3 min. doba čtení

Počet e-shopů roste. Od ledna jich přibylo o třetinu více než loni

V lednu zaznamenala česká e-commerce scéna výrazný nárůst nových internetových obchodů, kdy meziročně vzrostl jejich počet o 30 %. Čelo kategorií letos opanoval segment hobby s 18% podílem na nově vzniklých e-shopech. Následují dlouhodobě oblíbené segmenty oblečení a potraviny. Odborníci také zejména v poslední době registrují zvýšený zájem majitelů kamenných prodejen o vstup do online světa.

Počet e-shopů roste. Od ledna jich přibylo o třetinu více než loni
Zdroj: Depositphotos

Přelom roku opět přinesl na tuzemskou online scénu vlnu nových internetových obchodů. Jak ukazují data společnosti Upgates, během prvního letošního měsíce přibylo téměř o třetinu více e-shopů než loni. „Začátek roku je pro mnohé podnikavce dobrým důvodem se konečně pustit do realizace svých byznysových nápadů. Nové projekty, které většinou vznikají jako zdroj vedlejšího příjmu k zaměstnání nebo rodičovské, se časem mohou transformovat v hlavní zdroj obživy,“ vysvětluje Michal Benatzky, marketingový manažer společnosti Upgates.

Co se týče zkušeností majitelů e-shopů s podnikáním na internetu, zhruba 3 z 10 jsou nováčci, kteří zakládají svůj úplně první e-shop. A těm se v Česku dlouhodobě daří, což dokládá také fakt, že první rok provozu přežije devět z deseti nově vzniklých internetových obchodů.

Novinky z Youtube kanálu Ecommerce Bridge
Přihlásit se k odběru

Mezi kategoriemi vede hobby

Z pohledu segmentů, v nichž nové internetové projekty vznikají, tvoří největší zastoupení obchody se zaměřením na hobby (18 %). Spadají zde různé zájmy jako rybaření, modelářství nebo zahradničení. Přibližně desetinu nových e-shopů představují obchody s oblečením, které však zaznamenaly meziroční pokles z loňských 15 %. Na třetí příčce se umístily e-shopy z kategorie jídla, které obdobně zaznamenaly meziroční pokles ze 13 % na 8 %. Téměř dvojnásobný meziroční nárůst na 6 % zaznamenaly projekty z oblasti služeb, jako jsou třeba 3D tisk na míru, potisk reklamních předmětů či půjčovny různého nářadí.

„Pozorujeme, že nově vznikající e-shopy bývají často poměrně úzce zaměřené. Příkladem může být třeba obchod s elektrickými garnýžemi či sušicími sítěmi na potraviny. I přesto, že obecné spotřebitelské segmenty už jsou zaplněné, stále ještě existuje prostor prorazit s výrobky, které jsou nějakým způsobem unikátní. Takové projekty se nejspíše nestanou masovou záležitostí, ale okruh zákazníků si mohou vybudovat,“ doporučuje Michal Benatzky.

Českou e-commerce čeká oživení

Provozovatelé internetových obchodů vnímají letošní rok o něco pozitivněji než ten loňský. Přesto, že situace v tuzemské ekonomice stále není příznivá, poptávka spotřebitelů by se již měla stabilizovat, což přispěje k prosperitě celého trhu. „Česká e-commerce scéna se pomalu vrací k růstovému trendu. Také sami prodejci během náročnějšího období, které mají za sebou, museli přistoupit k optimalizaci nákladů a zhodnocení svého fungování,“ vysvětluje Michal Benatzky. Zároveň dodává, že obzvláště v poslední době majitelé kamenných prodejen projevují větší zájem o tvorbu e-shopů. Je to pro ně logický krok, jak rozšířit prodejní kanály. Propojení obou světů je totiž zajímavou příležitostí pro oslovení většího množství zákazníků.

„Průzkum české a slovenské e-commerce, který jsme provedli v lednu, ukazuje, že trh se stabilizuje. Ve čtvrtém kvartálu roku 2023 zaznamenalo 72 % e-shopů stagnaci, nebo meziroční růst tržeb. To je lepší výsledek než v předcházející vánoční sezóně. Obchodníci překonali slabší měsíce, dokázali optimalizovat provoz a z odpovědí v průzkumu už je jasně vidět, že zase plánují zapracovat na rozvoji,“ komentuje závěrem stav e-commerce v Česku a na Slovensku Jakub Ouhrabka, ředitel společnosti Comgate.

Tisková zpráva

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Meta AI se rozšiřuje do Evropy
3 min. doba čtení

Meta AI se rozšiřuje do Evropy

Technologický gigant Meta tento týden oznámil, že jeho konverzační nástroj umělé inteligence Meta AI bude nasazen ve 41 evropských zemích včetně členských států Evropské unie a v 21 zámořských územích. To představuje dosud největší globální expanzi.

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Project Manager, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Streaming překonává tradiční televizi. Co to znamená pro e-commerce a marketing?
4 min. doba čtení

Streaming překonává tradiční televizi. Co to znamená pro e-commerce a marketing?

Príjmy ze streamovacích služeb poprvé v historii překonaly tradiční televizi. Podle eMarketer Digital Video Forecast 2025 bude do roku 2028 podíl lineární TV na trhu předplatného v USA tvořit už jen třetinu. Spotřebitelé stále více preferují flexibilní služby dostupné kdykoliv a kdekoliv. Jak se tím může inspirovat e-commerce?

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Německý zákazník přemýšlí, americký jedná. Jak se to odráží na prodejích v segmentu módy?
3 min. doba čtení

Německý zákazník přemýšlí, americký jedná. Jak se to odráží na prodejích v segmentu módy?

Nakupování módy v e-commerce se vyvíjí různými směry, což odhalují i údaje z platformy ECDB. Zatímco američtí spotřebitelé bez váhání přidávají položky do svých digitálních košíků, němečtí a britští kupující jsou při výběru opatrnější. Přesto všechny regiony dosahují podobné míry konverze, což poukazuje na rozdílné nákupní návyky v globálním měřítku.

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Project Manager, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+