Pošta, kurýr, nebo osobní odběr? Před Vánoci bude rušno hlavně na externích výdejních místech
Čeští zákazníci, kteří letos budou objednávat vánoční dárky online, plánují masivně využít tzv. externí výdejní místa. Vyplývá to z průzkumu* společnosti Seznam.cz, ve kterém to uvedlo 70 % dotázaných. Nejvíce budou externí sklady vytížené v Praze. Naopak v malých obcích s méně než tisíci obyvateli dotázaní častěji volí doručení domů kurýrem.
Lidé, kteří nakupují v online obchodech, si v poslední době oblíbili vyzvedávání v externích výdejních skladech. Tyto služby využívají podle průzkumu dvě třetiny dotázaných. Zájem o ně logicky ještě více vzroste před blížícími se Vánocemi, a to až o deset procent.
Nápor práce čeká pracovníky externích skladů hlavně ve větších městech.
„Výraznější zájem o tento typ doručování se dá očekávat v Praze, kde je síť externích výdejních míst nejhustější. V hlavním městě plánují využít tento typ dopravy online objednaného zboží čtyři pětiny dotázaných,“ sdělil Darek Pikálek, marketingový a uživatelský výzkumník Seznam.cz.
V malých městech do tisíce obyvatel to mají podle něj v plánu jen tři pětiny respondentů.
„Možnost vyzvednout si zboží ve výdejních místech si získává přízeň nakupujících hlavně proto, že se podle nich jedná o cenově dostupnější variantu, než je doručení kurýrem. Zároveň je ale možné si zboží vyzvednout v libovolný čas a na místě, kde se to lidem nejvíce hodí, například cestou z práce,“ vysvětluje Pikálek.
S blížícími se svátky volí lidé co nejspolehlivější způsoby doručení. Chtějí si být jisti, že dárky budou doručené včas. Na nákupním rádci Zboží.cz si proto stále častěji vybírají produkty prostřednictvím filtru „Doručení do Vánoc“ a nakupují ve větší míře u e-shopů, které garantují dodání do Vánoc.
Externí výdejní sklady v závěru roku navýší počet poboček
O letošních Vánocích chtějí poskytovatelé nabídnout větší pokrytí.
„Síť výdejních míst Zásilkovny roste, do konce roku jich v České republice budeme mít necelé tři tisíce, na Slovensku kolem šesti set. Rozšiřujeme depa a navyšujeme i počet doručovacích automobilů. Zákazníkům zaručujeme dodání nejen do druhého dne, ale často i v den objednání. Novinkou pro letošní rok je služba Mezi námi, která umožňuje lidem zaslat balík někomu jinému jen za pomoci telefonu a platební karty z jakéhokoliv výdejního místa,“ uvádí Milan Šmíd, marketingový ředitel skupiny Packeta, která vlastní Zásilkovnu.
Dramatické rozšíření počtu výdejen plánuje i konkurenční Uloženka.
„Naše síť disponuje v současné době více než 1 300 výdejními pobočkami napříč Českou republikou a Slovenskem, kde si zákazníci mohou vyzvednout své nákupy. V letošním roce se soustředíme na lepší sledování zásilek a především na rozvoj doručování na konkrétní adresu. Ve spolupráci s kurýry zrychlujeme doručení na výdejní místa, většina zásilek je dnes doručována do druhého dne,“ říká Gabriel Kalapoš, ředitel Uloženky.
*Průzkum proběhl formou online dotazování uživatelů služeb Seznam.cz v době od
23. do 30. 9. 2019 (N = 1004, z toho 961 nakupuje v online obchodech, 15+).
Odebírejte pravidelný ecommerce newsletter Přihlaste se do denního, nebo týdenního newsletteru, se kterým vám nic neunikne 🚀
Členka PR týmu Anety Kapuciánové ve společnosti Seznam.cz dříve působila jako dlouholetá redaktorka časopisu Marketing&Media a deníku Právo. Baví ji témata e-commerce i online reklamy.
Spotřebitelské návyky se dlouhodobě mění ve prospěch zdraví a wellness. Počet lidí, kteří investují do svého zdraví, roste. A to vytváří nové příležitosti pro e-commerce značky. Analýza společností Experian a Reward, vychází z více než 1,4 miliardy kartových transakcí a ukazuje, že výdaje na fitness a výživu meziročně vzrostly o 6 %. Prodejci, kteří se […]
Mall.sk prochází zásadní změnou. 31. března 2025 přestane fungovat jako samostatná platforma a jeho nabídka se přesune na Allegro. Tento krok je součástí širší strategie konsolidace technologických platforem v rámci skupiny Allegro. Pro obchodníky a zákazníky to přináší několik změn, které mohou ovlivnit konkurenci na slovenském e-commerce trhu.
Prodejci ze zemí mimo EU, zejména z Číny, výrazně ovlivňují evropský trh a česká e-commerce není výjimkou. Příliv jejich zboží roste více než dvojnásobným tempem ročně a čínští prodejci využívající platformy jako Temu či Aliexpress už loni zaujali přes 10 % trhu.