B2B překonáva B2C
Elektronický obchod B2B v Evropě zaznamenává významný růst a překonává transakce B2C. Tuto dynamiku podtrhuje pozoruhodná tržní hodnota tohoto odvětví, která v roce 2022 dosáhla 7 bilionů dolarů, což je více než dvojnásobek hodnoty B2C. Tato čísla naznačují rozšiřující se obzory B2B obchodování a také zdůrazňují obrovský potenciál, který nabízí.
Dynamika evropského trhu
Předpokládá se, že do roku 2025 dosáhne evropský online e-commerce B2B celkové hodnoty 1,8 bilionu dolarů. Ve srovnání s Čínou či USA je však přesah sektoru na starém kontinentu výrazně menší. Zatímco země jako Německo, Francie a Spojené království vedou, Evropa má značný nevyužitý růstový potenciál. Například kupující ve skandinávských zemích jsou vysoce digitálně zdatní a značná část B2B prodejů se již uskutečňuje online.
Přeshraniční výzvy a příležitosti
Na rozdíl od B2C probíhají B2B transakce v Evropě převážně na domácích trzích a počet přeshraničních transakcí zůstává omezený. Iniciativy na standardizaci obchodních postupů a podporu digitalizace, jako je elektronická fakturace, jsou připraveny uvolnit plný potenciál přeshraničního B2B obchodu.
“Různé veřejné iniciativy na úrovni Evropské unie i na úrovni jednotlivých států mají za cíl podpořit digitalizaci podniků a dále posílit jednotný trh,” říká zpráva společnosti Billie.
Platební revoluce
Platby hrají klíčovou roli při usnadňování přeshraničních transakcí a zlepšování interakcí mezi kupujícím a prodávajícím. Tradiční platební metody ustupují moderním a flexibilním řešením, jako jsou platby typu “Buy Now, Pay Later” (BNPL) a platby na fakturu. Tyto možnosti nabízejí kupujícím větší flexibilitu a prodávajícím usnadňují řízení peněžních toků, zvyšují spokojenost a podporují růst.
Evropský e-commerce prochází proměnou, která je způsobena technologickým pokrokem a měnícími se preferencemi spotřebitelů. Vzhledem k tomu, že se podniky vypořádávají se složitostí přeshraničního obchodu, bude mít přijetí digitalizace a inovativních platebních řešení zásadní význam pro uvolnění plného potenciálu B2B obchodu v regionu.