí, je flexibilní technický dohled a podpora provozu e-shopu. Její význam může být v případě bezproblémového provozu neviditelný, ale plně vykrystalizuje, když je třeba vyřešit nepředvídatelný problém, například výpadek e-shopu.

Při podpisu smlouvy s poskytovatelem služeb si ověřte dostupnost helpdesku, průběžný monitoring nebo předem definované doby odezvy. Nezapomínejte na možnost rychlé výměny hardwaru nebo personální zabezpečení vlastního zákaznického centra.

4. Zvyšte průměrnou hodnotu objednávek díky automatizovanému doporučení produktů

Umělá inteligence ve vašem e-shopu zvyšuje míru prokliku, průměrnou hodnotu objednávky a také dobu strávenou na stránce. Tento samoučící se nástroj je ideální pro e-shopy s velkým množstvím zboží, které chtějí zvýšit prodej prostřednictvím up-sellingu (a cross-sellingu). Ale také pro ty, jejichž zboží a služby se obtížně párují na základě klasických atributů (vícebarevné produkty, vzory apod.).

5. Využívejte automatické umístění

Podle dostupných informací budou sociální sítě v roce 2022 představovat až 33% podíl výdajů na reklamu. Po vyhledávání jsou druhým nejdůležitějším prostorem, na který byste měli zaměřit svou pozornost. První místo v oblíbenosti po Facebooku pomalu přebírá Instagram (alespoň na západě), a to napříč celým věkovým a genderovým spektrem.

To však neznamená, že Facebook upadá. Nejlepším řešením jsou tedy automatická umístění. Díky nim můžete v prostoru Meta spouštět své reklamy v rámci obou sítí co nejefektivněji.  

6. Vytěžte ze sítí maximum pomocí všech formátů

Věděli jste, že reklamy v Instagram STORIES přinášejí zhruba čtvrtinu čistých příjmů z reklamy v rámci této sociální sítě? Pokud jste je ještě nezkoušeli, rozhodně nezahálejte. Obecně lze říci, že v rámci formátů, které Instagram nabízí, doporučujeme využívat všechny (stories, reels i klasický feed).

7. Buďte aktivní na sociální síti, kde jsou vaši zákazníci

Pokud jste tak ještě neučinili, porozhlédněte se i po ostatních sociálních sítích. Twitter, TikTok, Snapchat i LinkedIn stále expandují. Patří vaše cílová skupina k mladší generaci? V tom případě zcela jistě tráví svůj volný čas právě na TikToku. Dříve, než umístíte svoji reklamu na Pinterest či Youtube, kde CPM dosahuje stále vyšší úrovně, zvažte například extrémně levný Twitter.

8. Věnujte čas vašemu Google Analytics účtu

Rozhodujete se na základě shromážděných dat, která pravidelně vyhodnocujete? Ty správné argumenty vyžadují kvalitní údaje. Nezapomeňte proto před hlavní sezónou udělat v analytice „pořádek“. Při plánování berte v úvahu pouze relevantní akce a sezónní produkty.

Prohlédněte si vyhledávací dotazy, přidejte nová negativní klíčová slova, zkontrolujte aktuálnost reklamních textů a aktualizujte i rozšíření. Data, která sbíráte, byste však měli průběžně kontrolovat během celého roku. Může se totiž stát, že nějaký upgrade při vývoji webové stránky způsobí změnu při sběru dat, čímž se omezí jejich relevance.

9. Myslete na UX při každé změně webu

I ta nejmenší změna může totiž negativně ovlivnit uživatelský zážitek a způsobit nežádoucí odchody návštěvníků nebo nedokončené nákupy na stránce.

Při každé změně proto nezapomínejte na názor UX specialisty nebo UX testování spojené s UX auditem, které dokáže odstranit až 80 % chyb na vašich stránkách.

