4 min. doba čtení

Predikce z českého trhu: e-shopy letos budou růst, ale pomaleji

Útraty českých domácností v on-line obchodech letos dále porostou, meziročně až o 8 %. Tempo růstu nicméně zpomalí z dvojciferných hodnot z loňského roku. E-shopy se letos musejí připravit na další regulace spojené s ochranou osobních údajů, poroste důraz na personalizaci nabídky.

Predikce z českého trhu: e-shopy letos budou růst, ale pomaleji
Zdroj: Depositphotos

Tržby českých e-shopů v letošním roce meziročně porostou o 5–8 %. „Reálné mzdy českých domácností budou letos opět vyšší, průměrná mzda se pomalu přiblíží 50 tisícům korun měsíčně. To se odrazí i ve větší ochotě utrácet. Tempo růstu však bude nižší než loni, kdy e-commerce prostředí rostlo o více než 10 procent,“ vysvětluje Tomáš Čupr, ředitel společnosti PPC Profits.

Podle odhadu PPC Profits bude pokračovat rovněž trend segmentace trhu a specializace e-shopů na úzké oblasti. „Trhu samozřejmě nadále povládnou velká agregovaná tržiště, ať už česká nebo zahraniční. Nicméně tržby specializovaných e-shopů by letos měly růst rychleji, až o 15 %. Užší specializace bude oslovovat stále více lidí, to povede nejen k větší konkurenci, ale i k nabídce lepších specializovaných služeb,“ dodal Tomáš Čupr.

Velká část českých domácností nakupuje na zahraničních e-shopech. „Na druhé straně, českým e-shopům se daří nejen na domácím trhu, ale řada z nich úspěšně vyváží i do zahraničí, kde využívají vedle doručení na adresu stále více i rostoucího počtu výdejních míst. Naší mezinárodní sítí tak putuje z českých e-shopů do celé Evropy meziročně o desítky procent více zásilek,“ doplňuje k tomu za dopravce ředitel přepravní společnosti GLS Pavel Včela.

Novinky z Youtube kanálu Ecommerce Bridge
Přihlásit se k odběru

I v letošním roce přitom české e-shopy čekají další legislativní změny, především v oblasti ochrany osobních údajů související s implementací dalších prvků GDPR pravidel. Poroste proto i tlak na transparentnost reklamních kampaní e-shopů. Podle Čupra to pro e-shopy bude znamenat zvýšené náklady o zhruba pět procent.

„V roce 2025 by mohl ujet vlak těm e-shopům, které nebudou implementovat řešení pro maximálně personalizovaný nákupní zážitek zákazníků. Přitom se dá začít jednoduše pomocí dat, která posbírá a zpracuje například e-mailingový nástroj. Na trhu se naopak udrží e-shopy, které ustojí jak konkurenci tuzemskou, tak zahraničních marketplaců,“ zdůrazňuje Ladislav Hrbáček, spoluzakladatel a CEO společnosti Leadhub.

Uspějí podle něj ti, kdo si získají zákazníky autentickou reprezentací brandu, hodnot a kvality, nikoliv nabízením velkých slev. Každého získaného zákazníka si následně budou muset opečovat a udržet personalizovanou komunikací. „U mnoha klientů sledujeme, jak skvěle fungují věrnostní programy propojené s e-mailingem, které dramaticky zvyšují počet dvou a více nákupů na zákazníka – může jít o nárůst až téměř o 50 procent,“ doplňuje Ladislav Hrbáček.

Trendem bude i zvýšená poptávka klientů po udržitelných produktech. „Z našich dat vidíme, že už více než polovina zákazníků udržitelnost celého výrobního a dodavatelského cyklu řeší. Trochu překvapivé je, že méně zajímá udržitelnost mladé lidi nakupující především oblečení na různých čínských tržištích,“ dodal Tomáš Čupr za PPC Profits.

I když kupní síla obyvatel dále poroste, stále bude zájem o slevové akce, a to v průběhu celého roku. „Na konkrétní slevové akce se zájemci loni proklikli o 14 % více než o rok dříve. Největší zájem je o slevy v oblasti elektroniky (+22 %), módy a sportovního vybavení,“ připomíná Tomáš Čupr.

Tržby v maloobchodu začaly růst už loni v létě a na podzim jejich tempo růstu přesáhlo 5 %. Po období poklesu rovněž loni začaly růst reálné mzdy, ve 3. čtvrtletí průměrná reálná mzda meziročně vzrostla o více než 5 % a přesáhla 45 000 korun.

Tisková zpráva

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Expandeco kupuje Poštu bez hranic. Plánuje vybudovat celoevropskou platformu pro expanzi
3 min. doba čtení

Expandeco kupuje Poštu bez hranic. Plánuje vybudovat celoevropskou platformu pro expanzi

Společnost Expandeco, přední poskytovatel služeb pro expanzi e-shopů, s radostí oznamuje akvizici 100% podílu české logistické společnosti Pošta bez hranic. Tento strategický krok, který přichází v době 10. výročí založení Expandeco, posiluje její postavení na evropském trhu a umožňuje nabídnout nejen e-shopům širší a komplexnější služby pro jednodušší expanzi do celé Evropy.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+