Pokud jste nic podobného v průběhu roku neřešili, optimalizaci z pohledu UX byste měli absolvovat nárazově, těsně před top sezónou roku. Je to důležité i proto, že pokud nebude pohyb na stránce snadný a intuitivní, můžete dosahovat méně konverzí či zvýšeného bounce rate. Za takových okolností nepomůže ani rychlý a stabilní web či zajímavé marketingové kampaně.

10. Pracujte s daty z minulého roku

Analyzujte data z minulých kampaní ve čtvrtém kvartálu (nezapomeňte však zohlednit více údajů a faktorů) a využijte z nich co nejvíce poznatků. Vyhodnoťte nejprodávanější produkty sezóny a nejvýkonnější reklamy. Poučte se z nich, a pokud byly úspěšné, neváhejte je po případné optimalizaci zkopírovat. Koneckonců, možná vás loni oslovila reklama vašich konkurentů. Neváhejte se inspirovat.

Bonusový tip: Budujte svou značku a nezapomínejte na offline.

I když je vaší hlavní sférou online, využijte potenciálu, který se vám nabízí v reálném světě. Pokud máte kamennou prodejnu, rozhodně ji zahrňte do svých plánů pro akce a kampaně v období Vánoc. Účinnou metodou, která vám pomůže budovat značku a udržet si zákazníky, je omnichannel marketing.

Akce, jako jsou hudební festivaly, akce pro teenagery nebo dětské publikum, však rozhodně nejsou bez efektu. Důležité je najít vhodné téma, které koresponduje s vaším hlavním oborem podnikání nebo v rámci něhož máte co říct. Přestože vám podobné aktivity nepřivedou zákazníky okamžitě, rozhodně pomáhají vašemu brand awareness.

Sdílet článek
Martin Krupa
Co-founder ui42

Martin Krupa založil v roce 1997 webovou agenturu ui42. Zajímá ho především oblast user experience (UX), nebo usability. Propaguje téma použitelnosti webů a aplikací mezi odbornou veřejností, na konferencích i v akademickém světě, vede odborné workshopy.

ui42
Tento článek ti přináší

ui42

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Podnikání s e-shopem nemusí být peklo. Opravdu ne
4 min. doba čtení

Podnikání s e-shopem nemusí být peklo. Opravdu ne

Pokud máte e-shop, určitě to znáte: faktury, kurýři, platby, účetní… V jednu chvíli máte pocit, že místo produktů podnikáte hlavně s papíry. A když si už myslíte, že je vše hotové, zjistíte, že jste na něco zapomněli. Nebo že vám zákazník nezaplatil.

Braňo Šimo Braňo Šimo
CEO, SuperFaktura, s.r.o.
Přečíst článek
Jaký byl Black Friday 2024 na e-shopech od CREATIVE sites? Zajímavá zjištění nás překvapila
5 min. doba čtení

Jaký byl Black Friday 2024 na e-shopech od CREATIVE sites? Zajímavá zjištění nás překvapila

Black Friday a Cyber Monday jsou pro provozovatele e-shopů každoročně velmi důležité, přičemž během nich často padají prodejní rekordy. V posledních letech se však šušká, že tyto nákupní svátky již postupně ztrácejí na popularitě a nemají tak velký smysl. Ale kde je pravda? V CREATIVE sites si připravili průzkum mezi svými klienty a došli k […]

Ivan Cingel Ivan Cingel
COO v CREATIVE sites, CreativeSites, s.r.o.
Přečíst článek
Vrácení zboží způsobuje krizi v e-commerce
3 min. doba čtení

Vrácení zboží způsobuje krizi v e-commerce

Vrácení zboží se stalo nedílnou součástí zákaznické cesty v e-commerce. Je to pohodlný způsob pro zákazníka, avšak výrazný nárůst vratek činí vrásky na čelách prodejců. Například ve Spojeném království se očekává, že objem vráceného zboží v segmentu nepotravinových produktů dosáhne v roce 2024 částky 27 miliard liber.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+